Gå til innhold

Roter deres unger mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller var vel det et ganske opplagt spm? heh.. Min jente på 2, 3 år roter HELE tiden. Søler på teppene mine, kan helle en oboypose på bordet hvis hun er alene i 1 minutt i stuen, sprute ketsjup i telysholdere ( gjorde det mens faren hadde henne) hente tusenvis av leker inn i stua, uten å legge de tilbake selv om jeg ber henne om det. And the list goes on..- Sliten mamma-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe.. vi sliter nok alle med rotete barn (og menn ;).

Men her har vi fått en grei ordning.

Rydd!!!!

Vi hjelper de, men pokker heller. De rydder hver kveld. Selv med hyling og skriking. INGEN barne-tv (evt.andre goder) før de har ryddet. De har og fått erfare at de faktisk ikke får se barne-tv om de ikke rydder.

Samme ved matbordet. En advarsel om å ikke grise eller leke med maten så er det ut av kjøkkenet til du kan oppføre deg ved bordet. Det funker selv på en minste på 2år.

Greia er å være konsekvent.

Men det er hva vi gjør for å holde litt orden (og at mamma skal slippe å bruke HELE kvelden på husarbeid) ;)

Lykke til. Bare vær bestemt er mitt råd!

Skrevet

Nja både og. Har ei jente på 2 år og 2 mnd. Hun er veldig flink å hjelpe faktisk, men ikke når det gjelder lekene sine. Drar ned mye leker fra rommet, sprer dem utover stua og vil ikke rydde dem på plass i stolen vi pleier ha dem i i stua. MEN med andre ting er hun veldig flink:) Hun bærer tallerken inn på kjøkken når hun er ferdig hvis vi spiser i stua, og hun skraper restene i søppelet. Søler hun noe så sier hun "tørke" og løper inn og henter kjøkkenhåndkle/klut og tørker opp:) Hun setter alltid skoene på plass i hylla og legger hua si på hylla. Hun er veldig flink til å vite hvor ting skal være, men det er bare dette med lekene så jeg skal iallefall ikke klage:)

Skrevet

Ja, her er det mye rot. Lekene flyter rundt i stua når dagen er over. Han liker å hjelpe til og kan godt rydde på kjøkkenet, koste gulvet eller annet, men sine egne ting er ikke så viktig. Vi prøver å lære ham å rydde opp etter seg, men det er visst ikke bare bare.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hmm.... høres ut som vi har den uvanlige her. Han er nesten mer opptatt av å rydde enn vi er selv, og det tror jeg vi kun kan takke barnehagen for. Hvis han leker med et eller annet og vi er i ferd med å gjøre noe annet. Gå ut, spise middag e.l. så må han rydde først. "Dydde" sier han og begynner med det. Det betyr ikke at det ikke er rotete her, men ganske morsomt at han er den ryddige i familien, hehe.

Skrevet

Mine rydder etter seg, både 2 åringen og 4 åringe.

Her er det ikke ok å starte en ny aktivitet før en har ryddet opp den gamle. Det ryddes alltid før vi går ut og før måltider dersom vi vet at vi skal noe annet etter dem. Begges rom er ryddige før legging og det er barna som har gjort det uten mas fra oss.

Da vi har fått valp er det ikke ok å spre leker utover stua siden de mest sannsynlig blir ødelagt.

Dette har ungene lært og leker på rommene sine eller på loftsstua hvor de har en lekekasse stående.

De rydder bort klær og sko når vi kommer inn og før de legger seg.

Her er ungene flinkere enn mannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...