Gå til innhold

Familie på 3... Hvor ofte vasker dere klær?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Diskusjon med mannen her i huset. Vi har vært veeeldig slapp med å vaske klær. Eller dvs jeg har vært det, for hvis ikke jeg vasker dem så blir de ikke vasket. (med mindre det er noen klær mannen vil ha vasket, da setter han på en maskin). Grunnen er en blanding av latskap, at jeg har vært veldig opptatt (student) og at jeg har vært en god del utbrent/deprimert så når jeg har hatt fri så har jeg benyttet hvert sekund på å ikke gjøre noe...

 

Greia er at det har hopet seg opp masse skittentøy, og vi har to store skittentøyskurver, slik at når disse er fulle så er det hvertfall 4 vaskemaskiner før de er tomme.

 

Jeg er drittlei av at badet flyter over med skittenklær, og ønsker å ha det ryddig rundt meg så derfor har jeg gått til innkjøp av to like litt mindre skittentøykurver, som ca rommer en vaskemaskin hver (en til mørkt, og en til lyst) Dette er for at vi skal bli inspirert til å vaske oftere¨.

 

Mannen på sin side mente vi skulle bruke de to vi hadde i fra før i tillegg. Altså 4 skittentøyskurver.

 

Jeg ble helt skjokkert for da gikk jo planen min rett i dass. Jeg forklarte ham hvorfor jeg mente vi bare skulle ha 2 småe, å han blir sur fordi han mener det blir alt for mye strømbruk ved å vaske så ofte???!!

 

Hvilke rutiner har dere på dette? Hvor ofte vasker dere, og gjør dere det i skippertak (tar flere maskiner på samme dag, å heller vasker sjeldnere) eller vasker dere etterhvert som dere har nok skittentøy til å fylle en maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hi her igjen. Jeg kan heller ikke fatte at det blir brukt mer strøm ved å vaske gjevnlig enn å vaske flere maskiner hver dag når vi vasker klær.

 

Er det meg som ikke skjønner noe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

setter på en annenhver dag ca. Hvertfall nå når det er mye vått tøy som kommer fra bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en stor kurv, dermed må den tømmes. Synes vi vasker hele tiden jeg, men mulig det er fordi jeg også tar flere vask på en dag. Men det sier vel seg selv, det blir ikke noe dyrere å vaske annehver dag 2 maskiner enn en maskin om dagen... men vask på natten og ha full maskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det hver dag, minst en maskin. Jeg har tenåring i hus......

 

Det er ikke forskjell i å vaske 3-4 maksiner daglig, og i det å vaske 3-4 maskiner over 3-4 dager.... Hvorfor i all verden la skittentøy hope seg opp for å "spare" noen maskiner pr dag? Når skal en da vaske resten? Det trekker ikke så mye strøm. Det er oppvarming som virkelig trekker strøm. Ikke våre oppvaskermaskiner og tørkemaskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 2 voksne og 2 barn, og jeg vasker minst en maskin pr dag, men det blir ofte ettpar vasker i ukedagene også skikkelig skippertakvasking i helgene ;) tenker ikke på hvor mye strøm det bruker, spiller da ingen rolle da skitne klær må vaskes og det koster mere å kjøpe nytt ;) men nei, om du vasker 7 omganger på en dag eller vasker en daglig så blir det da vitterlig samme energiforbruket. :D og 4 kurver høres helt sinnsykt ut. selv har vi en. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasker hver dag.

På vinteren blir det ca 1 maskin om dagen. Om sommeren blir det mer (mer skittent ute = sant, grønske osv på barneklærne).

 

Skiller mellom mørkt, lyst, ull, hvitvask (undertøy/håndklær) og utetøy. Sengetøy tas hver 14. dag. med 5 i huset blir det gjerne 3 maskiner bare med sengetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker 6-8 maskiner i uka. Noen ganger i løpet av en dag eller to, noen ganger en maskin om dagen hele uka. Strømmen vi bruker er den samme.

 

Vi har seks bokser stablet i høyden, med lokk foran (IKEA) som er store nok til å romme en full maskin hver. Disse står mellom vaskemaskin / tørketrommel og veggen. Jeg sorterer kokevask, ull, mørk 40, lys 40, mørk 60, lys 60:)

Jeg vasker når boksen er full:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje ikke jeg rette til å svare i og med at vi er dobbelt så mange som 3.... Har 4 skittentøykurver på vaskerommet. Sorterer lys, mørk, ull og håndkler/sengetøy(kokvask). Vasker 2 maskiner om dagen eller 14 i helgene. Har ikke tørketrommel (jippi). Var en periode bare datteren min og jeg og da vasket jeg bare 5 i uken, så får stadig mer å gjøre:-) Mine barn er ikke tenåringer ennå og et av de er her annenhver helg og har noen ganger med klær fra mor. Stebarnet tisser på seg nesten hver natt og nest yngste vår tisser på seg innimellom om natten, så da blir det mye kokvask som må tas kjapt da det blir storforbruk av sengetøy, håndkler og vask av undertøy.

 

Synes det hørtes smart ut med to små kurver i stedet for 4 jeg:) Menn tenker ikke stort på klesvask så lenge det er rene klær i skuff eller skap. Men de liker å kritisere om de ikke er enig eller det ser ut til at de må hjelpe til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne og en 3 åring- 3/4 maskiner i uka,vasker etterhvert som skittentøyskurven er full. Alltid med full maskin.

Kanskje 1 maskin ekstra nå som det er mye vått/skittent tøy fra barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemed to gutter som skifter klær 2-3 ganger om dagen alt ettersom. Vasker vel i snitt 2 maskiner hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 og her hoper det seg veldig fort opp. Jeg bør kanskje vaske 1-2 maskiner til dagen for å holde det gjevnt men som regel så vasker jeg 2-3 maskiner en dag så går d vel max 3 dager uten vask, så da vasker jeg 2-3 maskiner igjen.

 

Vi venter liksom ikke på at kurvene skal bli fulle, men merker jo når man begynenr å ha lite klær til overs. Som gravid bytter jeg MYE klær, og det går mye håndkle i tillegg til at 2 åringen må skifte en del.

 

Det som er "problemet" her med at noen dager gidde jeg ikke å vaske, er at jeg må ned i den ekle kjelleren for å vaske klær.. Har veeeldig lyst å heller få maskinene opp nå når vi blir 4, ellers flyter det vel over med skittentøy her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...