Cessus Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Var hos legen for litt over 2 uker siden, og fikk tatt alle mulige blodprøver.. Måtte prøve å komme til bunns i hvorfor mensen nesten aldri dukker opp, og hvorfor jeg har så mye plager som kvalme, økning i vekt, masse kviser, mørke hår på "veiviseren" under navlen, osv.. På tirsdag ble jeg innkalt til ny time, og han hadde en liten mistanke om hva det kunne være når han studerte hormonprøvene jeg tok. Ble satt opp på time hos gynekolog denne fredagen med ultralyd og det hele, og ja, hun kunne med sikkerhet si at jeg har PCOS. Viste ikke om jeg skulle gråte eller smile. Føltes ubehagelig ut der og da, men etterpå følte jeg meg letta. Nå fant vi jo ut hva som er i veien, og det er jo bra. Men nå kan det jo også bli en utfordring når jeg skal prøve å få barn. Hun sa det var mange hjelpemidler nå, så jeg måtte ikke ta sorgene på forskudd. Noen som dele noen erfaringer som trøster?
Noah 08. Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Hei! Jeg fikk også pcos diagnose etter gyn. time i januar 2011. Tok det ikke så ille opp,har hatt mistanke lenge.. er som deg plaget av kviser,uønsket hårvekst (ikke så ille) og overvekt. Jeg begynte på lavkarbo i slutten av januar,har nå gått ned 6 kg og får regelmessig mens med syklus på ca 32 dager (hvertfall de 2 siste gangen) kan anbefale det kostholdet på det varmeste til oss med pcos, det fungerer! Har ikke fått svar på mine blodprøver enda,skal til legen neste uke igjen,men tror nok det er litt i uorden,har enormt mye pms/ustabilt humør iallefall. Vi starter baby-prosjektet neste mnd. så jeg er spent på om vi klarer det uten hjelpemidler,skal prøve et par mnd. før evt. hjelp. Har en på 3år fra før,da med en annen barnefar. Vet ikke om dette var så mye trøst,men vi er i allefall flere i samme båt her inne Lykke til!
Happy87 Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Hei på deg. Du er nok ikke alene. Jeg var hos gyn for 2uker siden etter å ha mast på legen min og jeg fikk da konstantert PCO. Han sa det rett som det er at jeg kom til å slite masse med å få eggløsning av meg selv og at jeg kunne få hjelp hvis jeg ønsket det. Etter å ha hatt kun 1(!) eneste el og tr siden juli 2010 tok jeg hjertelig imot hjelp og begynte på provera samme dag for å få satt igang tr. tr kom på onsdag og imorgen skal jeg begynne på dobbel pergokur for å forhåpentligvis få el. Min gyn sa at selv om man har sjeldne el så kan man fortsatt få barn, men jeg valgte å ta imot hjelp da jeg synes jeg har ventet lenge nok nå og da jeg var hos gyn hadde jeg gått 150 dager uten el og han så ingen tegn til at det skulle komme noe el i nærmeste fremtid. Jeg har ingen barn fra før og trodde jeg ville bli lei meg hvis jeg hadde pco (noe jeg mistenkte sterkt) men jeg ble bare glad for at jeg endelig ble tatt seriøst og fikk hjelp. Jeg har bare ett så intenst ønske om å få et lite barn.
Cessus Skrevet 8. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2011 Tusen hjertelig takk for svar Setter veldig stor pris på det. Gikk du virkelig ned 6 kg? Det er jaggu ikke verst! Hva er lavkarbo? Kunne du forklart meg litt nærmere hvordan du klarte å gå ned såpass mye? Jeg har gått opp 7 kg på et halvt år, og er nå oppe i 82 kg. Er vel kanskje ikke så voldsomt, men jeg blir frustrert når jeg bare blir tyngre og tyngre. Har prøvd å kutte ned på mye usunn mat, og drikker masse vann. Pluss at jeg går veldig mye turer. Men, ingen forandring. Lykke til Noah + babyønske! og takk igjen for svar
Cessus Skrevet 8. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2011 Happy87: Tusen takk til deg også for svar Har følt meg litt nedfor i hele dag pga dette, så hjelper massevis å høre erfaringer fra noen i samme båt. Håper virkelig du får til det du ønsker, og det gjør du helt sikkert nå som du får hjelp! fikk du forresten tilbud om å fjerne cyster ved kikhulsoperasjon? Gynekologen sa til meg at det ikke behøvdes, men jeg syns det er så ekkelt å tenke på at det er massevis av små cyster på eggstokkene mine Også har jeg lest enormt mye om pcos på nettet, og blir mer og mer skremt. Men det er vel sikkert ikke så skummelt som jeg skal ha det til.. ?
Noah 08. Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 Syns ikke det er såå mye på 10 uker jeg da,skal ned ca 10 kg til.. om jeg ikke blir gravid før den tid da;) Jeg begynte på 87 kg,er bare 1.60 høy så har litt å ta av :-/ Men går sakte,men sikkert nedover.. jeg får oppfølging av legen min og hun er veldig fornøyd å sier at sjansen for å bli gravid er mye bedre nå som jeg har tatt av noen kilo:) Lavkarbo er å kutte drastisk ned på karbohydrater- altså ikke spise brød,pasta,ris,poteter,knekkebrød,godterier,kaker/kjeks eller potetgull. Jeg følger det bare moderat,spiser litt (veldig lite i ukedagene) av denne maten for jeg vil gå ned sakte slik at jeg beholder vekta. Man spiser mye proteiner som i rent kjøtt/fisk/kylling,kan også spise kjøttdeig,egg/omelett,bacon. Seterrømme og cream fraiche er også bra for man trenger endel fett istedet for karbohydratene. Masse salat,men ikke frukt. Grønnsaker som vokser over jorden er bra,ikke gulerøtter. Hold deg til vann som tørstedrikk,helst 2-3 liter hver dag. Ikke drikk juice,biola o.l. litt melk går fint og litt kaffe/te eller cola zero om du må ha det (det må jeg ) Anbefaler deg å ta en titt på lavkarbo.no om du syns det virker interessant,det funker iallefall for meg Spis nøtter eller mørk 70% sjokolade om søthungeren blir stor.. å husk at om man skeier ut en gang er det bare å starte på igjen! Huden skal jo også bli bedre om man kutter ut sukker og drikker masse vann:) Jeg er ikke flink å gå tur,men trener på helsestudio ca. 3 ganger i uka.
Happy87 Skrevet 8. april 2011 #7 Skrevet 8. april 2011 Jeg også har jo lest så mye på nett og var veldig spent. Men min gyn nevnte ikke noe om noen cyster. Han sa bare at han så tomme eggsekker. Vet ikke om det er det samme som cyster, men uansett så nevnte han ingenting på det så da tolket jeg det som at det ikke var noe i veien for fremtidig el. Fikk du noe tilbud om hjelp? Pergo? Hadde jeg blitt sendt hjem med beskjed om å fortsette å prøve uten hjelp så hadde jeg nok blitt ganske deppa, men siden jeg fikk provera og pergo så synes jeg det var helt greit. Jeg har nå endelig noe å se frem til. Jeg kan telle dager, jeg kan melde meg inn i en ikm-gruppe og jeg kan følge en normal syklus. Jeg håper humøret ditt stiger og at du ser at det ikke er håpløst selv om du har fått pcos. Nå har du iallefall fått svar og kan jobbe ut ifra det. Du skal se at du snart blir gravid. Det er jo ikke slik at vi ikke kan være gravide, vi må bare kanskje ha litt hjelp for å bli det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå