Gå til innhold

Gulnet bunadskjorte! Vanish?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet ei bunadskjorte som har ligget i et skap i 20 år, og gulnet. Den er i lin med hvite broderier. Problemet er at jeg får den ikke helt hvit igjen!

 

Jeg har prøvd med Milo, blenda hvit, henge den litt i sola, men den er fortsatt litt "ubleka" i fargen. Så spurte jeg på Husfliden og de anbefalte Vanish, og jeg løp og kjøpte, men nå ser jeg at det står på boksen at den ikke skal brukes på lin! Er det noen som har erfaring med å bruke den på linskjorte, og at det har gått bra? I og med at de anbefalte den så vil jeg jo tro at det går bra, men er så redd for å ødelegge skjorta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kokte min gulende bunadskjorte i en kasseroll på komfyren, rett og slett. Jeg hadde i vaskepulver og kokte i vei. Dyttet litt av og til med en tresleiv. Fosskokte ikke,da.. Det funket veldig bra, men gjør det på eget ansvar. Kan kansje krympe eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du ikke klor? Det har mamma gjort i alle år, og jeg gjør også det med min, som er i lin. Og dette er en arvebunad som er nærmere 100 år gammel, og er like fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin skal jo IKKE klores! Da blir fibrene lodne. Derfor tør jeg ikke prøve det engang.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanish skal IKKE brukes på lin. Min mor kokte min i vaskepulver i en kjele på komfyren og min ble helt hvit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger alltid bunadskjorta i Biotex White etter bruk. Den vaskes altså i det, men lar den alltid ligge i bløt noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...