Gå til innhold

Dere som arver mye


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kjøper dere noe å gir til de dere arver av? Eller betaler dere noe?

 

Jeg har latt et vennepar av meg arve veldig mye. Det er snakk om utedresser, jakker, pensko, en del leker og mye "vanlige" klær. Har aldri hatt noen å arve av så alt er kjøpt nytt. Jeg er alenemor 100% mens venneparet av meg har ganske god økonomi. Idag har jeg hatt opprydding og funnet både bergans og skogstad jakker, sko som er veldig lite brukt, parkdress og mye annet. Ringte dem og spurte om de ville kjøpe noe av dette og fikk en følelse av at de syns jeg var frekk. Hun sa at hun viste ikke om de var intr i å kjøpe brukt, da hun syns brukte klær ikke burde koste noe. Jeg ble mildt sagt sjokkert hehe.

 

Igår ble jeg spurt av en ny bekjent om jeg var intr i å arve. Har et barn som er ett år eldre enn mitt. Har aldri arvet et eneste plagg så ble veldig glad:) Sa jeg kunne kjøpe klærne om så men det var hun ikke intr i. Bestemte meg da for heller å kjøpe et plagg nå og da til dette barnet som en slags takk. Ihvertfall om jeg arve mye over tid.

 

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget men ble litt sjokkert over venninnen min. Grunnen til at jeg nå ønsker selge de klærne(er snakk om reima dress o.l) er at jeg er blitt permittert fra jobb og vet ikke hvor lenge det vil vare. Ville dere reagert om dere "måtte" plutselig begynne betale for klærne? Syns jo det er greit kvitte seg med klær men kjenner jo det irriterer at de aldri har tilbudt seg betale, men det er nok i bunn og grunn min feil...

 

Uff, langt innlegg:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo absolutt ikke frekt av deg å spørre om hun ville kjøpe det, men jeg hadde heller ikke ville betalt for brukte klær, mulig jeg er rar,men :P

 

Men å gi en liten oppmerksomhet til de man arver av er jo ikke så dumt da, greit å vise at man setter pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil noen motta masse brukte klær om en ikke ville kjøpt de om en måtte betale litt?

 

Det er snakk om mye dyre klær de har arvet i 3 år nå. Kun brukt av ett barn så tør påstå klesbudsjettet hos dem har vært minimalt. Må si jeg er litt skuffet egentlig. Ikke fordi de ikke ville kjøpe men pga måten det ble sagt på. Blir nok heller å sende til flyktingetjenesten nå for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge dem på finn, så kan du få litt for dem. Vi arver heller ikke klær av noen, og det er en ganske stor utgiftspost når en ny sesong begynner. De må jo ha nye sko og dresser, jakker og andre klær.

Merkelig at de reagerte, skjønner de ikke at for en alenemor (og selvsagt for alle andre) så blir det veldig dyrt, og kan føles litt kjedelig å gi alt fra seg helt gratis, slik at andre slipper mye av disse utgiftene. Hadde vært litt annerledes om du ga dem til noen som ikke har flisa i vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville følt det ubehagelig om jeg fikk et spørsmål fra venner om jeg ville kjøpe klær/utstyr. Jeg hadde følt at jeg ble satt i en litt vanskelig situasjon.

 

Et annet spørsmål er om de har arvet så mye av deg at det kunne vært naturlig at de tilbød seg å kjøpe noe av det de har fått, men det løpet er kjørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tidligere gitt utrykk for at hun ikke gadd kjøpe parkdress fordi mitt barn ikke passet sin lenger. Jeg har aldri lovt dem å arve for evig og siden den økonomiske situasjonen for meg er snudd på hodet nå er jeg ikke intr i å gi vekk en reima tec dress brukt i kun få mnd.

 

Jeg blir nok å gå for FINN ja. Syns bare det er litt irriterende at det er blitt en selvfølge at jeg skal stå for innkjøp av klær til deres barn. Jeg har jo gjort dette for å være grei og fordi de første året var studenter begge to. Siden har det bare fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør selge på Finn.no. Vi har brukt tusenvis av kroner på flott tøy og mye er ikke brukt. Derfor gir jeg det ikke bort til venner. Gidder ikke spørre om de vil kjøpe det heller. Selg det til fremmede du. Da slipper du sånt.

 

Det er også sykt utakknemmelig av dem og ikke gi dere noe for alt tøyet. Vi arver litt billig hverdagsklær av noen vi kjenner. Da kjøper vi litt leker osv. til gutten deres. De vil ikke ha betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koster jammen med alt nytt. Barnet går i naturbhg så det kreves skikkelig uteklær og sko, så det går raskt mange tusen til innkjøp for hver sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har aldri kjøpt noe til mitt barn. Det er det du skisserer jeg kommer til å gjøre når jeg nå begynner arve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "gitt videre" det meste av klær etter jenta mi til familie eller venner og har aldri forventet noe slags form for kompensasjon for dette. Mannen min arver noe tøy fra søstra si. Dette betaler vi heller ikke noe for.

 

Tror jeg skal være veldig interessert i klærne for at jeg skal være interessert i å betale for det. Føler som regel at jeg "må" ta i mot for å være grei, men da har det ikke vært fine saker som parkdresser o.l.

 

Egentlig så synes jeg at du kan legge ut en annonse på finn.no når det gjelder kostbare klær som er i meget god stand, så kan du heller gi bort resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir nok til det. Men blir nok ikke gi dem mer klær uansett. Syns det er en uting når folk begynner ta slike ting som en selvfølge. Tror aldri de har følt seg presset, de har vel heller forventet dette den siste tiden. Tross alt tror jeg aldri de har kjøpt en eneste dress eller jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gitt klær til noen med god råd. Da hadde jeg heller solgt det på Finn.no eller gitt til frelsesarmeen, loppemarked osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett 23:53. Som sagt var det for å hjelpe de det første året men det burde opphørt når de fikk seg jobber begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker heller at jeg får noen få kroner på Finn.no enn ingenting. Får du noen hundrelapper så er jo det god hjelp til neste dress som må kjøpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke er villig til å betale noen kroner for alle de klærne hun får av deg, så trenger hun dem ikke heller. Gi dem heller til Flyktningehjelpen eller Kirkens nødhjelp, er nok av kalde barn rundt omkring i verden som VIRKELIG trenger disse klærne, og de vil i det minste være takknemlige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt av en forventing din venninne har fått ;)

 

Selg de på finn du! Jeg gir ikke vekk til venner - er ikke ferdig med barn selv, men jeg låner kun ut (bilseter, vogn, babygym osv) til nærmeste familie.

 

Har en venninne som lånte bort barnevognen og bilsete til en av sine nærmeste venninner, og når min venninne fikk tilbake vognen etter litt under et år når hun fikk sin nr 2, så var vognen ødelagt (reperasjonskostnadene kom vel på 50% av ny pris). Den ble bare returnert ødelagt, uten at noe ble sagt, eller tilbud om betaling av reperasjon. Barnesetet var nedsølt i gammel sur melk. Dyr lærdom for min venninne - jeg fikk denne lærdommen gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal be dem overføre en pen sum til en kirkens nødhjelp for alle klærne de har mottatt hehe;) Neida, hadde vært fristende men er jo min egen feil. Endringer innføres dog fra idag av;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, tenk å være så utakknemlige. At noen får seg til å levere tilbake noe sånt da:(

 

Jeg sa jo til dem når de begynte arve at de kunne jo gi det videre til flyktingehjelpen men det ville de ikke i tilfelle de fikk flere barn. Det har de fått og av samme kjønn så klærne vil jo brukes av flere. Men skal høre med dem igjen om at de gir vekk klærne videre.

 

Neste blir vel at de selges på finn av dem hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00:02 igjen - ble en bra avsporing fra meg der ;) men poenget mitt er at det er en del perosner som ikke ser kostnadene/verdiene som ligger i alt babyustyr - eksempelvis barnevogn+bilstol 10.000,- spart for min venninnes venninne.

 

Det samme med dine venner - de ser ikke alle kronene du legger ut for alt utstyr til ditt barn - de arver jo gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arva MYKJE til ungane våre. Det er spesielt ei veninne vi har arva av, ho har tvillingar som er nokre år eldre enn guten vår. Har knapt kjøpt noko nytt til han dei siste 2-3 åra unntatt boxere, sokkar og ullundertøy. Har arva haugar med gensere, bukser, t-skjorter, skjorter, pentøy, jakker, osv, osv.

 

Veninna mi har alltid kome med posar og sagt "ta det du vil ha, resten gir eg til andre eller Fretex". Nokre gongar, når det har vore f.eks. vinterdressar, bukse + genser i ullfleece osv, har ho og sagt at ho gjerne vil ha litt for akkurat dei plagga. Og det synest eg er heilt fair! Spesielt med tanke på at dette er tøy som berre er brukt til eitt barn, som regel berre ein sesong. Trur eg har betalt noko slikt som 50-100 kr for boblebukse og -jakke.

 

Ho kunne jo lagt det ut for salg på finn og fått meir for det, på denne måten får eg superbilleg brukttøy og ho får litt pengar for det, utan å måtte styre med annonse osv. Vinn - vinn meiner eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ingen ting til første, men andre arver etter henne og i tillegg får vi en del tøy fra søsteren min og en venninne.

Hadde vi måttet betale for dette tøyet hadde vi takket nei. Vi har jo nok klær, men jeg syns det er artig å velge mellom mere. Men som sagt ikke noe som er nødvendig.

 

Alt som er ok etter denne unge nr.2 gis videre til andre som trenger det.

Både det vi har og det vi har fått.

Har spurt de vi har fått det av om de vil ha det tilbake eller om de syns det er greit at det gis videre.

 

 

Kan vel være at venninnen til hi tenker likt.

 

Om du ikke vil gi det til venninen din HI står du selvfølgelig fritt til å selge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri tatt imot så mye klær uten å gi noe i retur. Arver selv en del etter en venninne og jeg har til og med kjøpt dette barnet ny vinterdress en gang. Vet jeg får den etter 1 vinter. I tillegg kjøper jeg klær til dette barnet ellers også.

 

Veldig takknemlig for å ha noen å arve etter men syns det blir feil at jeg ikke skal ha utgifter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som jeg har byttet tøy med i 7 år nå.

Jeg har 2 barn og hun har 3. Vi har aldri gitt hverandre penger for dette,men byttet når barna våre er vokst utav tøyet.

Hun har kjøpt endel reimadresser ol til sine barn,og det har hun selv spart til sin neste.Jeg er ikke nøye på merker og sender bare alt til henne.Jeg gidder ikke å spare på det i 5-6 år,da kan hun heller bruke det imens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...