Gå til innhold

Hvorfor er jeg smellfeit med en BMI på innihelvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser ganske normalt,gjør jeg ikke?

 

Frokost-3 grove knekkebrød med servelat pølse+majones

Lunsj 2 skiver eller 1 grov tebriks med egg/skinke/roastbiff+majones

Middag- noe vanlig med poteter/grønnsaker og kjøtt+saus

kvelds 2 skiver rovt brød med ost/servelat/skinke+majones

 

Drikker ca 10 kopper kaffe m melk og kanskje 1 glass pepsi max

2 ganger i uka spiser jeg en is.

Sluttet med sjokolade for 14 dager siden og er gått opp 2 kg:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ut majonesen!! Og is to ganger i uken trenger du ikke.. Du skriver ingenting om aktivitet.. Trener du eller er i annen aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy/tung er du da? Ser jo ut som du spiser litt mer enn meg

(1 skive frokost

2 skiver lunsj

middag

kanskje litt kvelds)

 

og jeg er "normalvektig" med 172 cm hyde og 72 kg tyngde. Ikke mager, ikke feit, bruker str 40 :)

 

Jeg drikket aldri brus da, aldri latte...men spiser potetgull hver helg, drikker et pr pils/glass vin hver fredag/lørdag etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener er smellfeit og BMI på innihelvete.

 

Noen mener det er 70 kg og andre at det er 97 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dropp melken, proppfull av energi.

spis saktere og ta itl deg mindre porsjoner.

fyll opp halvparten av tallerkenen med grønnsaker.

finn noe trening som du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg spiser mer enn det til vanlig.

 

fikk høre av jordmor, jeg var overvektig. mens legen svarte at jeg var for høy til å regne standar BMI hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost -

Servelat og majones er ikke supersunt heller da, spis heller kyllingfilet som pålegg. (pakker med ca 1,5% fett). Majones er ikke ille (sunt fett), men har hørt at ekte majones er bedre enn lettmajonesen siden fettet i lettvarianten er erstattet med stivelse. Men du kan nok med fordel spise mindre majones, ser du har majo til hvert brødmåltid, noe du har mye av.

Du kan jo lage en egen musli hjemme, bland sammen f.eks havre, linfrø, solsikkefrø osv med noen få hasselnøtter. Ta oppi litt yoghurt naturell og bruk en liten teskje honning som søtning (istedet for sukker).

 

Lunsj-

1 grov tebriks til lunsj høres lite ut! Blir selv kjempesulten av for lite mat, da er det lettere å småspise før neste måltid av usunn snacks! Hva med en god salat i tillegg til et par skiver?

 

Middag -

MÅ du ha saus til hver middag? Prøv å spis mer variert enn kjøtt med poteter og saus. Hva med wok eller suppe?

 

Kvelds -

Ikke alltid nødvendig?

 

Ellers kan du og droppe melken i kaffen, 10 kopper er mye!

Drikk heller vann enn brus.

Slutt med den isen du spiser 2 ganger i uken..

 

 

Legger du om til et sunt kosthold og begynner å trene (f.eks sykle) så vil du gå ned i vekt i stedet for opp! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grov tebriks er jo kjempemye mat! Jeg klarer sjelden å spise opp en hel briks, og jeg er storspist!

 

HI, du spiser altfor mye karbo, det er derfor du "er smellfeit med en BMI på innihelvete". Sjekk lavkarbo.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du kan ikke forvente forandring når du hele tiden gjør det samme" var det en klok fyr som sa:)

 

Du spiser myyye brød og poteter/ris/pasta. Dette er karbohydrat bomber som omdannes til fett i kroppen din om du ikke umiddelbart forbrenner de, men så store mengder som du spiser av det så klarer du ikke det. F.eks må et mennske på 110 kg løpe trapper 10 etg. for å forbrenne en brødskive UTEN pålegg!

Spis så mye majones og kjøtt du vil, men kutt ut karbohydratene.

Les denne bloggen så ser du hva som funker. Han er altså hjertekirurg og har ikke troen på å spise karbohydrater.

http://tgeisner.wordpress.com/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så ille å spise karbo så mange mener så burde alle italienerne være smellfeite! Flere italienere kan fint spise pasta 2 ganger til dagen, uten å trene hardt eller å bli feite. Forklar meg den "karbodama"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er italienerne heldige og tåler å spise det. Når man er feit må man faktisk innse at man må gå inn i seg selv og finne ut hva som ikke funker. Ikke legge frem så usaklig at "så lenge Italienerne kan spise det så vil jeg også".

Se på asiatene, de spiser ris OG tåler det.

Men utrolig mange nordboere tåler hverken pasta, ris eller poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det en god del smellfeite itailenere også. Det er veldig individuelt hvor godt man tåler fett eller karbohydrater.

Det er ingenting å forklare, det viktigste du må forstå er at vi er ulike, metabolismen fungerer ikke likt hos alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 175 cm høy og veier 112 kg:-( Trener bare 1 gang i uka.Har en baby på 14 mnd og bruker hormonspiral.

 

Men dette er ikke en "hvordan slanke meg " tråd.Dette er en hvorfor tråd :)

Jeg ser jo hva kolleger og veninner spiser,og jeg spiser ikke noe særlig mer enn de.

Syns det er dødsdeprimerende å spise hva jeg føler er normalt,og være så jævla feit:-(

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener, men er du helt sikker på at ikke porsjonene dine er litt store, eller at du velger å sammenligne deg med feil "spisere"?

 

Hva er f. eks en "normal" middagsporsjon for deg? For meg er det 1 liten potet, 2 kjøttkaker og en haug med grønnsaker. Om det for deg er 3 poteter, 5 kjøttkaker og en haug grønnsaker, så er det klart at du får i deg mye mere enn meg. Så se litt på hvem du sammenligner inntaket ditt med.

 

Dessuten er det ikke sikkert at "karbodama" er på viddene. Ikke alle tåler alt like godt. Kroppen min tåler ikke karbohydrater i noen særlige mengder. Det fant jeg ut etter å ha slanket meg tykkere i årevis med magre produkter, grovt brød, null saus osv. Jeg er ikke "fanatisk" men begrenser karbohydratinnholdet i maten min veldig, og siger sakte men sikkert ned i vekt. Så middagen min nå er 2 kjøttkaker, saus og en halv tallerken med grønnsaker. Bort med poteten, og den er egentlig ikke noe savn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal middagsporsjon er 1 potet,2 kjøttkaker/1 kotelett ol og masse grønnsaker.

Men det er godt mulig kroppen min tåler karbohydrater dårlig,det er bare så utrolig vanskelig å ikke spise det når resten av familien gjør det.

 

Jeg var en aktiv bruker av grete roede vektklubb i høst og ligger under 2000cal i døgnet uten godteri. Når jeg spiste grete roede brød ol kom jeg ned i rundt 1000cal. Trente 3 ganger i uka og gikk fortsatt ikke ned en fuckings kilo:-(

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbodama her igjen:)

Vi er alle ulike og lavkarbo er IKKE en slankekur. Å spise lavkarbo er vektregulerende. I begynnelsen vil du gå ned i vekt, men når kroppen din har funnet "sin" vekt, så stopper det og du vil holde vekten stabil på dette kostholdet. Tro meg, lavkarbo er den riktige maten for svært mange av oss. Det er ingen sultekur som du risikerer å sprekke på. Ei heller går man ikke og tenker på mat hele tiden. Jeg spiser ca 12-1300 kcal til dagen, men er aldri sulten.

Det er ikke så store grep som skal til og du vil generelt sett føle deg bedre.

Jeg kjenner aldri blodsukkersvingninger lenger og vet at lavkarbo er helt perfekt for min kropp.

Hvis du leser på den blogglinken jeg la ut så finner du ut av mere om akkurat det du spør om:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om du kan være insulinresistent, veeeldig vanlig i dagens høykarbosamfunn. Da kan man spise veeeldig lite, men allikevel legge på seg, så lenge det man spiser består av karbohydrater. Hvis du seriøst har lyst til å finne ut av hva som forårsaker overvekten din, så anbefaler jeg deg å teste deg for insulinresistens. Spør legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har en dårlig forbrenning. For å øke den, bør du mosjonere regelmessig, og spise hyppige, små måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det som var poenget mitt 08:54 - jeg greier bare ikke å tro så veldig på at det skulle gjelde oss alle at karbo blir lagra til fett hvis man ikke forbrenner det minste man får i seg av karbo. Som i et av svarene over her.

 

Ikke alle som blir slanke bare fordi de slutter med karbo er det som er poenget mitt!

 

Kanskje jeg er en av de få som tåler masse karbo uten å bli feit av det? Har spist pasta 2 ganger daglig selv, spiser nå både skive og poteter og pasta.

 

 

Uansett, det beste tipset etter min mening er å trene! Tren intensivt 4 dager i uken - da vil du begynne å merke forskjell!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, ti kopper kaffe? Uansett kroppsvekt ville jeg byttet ut mye av den kaffen med grønn te eller urtete. Har du mye (hel)melk i kaffen blir det fort kalorier av ti kopper. Også trenger nok kroppen din mye mer grønt. Prøv å spise litt gulrøtter, agurk, løk, reddiker, salat, spinat, purreløk osv :)

 

Sikkert mange som spiser og drikker som deg, men hvis du legger om litt vil du nok føle deg bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på ett kundesenter og prater hele dagen.Om jeg ikke har varm drikke å mister jeg stemmen. Jeg liker ikke te,kakao er antagelig verre for meg,og jeg spyr av svart kaffe:-S Så jeg er en veldig flittig bruker av kaffeautomaten. Om det er hel eller lettmelk aner jeg virkelig ikke,det er sånn pulverting.

 

Og jeg spiser masse grønnsaker altså:) Det hører med til middagen her.Om jeg har ett stykke pizza til lunsj (fredagslunsj) Så tar jeg ett lite og masse salat til.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke forsvare at 10 kopper med kaffe + melk er sunt HI og det er bare en vane som gjør at du tror at du MÅ ha det.

Har du prøvd halspastiller og vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...