Gå til innhold

Jeg ga ham egg....! Hva nå? :-(


Prinzessin

Anbefalte innlegg

Gutten min er 8 mnd og han skulle få litt skive til frokost for første gang. Av mangel på pålegg var jeg så dum å blande i bittelitt eggesalat, slik at brødet ikke skulle bli så tørt. Han fikk i seg noen få, små biter av egg før jeg kom på - kanskje de ikke tåler det ennå??

 

Jeg søkte på nettet og det anbefales visst å vente til etter barnet er fylt ett år....

 

Hva gjør jeg nå? Bør jeg få ham til å kaste opp? Føler meg som en kjempedum og tankeløs mor akkurat nå.... :-(

 

(ja, jeg bruker nicket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper du har rett. Det er ikke meningen å høres hysterisk ut. Men jeg leste noen anbefalinger og det er visst nok med bare litt eggehvite, så kan de reagere på det.

 

Er jo kjempekjipt dersom jeg gir ham allergi mot egg slik at han vil plages med det hele livet...

 

Huff. Men takk for svar.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, så er det hysterisk... Men hvorfor "rope" og hvorfor ikke bare gi et skikkelig svar? Jeg er ikke hi foressten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk smake små mengder egg, skalldyr og jordbær i en alder av 6 mnd.

 

Noen barneleger mener faktisk det er bedre med eksponering i det små av allergene matvarer fremfor total avhold til ett år, da dette faktisk kan motvirke allergi. Jeg har ingen link å vise til akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det høres hysterisk ut men jeg leste et sted at det kunne være nok med bare litt, og at eggehvite var verst.

 

Akutt reaksjon følger jeg med, og jeg har ambulansefolk i nærområdet som jeg kan ringe på null komma niks dersom det skulle skje. Så det er ikke det jeg er "hysterisk" for. Det som plager meg nå, er om jeg i et tankeløst øyeblikk kan ha påført ham allergi for resten av livet, og det kunne lett vært unngått. Så bank i bordet!

 

Han ser fortsatt helt fin ut og håper dette har gått bra.

 

Hilsen halvhysteriske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ga sønnen vår smaksprøver av sitrusfrukter, jordbær og egg når han var 7-8 mnd. Jeg fikk beskjed av legen på helsestasjonen at det er helt greit å la babyen smake litt. De utvikler allergi okke som om det ligger latent i kroppene deres.

At man kan få melkeallergi av melk før 1 år er en gammel myte f.ks :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til de to siste som har erfaring fra dette. Det var fint å høre at det faktisk kan anbefales! :-) Nå håper jeg bare at han ikke har noe latent i kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at man skal være forsiktig med introdusering av matvarer om det er allergi i nær familie til babyen. Men egg, kumelk og honning er vel noe man uansett bør vente med til de er ett år gamle. Tror likevel ikke din gutt tok skade av litt egg (smakeprøve). Det er jo ikke slik at du har gitt det hver dag i en måned eller noe sånt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAdde han hatt allergi hadde dere allerde vist det. Min har flere matallergier å det kommer med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi fikk også egg (hun fikk smake på litt hardkokt), hun var ca 10 mnd. Hovnet opp ganske mye i ansiktet, så vi dro på legevakta. Eneste hun hadde reagert allergisk på før var hund. På legevakta fikk hun medisiner, antihistaminer eller noe, husker ikke helt - det er ganske lenge siden. Men det gikk veldig fint :) Etter et par uker var jeg så lur at jeg ga henne pannekake.... Det reagerte hun da veldig på, ettersom det var egg i røra. Ny tur på legevakta, og da sa de at grunnen var at hun allerede hadde hatt en allergisk reaksjon på egg, derfor reagerte kroppen ekstra når det samme kom så kort tid etter... Så når hun var 14 mnd ca begynte vi å introdusere produkter med egg igjen, og da gikk det veldig bra :)

 

Jeg tror det viktigste er å bare følge med på om barnet ditt får noen allergiske reaksjoner, og så kontakte lege hvis han får det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har allergier i familien er sjeldent sånne ting de anbefaler å vente med noe spesielt farlig. Men det kan jo hende at man utvikler en allergi for det siden tarmen ikke her helt klar for slike ting enda. Men ville nok tatt det helt med ro når barnet er så stort. Er bare å følge med om det får noe reaksjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du treng ikke være redd før du ser gutten reagerer.

jenta mi fikk egg når hun var 13 mnd. ojoj.. du hadde ikke vært i tvil.

hoven, rød, eksem, hvite blemmer etc.

den dag i dag er hun 5 år og spyr om hun får i seg produkter med egg.

 

MÅ tilføye at jeg som amme-mor spiste egg ti lfrokost nesten hver dag, jenta hadde MASSE eksem som baby, husker at når jeg sluttet å amme vart hun bedre. sluttet når hun var 11 mnd. altso før vi viste hun var allergisk.

 

so i fremmtiden, treng du ikke tenke på det,før du ser han er syk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...