Gå til innhold

Min 2,5 åring sliter meg ut..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og ja, jeg kan si så mye som at jeg er alenemamma og VELDIG sliten om dagen. Hun trasser.. Vil ikke gå hjem fra bhg, vil ikke legge seg om kveldene, og på Onsdag hadde jeg skaffet barnevakt for en times trening men måtte komme hjem etter 20 minutter siden hun bare gråt og ville ha mamma. Hun vil ikke spise NOEN slags form for middag! Har prøvd mange retter, men hun er ikke interessert i varmmat lengre virker det som. Fellesmiddager har vi omtrent sluttet med :( Kanskje atferden hennes er preget av at pappa ikke stiller opp så ofte?.. Og at jeg er den eneste tryggheten hun har? Eller er det bare ren trass kanskje? Jeg jobber hver dag, og er sliten på ettermiddagene.. Har bare lyst å gi etter på alt for å få det lettere i hverdagen, men vet at det kommer til å forverre atferden hennes i fremtiden. Vil jo ikke hun skal få viljen sin hele tiden.

 

Huff, er det råd å få?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok bare trass, høres ikke akkurat så veldig uvanlig ut.

men skjønner du er sliten.

Jeg er alene med to en som er 4 og en som er snart 3.

Har vært alene siden minste var 5 mnd. Og jeg har mange sånne perioder. men det blir bedre.

Syntes ikke du skulle ha gått hjem etter 20 minutter. Du skulle jo bare være borte i en time, hun må lære at det ikke er hun som skal bestemme.

Å gråte etter mamma er en måte å skulle bestemme og det virket jo.

En time er ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen trøst er dette heeelt vanlig. Det er jo dette som kalles trassalderen, hvor de prøver ut grenser, hva de kan få til. De prøver å bli selvstendige, men får det jo ikke til, og blir frustrerte...

 

Det er viktig å være konsekvent på de sakene du synes er viktig - og så kan hun få viljen sin på noen andre saker. Jeg mener ihvertfall det er feil om man skal si nei til alt, hun må også lære det å faktisk få viljen sin også, ikke bare bli overkjørt i alt...

 

Hold ut, trassalderen går over! Om et halvt års tid så har du kanskje en litt annen jente. Det var ihvertfall vår erfaring med vår første, som var veldig trassig i en periode (er nå veldig grei og medgjørlig 4-åring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takker for svar.. :) Er så sliten enkelte dager at jeg bare vil legge meg kl 20 jeg også. Jeg gir henne valgmuligheter altså, for eksempel får hun velge hvilken bamse hun vil sove med/ha med i bhg, eller hvilken jakke eller sko hun skal ha på seg.. Eller hvilken DVD film vi skal se på. Sånne småting. Vet at trassalderen går over, er bare så forferdelig sliten og føler meg som en elendig frustert mamma enkelte dager :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her - det er utrolig utfordrende å ha barn som nærmer seg 3. KLARE SJØL er det det går i her - i tillegg til NEI og IKKE DU! Regner det går over av seg selv etterhvert, men jeg prøver å holde en konsekvent linje så lenge det pågår.

 

Ville bare si noe ift det med faren til barnet ditt. Jeg er nemlig så "heldig" at jeg har en mann som reiser mye i jobben og de siste mnd har han vært dobbelt så mye borte som hjemme. Trassen blir faktisk verre når han er hjemme! Tenker det kommer av at hun da opplever at rutinene (som hun elsker) ikke blir helt som vanlig og at det rett og slett er en til her hjemme å forholde seg til. I tillegg prøver hun å spille oss voksne opp mot hverandre....

 

Hold ut og hold på det med at hun ikke kan få viljen sin hele tiden. Det er vel heller ikke noe galt i å ta noen tidlige kvelder her og der, selv om det er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi deg. Hun prøver ut grensene sine og hver gang hun får viljen sin må hun forsøke å trekke det enda lengre neste gang. Hun må lære at når du sier noe så blir det sån, uansett hvor mye hun trasser.

Vil hun ikke bli med hjem fra barnehagen- Bær henne med deg under armen selv om hun hyler og preller.

Vil hun ikke ha den maten du serverer - Send henne ut av rommet uten mat.

Vil hun ikke pusse tenner - Hold henne fast og puss likevel.

 

Gi henne aldri mer enn en advarsel. For eksempel. Hun vil ikke bli med hjem. Du forteller med en gang at om hun ikke kommer frivillig må du bære henne. Deretter gjør du det om hun ikke kommer umiddelbart. Ingen diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter det du sier der, jeg sa tidligere at hun kan av og til få viljen sin, men på akkurat det du sier, så gjelder det å være konsekvent. Også f.eks. handleturer kan være et mareritt om hun har fått viljen sin en gang...

 

Ta henne da bare rett ut av butikken, sette deg på huk foran henne og si at hun ikke får skrike i butikken, ellers er det rett ut igjen. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...