Gå til innhold

Jente født desember 2008 - stor avdeling på barnehagen etter sommeren


Gjest Tale30

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30

Hun er da altså ikke tre år på en stund enda.

 

Andre med barn som er født helt på tampen av året som har erfart noe liknende? Jeg håper at hun ikke faller helt utenfor. Hun er har et veldig godt språk, men er ganske snublefot.

 

Hun vil jo flytte over sammen med dem hun er vant til å være sammen med da, så det ville jo ha vært verre å være dersom hun ble igjen med de mindre barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg opplevde det med min sønn som er født i desember. Jeg var litt bekymret, bare 3 stk fra småbarnsavdelingen skulle over på stor avd. Årsaken var først og fremst fordi de hadde skulle få inn så mange 1 åringer den høsten at noen "måtte" flytte.

 

Vet du, det har gått KJEMPE BRA. Han har hatt en kjempe bra utvikling, både sosialt og språklig. Flere utfordinger og mange "store" barn å se opp til. Kjempe bra. Tror også nå i ettertid at han aldri ville fått en sånn språklig utvikling ved å bli med 1-åringene (av naturlig grunn).

 

Ta det helt med ro, datteren din skal dit i tillegg med andre fra småbarnsavd.

 

Tror det er mest oss mødre som bekymrer oss fordi alt virker så trygt og godt på småbarnsavd, men de har det kjempe bra på stor avd. De blir jo de yngste og får bra oppfølging der. det er hvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale30

Takk for svar :) Det var det jeg tenkte også, at hun får mange nye impulser på storbarnavdeling. Men er jo også litt bekymret for at hun mister tryggheten når hun er litt etter de andre fysisk :/ De hadde vel ikke sendt henne over hvis de ikke trodde hun klarte seg sosialt. Det er jo så vanskelig å vite når jeg ikke ser hvordan hun har det der med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke du skal være så veldig bekymret. det blir som å bytte jobb, hun vil kansje være litt tilbakeholden og annerledes første mnd, og etter det den gamle jenta som fyker rundt og sjefer ;)

(uten at jeg kjenner henne da) ;)

 

barnehage ansatte bør kunne handtere det bra. og det vil de gjøre, hun er ikke den første som er 2.5 år.

det er mange avdelinger i norge som er 1-6 avdeling :)

 

de vil ikke dra hun rundt på store turer der hun må gå,

hun får ha smokk, kosedyr og sovevogn.

 

helsing mor til to barnehage barn + ansatt i barnehage og har tatt i mot mange barn i løpet av nine 10 år der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale30

Kjekt å høre fra noen som har sett det både fra mamma-siden og ansattesiden :) Jenta vår bruker ikke smokk, er ikke opptatt av kosedyr og ligger på hvilerommet allerede,men er ikke bleieavvent. Forsøker det nå i vårtiden. Vi får ta en dag av gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jevngamle jenter, Tale. Og som min datter ville ha sagt; å, så heldiiiiig... :-)

Jeg er i en annen situasjon. Min jente blir igjen på småbarn som eneste da de andre går over...

Sammen med bare gutter på 2 år og en haug med 1-åringer. Frykter for den sosiale utviklinga hennes uten vennene sine og med en allerede fremtredende sjalusi mot de små som krever og får mye mer oppmerksomhet enn henne...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tale30

Jeg tror jeg så et innlegg fra deg om dette lisabet, og det var faktisk derfor jeg spurte på barnehagen i dag om hva som ville skje med min jente.

 

Jeg er helt enig i at det er verre å bli den eneste igjen på småbarn, og det virker veldig merkelig. Det er nok et problem med det å være født i desember, uansett hvordan man vrir på det.Forsøkte å overtale legen til å ta KS noen uker senere, men neida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er også født i desmeber 08, og går i en sånn "mellom-avdeling" i sin bhg. Der er de 10 barn fra 2-3 år, helt supert. Jeg hadde ikke likt om han gikk bare med yngre barn, han snakker som en 3-åring, er motorisk som en 3-åring, men litt for liten for den tøffe leiken blant gutta på avdelinga for de fra 3-6 ;)

 

Syns det er ebdre at de starter tidlig på stor avdeling enn at de blir stuck med "babyer" lenge altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale30
Je syns også det er bedre, men litt sårt likevel. Vi har et vennepar med en på to og en på fire. Datteren vår er veldig komfortabel med toåringen, og jeg ser at hun blomstrer. Når hun leker med fireåringen ser jeg at hun surer rundt seg selv i forsøk på å henge med, og hun blir skremt hele tiden av de brå bevegelsene. Hun forsøker virkelig å "tune" seg inn på humoren til fireåringen, men det faller jo totalt gjennom, hehe. Jeg så henne sammen med denne fireåringen og en venn på samme aldre en gang, og datteren vår var helt fortvilet fordi hun ble utestengt. Det er vel bare sånt jeg er redd for at skal bli hennes nye hverdag. Men de er kjempeflinke på barnehagen, så de fikser det nok på beste mulige måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er født i desember og begynte i bhg august før han var 3 år og gikk rett på storavdeling. Nå så jeg aldri på det som et problem, kanskje fordi jeg ikke var vant med småbarnavdelingen?;)

Han hadde ihvertfall godt språk og var tidlig ute på de fleste områder. Min mening er at det er bra å ha noe jobbe mot og at en har andre å se "opp" til, om du skjønner hva jeg mener? Har aldri hatt noe problem knyttet til dette ihvertfall.

 

Da bekymrer jeg meg mer for tidlig skolestart:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, 5 år er ungt altså. Går seg vel til det også vil jeg tro, men når en tenker på at en var 2 år eldre selv ved skolestart er det jo en ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte på storebarnsavdeling når hun var akkurat 3 år. Synes likevel det var relevant å skrive her da hun var definitivt minst på avdelingen, og barnehagen var ny for henne. Hun fikk plass i barnehagen da vi flyttet, men det var bare ledig på stor avdeling. Hun var også flink språklig, men ingen racer motorisk. Hun brukte bleie det første halvåret, og det viste seg at det var flere som brukte bleie. Jeg bekymret meg for at hun var lite selvstendig i av- og påkledning, brukte lang tid på måltider, kanskje ikke ville være så utholdende på tur o.s.v. Men alt har gått helt strålende. Hun trivdes fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren vår begynte på stor avdeling rett før hun var 2år. Eller avdelingen ble omgjort fra 3-6 år til 2-6 år. Hun startet i ny bhg samtidig men det gikk veldig fint, hun ble fort maskotten til de eldre jentene å de passet godt på de minste. Hun fikk en kjempe god vennine der men hun startet på skolen etter 1år, dette var vel det eneste som var sårt å trist for jenten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille er ikkje fødd heilt på slutten av året, men i november i alle fall (eitt år tidlegare enn jenta di). Ho begynte i barnehage for første gong i august (hadde berre gått i open bhg fram til då), ved 2 år og 9 mnd. Kom då på stor base, 3-6 år.

 

Språket hennar er veldig godt, så det har ikkje vore noko problem. Men ho er noko forsinka grovmotorisk (kan f.eks. ikkje verken hoppe eller springe skikkeleg no ved snart 3 1/2 år), og ho sov på dagtid fram til godt over nyttår. Ho er ein av to som sov då ho begynte i august, ho var den einaste frå ca haustferien. Personalet har imidlertid vore flinke til å tilrettelegge.

 

På foreldresamtalen vi hadde før jul kunne dei fortelle at lille har hatt ei flott utvikling. Ja, ho er noko etter motorisk, og litt forsiktig av seg. Men ho vil veldig gjerne klare ting og er villig til å prøve. I praksis betyr det at ho av og til vil ha ei hand å holde i når dei f.eks. går tur i skogen. Er det ikkje ei hand ledig, krabbar over store steinar som andre hoppar over, eller set seg på rompa og akar ned frå ein kant. Ellers i uteleik er ho ikkje den som syklar i vill fart med andre sittande bakpå (ho klarar berre å sykle på dei minste/lettaste syklane), men ho tar igjen for motorikken ved hjelp av språket. Ho sitter gjerne bakpå og forteller "sjåføren" kor han skal køyre...

 

Det er for øvrig berre 2005- og 2007-barn på basen hennar, ingen 2006 av ein eller annan grunn. Dei to gruppene er og ganske jevnstore, så dei blir delt i ganske mange situasjonar (2005-ungane har jo f.eks. førskulegruppe, ellers er det forskjellig turdag og ulike aktivitetar).

 

Lille har kome greitt inn i gruppa, sjølv om dei fleste 2007-ungane flytta over frå same småbarnsavdeling. Eg trur dei var to av ca 10 som kom "utanfrå". Men ho har og storebroren sin på same base, og det gjorde nok og barnehagestarten litt lettare det kunne blitt.

 

Eg jobbar sjølv i ein familiebarnehage der vi har 10 barn frå 1 - 4 år, og eg ser heilt klart at lille på ingen måte hadde hatt noko å gjere saman med den aldersgruppa. Ho treng dei utfordringane 3-6-åringane har å by på, både for å få "brukbare samtalepartnere" og for å bli pusha for å forbedre motorikken.

 

Lykke til, eg er sikker på at det kjem til å gå veldig bra med jenta di og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er også født sent på året og begynte i stor avdeling i høst. Det har godt kjempefint. Spesielt språket har utviklet seg enormt. Jeg syntes det var viktig at han begynte med de barna han kjente fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på barnet. Min sønn som er født i september 2007 begynte på storavd. i fjor høst, men trivdes ikke og fikk bytte tilbake til småbarns. Han går der enda, men kunne godt ha flyttet over. Det blir uansett til høstren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...