Gå til innhold

Stoffskifte????? Noen som har peil????

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for rundt 10 år siden, var da rett under 20 år gammel. Hadde en betennelse i skjoldbruskkjertelen og måtte operere ut halvparten av den. Går fast på thyroidea, og må sannsynligvis gjøre det resten av livet.

Hadde nok hatt lavt stoffskifte en stund før dette ble oppdaget. Hadde mye vann i kroppen, vansker med å konsentrere meg, ramlet lett ut av samtaler, syntes det var best å ligge under teppet på sofaen og var veldig mye lei meg.

Ble raskt bedre da jeg begynte med medisiner. Følte meg piggere og mistet mye vann. Men merket stadig bedringer over ihvertfall de to første årene.

Nå har jeg som sagt gått på medisiner i 10 år. Stoffskiftet er jevnt, og medisinene hjelper godt. Men merker at jeg blir fortere sliten og trøtt enn andre. Ifølge legen er det ikke så lett å medisinere bort dette. Det finnes visstnok noen piller som skal gi mer "boost", men legene er uenige om disse har noe for seg.

Jeg har hypotyreose (lavt stoffskifte) og begynte med medisiner mot det for ca 10 år siden.

Symptomene jeg hadde (og fortsatt har når det kommer litt i ubalanse) er at jeg blir/var trøtt, tiltaksløs, frossen, deppa, har vanskelig for å konsentrere meg og mister matlyst.

Stort sett er disse symptomene borte nå, men jeg har en annen stoffskiftesykdom og disse påvirker hverandre litt. Det er derfor litt vanskeligere å få det stabilt enn om jeg bare hadde hatt hypotyreosen.

Jeg hadde lavt stoffskifte. Begynte med tabletter (levaxin) da jeg var 13 år. symtomene var: utslitt, hodepine, fryse/svette om hverandre, dårlig hukommelse, vektøkning, store poser under øynene, mye sint.

Etterhvert begynte jeg med å ta et anna stoff også. Er T3. Tror det het liothyronin eller no sånt.

Da ble jeg endelig bra. Men de tablettene fikk jeg ikke før jeg hadde rundet 19 år. Nå er jeg 23 år og for halvannet år siden sluttet jeg å ta tablettene pga kroppen var så ustabil og da viste det seg at jeg er frisk! Har ikke tatt en eneste tablett. Holder fortsatt følge med det og får sjekket det jevnlig hos legen.

Til dutte<3

Jeg hengte meg litt opp i dette når jeg leste om igjen.

"Men merker at jeg blir fortere sliten og trøtt enn andre. Ifølge legen er det ikke så lett å medisinere bort dette. Det finnes visstnok noen piller som skal gi mer "boost", men legene er uenige om disse har noe for seg."

Jeg har det på samme måten. Føler aldri at jeg "når toppen" og jeg trenger mer søvn enn gjennomsnittet. Men legen forteller meg at det ikke har noe med stoffskiftet å gjøre og at jeg bare må legge meg tidligere om kvelden. Som om det er så enkelt. Enkelte kvelder legger jeg meg sammen med barna.

Men jeg lurer på om du har noe mer informasjon om det alternativet som KAN gi litt mer futt?

Jeg har hatt både høyt og lavt stoffskifte.

Hadde høyt stoffskifte fra jeg begynte på skolen, til jeg ble 17-18 år.

Merket egentlig ikke så mye til noen symptomer på det, utenom at jeg alltid var "for tynn", periodevis ekstreeemt rastløs, impulsiv og vondt på halsen. Jeg fikk påvist struma som 10-åring, og det plaget meg gjennom hele ungdomstiden.

Så ble jeg gravid første året på videregående. Det gjorde hele stoffskiftet veldig ustabilt, og jeg begynte å kontrollere med blodprøver hver 4.uke. Begynte også på medisiner. Det gjorde jeg i ett år, da det var "landet på" høyt stoffskifte (selvom det var ustabilt, holdt det seg innenfor det vi ser på som høyt - og var litt stabilt, i det minste.. )

Men siden strumaen plaget meg så intenst, opererte jeg vekk hele skjoldbruskkjertelen et år etter fødselen.

Etter operasjonen økte jeg dosen med Levaxin, for da risikerte jeg naturligvis å få veldig lavt stoffskifte.

Og, stoffskiftet har vært lavt siden. Veeldig ustabilt fortsatt, men alltid for lavt. (2 år etter)

Symptomene på lavt stoffskifte hos meg har vært slapphet, blir fort sliten (kunne ikke gå opp trappen uten å stoppe midt i for å hvile, og måtte ha stol på badet fordi jeg ikke orket å stå å sminke meg...), mye irritert, dårlig konsentrasjon, vektøkning, uro osv..

Jeg har en spiseforstyrrelse i tillegg til flere andre psykiske lidelser, så jeg vet ikke helt hvilke symptomer som kommer av hva, men...

Husker ikke hvordan tiden var før jeg fikk påvist problemer med stoffskifte, for da gikk jeg jo i barnehagen.

Annonse

Aldri hatt én allergi, utenom pollen.

Har det noen sammenheng, da? :o

.. Jeg er forresten under "utredning", mtp allergi, nå. Men blodprøvene viste ingenting.

Tidligere har stoffskifte gitt meg MYE kløe, da. Uforklarlig - mistenker at det er derfor "allergien" slår ut nå, selvom stoffskifte viser seg å være mer normal nå enn tidligere...

Har selv lurt på om det er noe med mitt stoffskifte... føler jeg har alle symptom på for høyt stoffskifte utenom vekt tap.... blodprøvene var helt fine, så da er det vel greit da? eller er det andre prøver man kan ta? sliter også med uforklarlig kløe, stort sett over hele kroppen, tidvis så ille at jeg får antibiotika for å få det bort... ingen allergi påvist .. og sliten, unormalt sliten. Hm.. ble vist et syteinnlegg dette ;-)

Hei Frøken B <3 <3 (vet ikke hvordan jeg lager de hjertene som du bruker)

Så dumt at du sliter med det.

Jeg hadde en lege tidligere som sa at "stoffskiftenivåene er helt fine, så trøttheten kommer ihvertfall ikke av det".

Min nye lege har selv en mann som har lavt stoffskifte, og vet hvordan han også er plaget med trøtthet. Så selv om det ikke nødvendigvis er noe å gjøre med det, så synes jeg faktisk at det er bedre å vite at det ofte er slik når man har lavt stoffskifte. Det er godt å vite at det har en grunn, og at jeg ikke bare er lat, unormal osv.

Desverre har jeg ikke selv noe mer kjennskap til disse medisinene. Legen min sa at vi skulle vurdere om jeg skal begynne på det etterhvert, men at hun ville se det an litt. Stoffskiftenivåene svingte litt under graviditeten, så hun ville kanskje at de skulle stabilisere seg igjen før jeg eventuelt starter med dette.

Ja, har hatt helt sinnsykt matallergi men heldigvis vokst av meg den.

NOEN av tingene jeg er allergisk mot er: kardemomme, vanilje, sitrusfrukter og ting som vaskemiddel, tannkrem, konjakk, røyk, sprit, deodorant, parfyme. Orker ikke å ramse opp alt men har et helt A4 ark med en liste.

Jeg gikk til legen for tre uker siden, da i uke 19 i graviditeten. Jeg gikk til han pga forferdelig hjertebank og "kløe" i blodårene i hele kroppen som det føles. Ubehagelig. Også mye tung i hodet og trøtt og svimmel til tider. Legen nermest blåste det bort men etter gått en uke som jeg overhodet ikke følte meg bedre, gikk jeg til en annen lege. Han skrev meg inn på hjerteovervåking på sykehuset. Ble tatt mye prøver og de fant ut at jeg hadde fått høyt stoffskifte. Derav plagene, meg mye ekstrasystoler i hjertet hele tiden og skjelvefølelse. Fikk beskjed at om jeg ikke hadde vært gravid så ville jeg fått betablokkere for å dempe hjerteaktiviteten, men siden jeg er gravid må jeg vente med det. Annen medisinering må også vente pga graviditet men skal følges opp hver måned. Fikk beskjed at de som går med høyt stoffskifte ofte ender opp med lavt til slutt. Da må en ha medisin for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...