Skedsmo(r) Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Hei Er det fler som har barn på over 8 mnd som får mme eller mm om nettene? Tulla vår er 8 1/2 mnd og skal ha melk en gang rundt 23 tiden og en gang rundt 03-04 tiden. Så lurer jeg på om det er noen som har avvendt dette og hvordan har dere gått frem. Den melka kl 23 er helt greit, men da burde hun vel klare seg til morgenen etter? Kunne tenke meg å kutte ut kl 03-04 melka ...
Mammahjertet <3 Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Hei. Vesla mi er også interessert i å få pupp på natta fremdeles. En lang periode ville hun ha mellom 2 og 4 ganger hver bidige natt. Og hun har aldri sovet natta gjennom. Nå har jeg begynt å tilby henne vann på flaske når hun vil puppes i 3-4 tida på natta. Første gangen skrek hun litt på og av i en time(jeg trøsta henne selvsagt). Og så må jeg innrømme at jeg ga meg og hun fikk nattpupp. Men av en eller annen merkelig grunn har hun våkna sjeldnere på natta etter denne gangen(ca for 2 uker siden). Nå er det ofte bare en gang på natta. Det er jo himmel i forhold til å bli vekket 2-3 ganger. Håper du får svar fra mer erfarne mødre enn meg
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 gutten her er 8mnd på tirsdag. han ammes 2-3 ganger om natten somregel blir det bare 2 å da er det i den tiden du sier.
Gajsa Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Har ei på 9 mndr som ammes i 24 tiden, i 03 tiden og på morgenen rundt 0530. Jeg synes det er utrolig slitsomt, har hatt en avvenningsperiode på 03-puppen, men så ble hun syk, og da var det åpen bar;) Jeg ga henne da vann istedet for. Hun protesterte litt, men godtok. Det verste var at hun ikke klarte å sovne igjen uten den varme melka i magen, så hun lå våken til 0530-puppen, og jeg måtte sitte sammen med henne. Hun begynnte da å bli veldig sulten, så det endte hver gang med at hun var ganske arg når hun til slutt fikk 0530.. Nå har jeg store planer om å starte opp igjen, må jo få det på rett kjøl før jeg begynner å jobbe, å være oppe 3-4-5 ganger hver bidige natt i 9 mndr tar på, nå må jeg snart få en ordnings på det;) Lykke til til deg!
Helann og lillebror Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 Aller først: Jeg ville kuttet melka både 23 og 3 når du først bestemmer deg for nattavvenning! Da slipper du en ny runde seinere. Hvis de spiser godt med fast føde på dagen trenger de ikke nattmat når de er 8,5 mnd. Pappaen har nattavvent begge våre da de var ca 10 mndr, jeg har skygget banen de første tre nettene. Har samtidig flyttet dem på eget rom. Begge ammet relativt mye på natta inntil avvenningen, fra 2 til 5 ganger mellom 19 og 6. Eldstejenta ga seg uten noe særlig skrik - pappaen gikk bare inn til henne, klappet på henne og roet henne ned, og gikk så tilbake og la seg - skjedde vel 2-4 ganger de første nettene, deretter sov hun gjennom. Yngstemann, som nå er 11 mndr, skrek 1 time den første natta og 30 minutter den andre natta, sov gjennom fra tredje natt. Pappaen hadde problemer med å få roet ham i starten den første natta - han prøvde med vann, kos, smokk, men ingenting hjalp. Fant til slutt ut at det beste var å gå inn til ham hvert minutt og forsøke å roe ham så lenge han var hysterisk, tok ham opp og koste litt med ham innimellom. Etter hvert som han roet seg ned økte han intervallene, og til slutt sovnet lillebror uten melk. Har kun våknet et par ganger på natta for smokk den siste måneden - sover nå fra 19 til 6 - deilig:-) Uansett hvordan du/dere gjør det, så mener jeg det beste er at den som skal gjennomføre nattavvenningen er topp motivert og konsekvent. Halvhjertede forsøk har en tendens til å ikke lykkes, desverre, og ungen blir bare forvirret (snakker av erfaring med nr 1...).
Løvinna30 Skrevet 9. april 2011 #6 Skrevet 9. april 2011 Hei! Gutten min på 8 1/2 mnd vil også ha mat om nettene. Det er faktisk ingen ordentlig rutiner på akkurat det (enda). Sukk. Innimellom kan ha sove fra 21-06, og det er så forskjellig, kan sove 1930 og sove til 04.. som regel holder han i ca 9-10 timer.. For noen dager siden hadde han er periode (uker) der han ville han ha melk (MME) kl 00-01 også 05 igjen!! Men jeg ble tipset om at jo større de er jo mer fast føde trenger de.. Og de sier jo at får barnet 3 måltider med fast føde klarer de seg ofte igjennom natta... Her får lillegutt fruktmos til lunsj, middag, og grøt til kvelds.. (Og et par melke-måltider) ..
nurket4a Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Hei:-) Tulla mi er 10.5 mnd og vil ha mat 2-3 ganger i løpet av natta... Har tenkt på å avvenne henne, men hun "liker ikke" vann!!! Dvs jeg får henne ikke til å drikke vann på dagen, så regner med at å prøve med vann på natta blir bare kaos...
MurielAmanda Skrevet 10. april 2011 #8 Skrevet 10. april 2011 Jeg ammet på natta til hun var ca 1 år. Syns nattavvenning var vanskelig, hun fortsatte å våkne å ville ha på natta helt til vi slutta helt nesten ett år senere.
Mamma's Magic Skrevet 10. april 2011 #9 Skrevet 10. april 2011 Jenta vår er 8 1/2 måned, og ammes også fremdeles om natta, ca klokka 01 og 05. Tror ikke vi kommer til å avvenne henne ennå, fordi vi allerede har så mye skriking ved leggetider. Så vi får se om et par måneder.
Tullball Skrevet 10. april 2011 #10 Skrevet 10. april 2011 Om barnet får tre måltider om dagen med fast føde skulle det være nok til å holde natten igjennom. Det er ikke noe næringsmessig argument for å amme om natten etter at de har begynt å spise så mye på dagen. Her ville jeg anbefale å nattavenne så fort som mulig (det blir ikke lettere ettersom barnet blir større). Regn med at det tar tre dager (hos meg gikk det lettere, mens andre tar lenger tid). Her er min oppskrift: Når barnet våkner så gir du det smokk og prøver å roe det i sengen sin. Si at det er natten f.eks. Gå så ut av rommet og la barnet skrike om det gjør det. Om det ikke slutter etter f.eks 5min kan du gå inn igjen og prøve å roe det i sengen. Si at det er natten. Gå så ut igjen. Denne gangen venter du litt lengre med å gå inn. Fortsett med dette til barnet roer seg selv. Hos meg tok det et par timer før hun sovnet igjen. Om barnet har skreket lenge kan du ta det opp og holde det til det roer seg (ikke snakk med det og ikke skru på lyset) før du legger det ned igjen. Jeg ville gitt litt vann om barnet har skreket i en time til sammen. For meg var det to netter med skriking og etter det ville hun ikke ha mat om natten lengre. Du må bare være litt tøff. Prøv å tenk på hvor deilig det vil bli med en hel natts søvn. Lykke til.
V&A Skrevet 10. april 2011 #11 Skrevet 10. april 2011 er dette Ferber du mener? det er ikke så lett å la barnet skrike i 1 time til sammen om natten.
Tullball Skrevet 11. april 2011 #12 Skrevet 11. april 2011 Aner ingen ting om ferber, men bare forklarte hva jeg gjorde og ville gjordt. Skjønner at noen har problemer med å la ungen skrike på natten (og dagen forsåvidt), men det blir litt skriking hvis man vil sluttte. Jeg ser ikke at det er noe problem så lenge alle behov er dekket. Altså har hun fått tørr bleie, trøst og drikke (vann) og nok mat på dagen. Da syntes jeg ikke det er ukomfortabelt å la ungen min skrike litt. Her mener jeg selvfølgelig ikke at du skal la ungen skrike i en time i strekk uten at du ser til det. Jeg foreslo å gi det fem min først, så kanskje 8 min, så kanskje 12 min... Øke gradvis... Ungen sovner nok før du har kommet opp i en time... Her er en liten historie fra min omgangskrets. Vi er 13 mammaer som har små barn i samme alder. Noen av de har også eldre søsken. De som ikke har tålt tre netter med hyling mater fortsatt opptil tre ganger om natta når barna er 9mnd. Hun som har en treåring også sover nok enda mindre fordi hun mener at man ikke skal la barn skrike og resultatet er en treåring som fortsatt ikke sover hele natten (i tillegg til en på 10mnd...). Det sier seg selv at det ikke kommer til å funke i lengden...
Tullball Skrevet 11. april 2011 #13 Skrevet 11. april 2011 Viktig at også kosebehovet blir dekket i løpet av dagen da.
Snupi27 Skrevet 11. april 2011 #14 Skrevet 11. april 2011 Gutten min er 10 mnd og har fått mm på natten i 3.30 tiden hver natt frem til 2 netter siden. da var det slutt. da var jeg rett og slett dritt lei. her går det ikke an å kutte et og et måltid om natta, så jeg må være hard og ta gråten som kommer. jeg hater det virkelig. første natten var jeg inne hos han i over en time for å roe han ned. da sov han til kl 6 og da syns jeg det var greit å gi han. i natt begynte han kl 1!!! da holdt det at jeg strøk litt på han i ansiktet så han sovnet. men han våknet ofte. veldig spent på natten som kommer. med dattera vår så holdt det å lutte et og et måltid.det gikk kjempe fint uten hyl og gråt.. jeg snakket litt med helsesøster hvordan jeg skulle gå frem. hun sa at man ikke må gjøre det før man er hundre % klar for det selv. da skjønner babyen at det er alvor for h*n merker det på deg. er du usikker så utnnyttes det. har du gjennomført en natt, ikke gå tilbake til mm/mme om natten igjen.. det er vanskelig. men til slutt så blir han jo vant til det og jeg trenger virkelig å sove en hel natt. det beste er om pappaen kan ta babyen i avveninngsperioden om natten, men det lar seg ikke gjøre her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå