Gå til innhold

Styrtfødsel arvelig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det kan det der vel i alle fall en mulighet for at du får en rask fødsel.

Jeg vet at mamma hadde en kjapp grei fødsel med meg og jeg har hatt en kjapp grei og en styrt.

Selv ville jeg i alle fall ta det med i beregningen at det KAN gå kjapt, men ikke ha forventninger til at det gjør det. (så slipper du å ha feil forventninger)

Dette er noe som i følge min jordmor hvertfall, kan gå i arv. Min mormor hadde tre veldig kjappe fødsler, den ene ble født under en halvtime etter første tegn til at noe var i gang.

Min mor ble satt i gang med meg, men med de to neste gikk det så raskt at personalet på sykehuset ikke fikk tid til å forberede seg en gang. Det var så vidt de rakk inn til sykehuset.

Jeg selv har jeg hatt to ganske forskjellige fødsler. Den første startet med tidlig vannavgang, så skjedde det ikke noe på nesten to døgn. Men så var det hele unna på 4,5 timer. Neste mann kom på 1,5 time. Det jeg har fått høre av jordmor i ettertid er at grunne for at det tok såpass "lang" tid er at de begge kom med nesen i sky. Da ble de begge sittende fast. Hadde de kommet riktig vei ville det gått i et helt annet tempo. Så på en måte er det litt greit at de har forespeilet meg at tredjemann mest sansynlig også kommer med nesen opp. Eller spørs det om jeg rekker å komme meg til sykehuset. Har i bestefall 30 min til føden om det er lite trafikk.

• 3 uker senere...

Jeg tviler sterkt på at dette er arvelig, og det er jo ikke engang slik at en og samme person har like fødsler hver gang.

Ellers har jeg ikke arvet mammas type fødsler. Den første tok et døgn, den andre fem timer. Min første tok 16 timer (og endte med tangforløsning), den andre var en styrtfødsel på to timer fra første ri.

Jeg spurte min jordmor om dette i forrige svangerskap, for jeg har også en mor med fire barn - hvorav tre var styrtfødsler (lengste tok ca 3 timer, korteste ca 20 min). Jordmor avkreftet forøvrig dette med at det ikke nødvendigvis er det minste sammenheng mellom hva slags fødsler bestemødre/mødre/søsken har hatt, og hva slags fødsel man selv opplever.

Selv brukte jeg langt mer tid på min første fødsel enn min mor brukte på sine 4 fødsler samtidig. Faktisk brukte jeg nesten like mye tid på pressriene under fødsel nr 1, som hun brukte i total tid på sine tre siste fødsler! Hehe. ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...