Gå til innhold

Trenger litt hjelp med dette, kan jeg bli gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student, har vært i mange år. Jeg har siden august i fjor jobbet 30 % ved siden av skolen, og i fjor tjente jeg 104 000 kroner. Jeg har nå sluttet i deltidsjobben og får min siste arbeidsutbetaling derfra 20.06. i år.

Fra og med 1. august har jeg fast jobb, 100 % som lærer. Ergo har jeg ikke jobb pr definisjon juni og juli, og jeg kommer ikke til å ha mye inntekt heller i mai, det er en vakt det er snakk om som jeg skal ha i mai.

 

Her kommer saken: jeg tror jeg er gravid. Og hvis jeg ikke er, så håper vi at jeg blir snart. Jeg VET at jeg får foreldrepenger dersom jeg venter litt med å bli gravid, men det jeg lurer på er om jeg får foreldrepenger dersom jeg er gravid nå også?

Terminkalkulatoren sier at jeg vil ha termin i slutten av desember dersom jeg er gravid i skrivende stund, og da lurer jeg på om får noe penger?

 

Kan noen snille damer hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette burde du heller snakke med noen på Nav om, slik at du får rett svar, det kan hende det har med snittlønn og sånt å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne motta forelderpenger må du ha jobbet mer enn 50% i ti av de seks siste månedene.

Det betyr at du kan begynne å jobbe nesten seks mnd før termin og likevel være innenfor grensa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ikke ut som om du har krav på foreldrepenger, da man må være i arbeid minst 6 av de siste 10 mnd....Hvis du har muligheten til å ta deg en type sommerjobb i juni og juli eller eventuelt få dagpenger i denne perioden, så kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Til de som sier at jeg må ha jobbet minst 50 %, hvor har dere dette fra? Står ingenting om dette på NAV sine hjemmesider..