Gå til innhold

kritisk til alternative behandling av barnløshet, hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg synes er veldig trist her på forum er å se hvor mange som benytter seg av alternative behandlinger som ikke har noen forskningsmessig dokumentert effekt. Jeg synes man bør grundig tenke over at dette er kostbare behandlinger som noen tjener veldig mye penger på. Etter min mening er det uetisk å markedsføre slike behandlinger til kvinner som er i en sårbar situasjon, hvor man er villig til å prøve det meste for å få oppfylt ønsket man har om å få et barn. Selv om man hører om noen som har blitt gravide etter å ha gått på akupunktur, hømopati eller andre alternative tiltak, er det ikke dermed sagt at det virker. Det er et såkalt anekdotisk bevis, man kan aldri vite hvorvidt personen hadde blitt gravid uansett.

Virkningen av slike tiltak kan bare undersøkes hvis man utsetter slike tiltak for den samme testen man utsetter alle medisiner og behandlinger for innenfor tradisjonell medisin: Man har en stor gruppe personer som ved hjelp av loddtrekning blir fordelt i to grupper, hvor den ene får den alternative behandlingen og den andre ikke. Hvis det er prøverør det er snakk om, kan man da undersøke om det er flere som blir gravide i den gruppen som fikk den alternative behandlingen. Slike tester tåler ikke alternative behandlinger, de viser da ingen effekt.

Jeg vil oppmuntre dere alle til å reflektere rundt dette før dere bruker mye penger på alternative tiltak. Det har faktisk ingen dokumentert effekt og det er det viktig å være klar over. Hvorfor ikke helller bruke penger på en hyggelig reise, middag eller noe annet hyggelig som får tankene bort fra den slitsomme prøvingen en stund?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er HELT enig med deg. Det koster bare mye penger og medfører enda mere stress å haste avgårde til alle disse alternative behandlingene i tillegg, og jeg også synes det er å utnytte folk i en sårbar situasjon nærmest å "kaste blår i øynene" på dem at slike behandlinger skal ha en effekt, når det ikke finnes fnugg av bevis for at det har det. Nei, la det være!

Skrevet

Hei vårsol73,

Det er faktisk gjort en god del forskning på akupunktur, særlig akupunktur rettet mot festning, som gis rett før og rett etter tilbakesetting av egg. Og der er det altså dokumentert effekt at det blir bedre resultater med akupunktur (nei ikke 100% får festet, men IVF selv er heller ikke 100% garanti).

Selvfølgelig har jeg ikke forskningsresultatet, eller referanse for hånd nå, men jeg skal finne det for deg.

Ditt innlegg er så generellt at det blir feil.

Jeg er helt enig med deg i at man må tenke selv, men dette gjelder også vanlig skolemedisin. (Hadde jeg ikke spurt og spurt, hadde jeg dødd av indre blødninger grunnet en sprekt XU!)

Det fineste med akupunkturbehandling er at det er ingen bivirkninger (kansje bare en liten blåmerke i ny og ne). Og nei, det er ingen alternativ behandling som erstatter hele IVF proseduren.

Så her må man skille både mellom de forskjellige alternative behandlinger (akkurat som med de forskjellige IVF teknikkene) OG utøverne.

AKUPUNKTURFORENINGEN er et organ som sikrer kvaliteten på akupunktørene her i Norge. Les mer på akupunktur.no

Det som fortsatt er farligst innenfor alternativ behandling, er at det ennå ikke finnes noe som et beskyttet yrke i Norge, noe Akupunkturforeningen prøver å få til. Dette betyr at i dag fortsatt alle som har lyst kan kalle seg for akupunktør, homeopat osv. Det du må se etter når du har lyst å prøve alternativ behandling, er om vedkommende er medlem i den landsdekkende foreningen (også Homeopatene har sin forening)

Ingen av akupunktørene som er medlem i akupunkturforening reklamerer for at de kan gjøre barnløse gravid. ALLE seriøse akupunktørene forteller om Støttebehandling! Likeså med homeopatene som er medlem.

De alternativbehandlere som går ut og forteller deg at de kan gjøre deg frisk fra barnløshet, at de kan gi deg 100% prosent garanti på å bli gravid med deres behandling DE MÅ DU STYRE UNNA.

Akkurat som med de utenlandske IVF-klinikkene som ikke er seriøse! Tenk på den italienske legen som behandler kvinner over 65+ eller Octomum i USA! Dette er like mye tull innenfor skolemedisin, som det er dårlige aktørene innenfor alternativ behandling.

Så JA, les, tenk, undersøk. Men NEI, ikke bruk pengene HELLER på en ferie, det finnes gode alternative behandlinger som STØTTER både den naturlige prosessen og IVF proseduren!

Skrevet

Hei Silkie11

Jeg ser at det er riktig det du sier, det er funnet effekt av akupunktur i forbindelse med ivf (selv om det bare er 7 studier som ble ansett for å være gode nok til å være med i oppsummeringen)

http://www.bmj.com/content/336/7643/545.full

Det jeg reagerer på er at det er så mange ulike alternative behandlere som retter seg mot barnløse, og dette synes jeg er uetisk

Skrevet

Det er kanskje i store byer sånn. Her jeg bor er det ikke så mange. Og jeg har gått med andre muskulære ting til henne og jeg opplevde at det hjalp. Når jeg forhørte med henne om behandlina mot å bli lettere gravid så sa hun selv at hun hadde lite erfaring om det men kunne høre seg rundt om det. Og etterpå fortalte hun at hun kan sette nål for å forbedre blodsirkulasjon i magen. Så jeg har ikke opplevd å bli fortalt at akupunktur skal helbrede meg ;)

Forresten på St.Olavs før uttak/innsett på arket hvor det står alle datoer om uttak, innsett, medisin står også akupunktur som mulighet istedenfor medisin. Så det sier jo litt at dei også tror på det da.

Når man skal føde så kan man få akupunktur som smertelindring.Det har jeg nok sett selv på nrk1 tror jeg det serie gikk på.

Jeg tror nok voksne folk som har lest seg opp på forumer og forska på ting går ikke til akupunktur bare uten videre. Dei har gjerne lest og funnet ut hvor er det best å gå osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...