Gå til innhold

ang sykemelding og gravid og sliten...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg jobber mye i perioder. jeg har to helger i måneden i tilegg til hver ukedag. Men jeg er 17 uker gravid og forferdelig sliten nå. har en 2,5 åring i tilegg. jeg har ingen konkrete plager som bekkenløsning osv.. har bare vondt i hodet altfor liten tid og sliten og trøtt.

 

fristeer å ta en tur til legen og spørre om sykemelding, men jeg føler meg litt dårlig hvis jeg gjør det siden jeg ikke har de store plagene..

 

noen som vet om det går an å bli sykemeldt for helgejobben, eller delvis sykmeldt, eller hva kan jeg gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jobber du som da? Tror nok legen heller er opptatt av at du skal få tilrettelagt arbeid. Sykemelding er for de som er syke eller ikke klarer og jobbe p.ga kroppslige eller psykiske plager vil jeg tro.

Men jeg er ikke lege, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være trøtt og sliten er jo en kroppslig plage, så hør med legen du :)

Det er ikke noe man kan gjøre noe med heller. Bortsett fra å hvile, og da må man gå ned i stilling eller få sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sykemeldig pga hodepine og sliten (pendla med 2-åring bl.a.) og jobben var ikke flink til å tilrettelegge, så jeg ble 50% sykemeldt fra jeg var ca 4,5 mnd på vei... Gikk ikke tilbake i full jobb før permisjon, og det var deeilig. Hadde mye mer overskudd hjemme og ble kvitt hodepine:)

 

Spør om jobben kan tilrettelegge, hvis ikke du mener det blir bra nok, kan du bare dra til legen. Koster deg jo ingenting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobben i seg selv er ikke veldig slitsom, er i omsorgsyrket, så jeg kunne alltids klaget over rygg og nakke, men det er bare det at jeg er generelt sliten, og mye hodepine, hadde jeg kun hatt uke jobben hadde det gått greit, men pga helgene tipper det over... derfor eg kunne tenkt meg og få sykemelding fra helgene....

 

men blir jeg først sykemeldt blir det vel 100% en uke eller to, så påan igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du jobber hver annen helg i tillegg til hver dag i ukedagene. Da jobber du jo over 100%??? Kan ikke tenke meg til at du får dekket sykepenger for ekstrajobben når dette er utover 100% stilling, for da kunne jo alle bare jobbet døgnet rundt så lenge de kunne og så ordnet seg en sykemelding og levd fett på pengene.. Er rimelig sikker på at det er begrensinger når det gjelder stillingsprosent/overtid og hvor mye sykepenger man kan få..

Så lenge du klarer jobben ok er det ikke grunnlag for sykemelding mener jeg, man sykemeldes ikke for å ha tid til fritid og sosiale aktiviteter. En sykemelding vurderer din ARBEIDSevne, ikke din evne til fritid..

Du får be jobben tilrettelegge og så får mannen trå til på kveldstid med 2,5 åringen og husarbeid.. Og så får du vurdere å kutte ut ekstrajobben i helgene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være "bare" sliten kan synes som en bagatell og mange steiler av å høre om sykemelding i den forbindelse,men jeg har selv følt på kroppen hvordan det er å være totalt utmattet fysisk og psykisk og likevel vite at en må jobbe og yte minst 100% både på jobb og hjemme. Det er psykisk terror vil jeg si. Og når man i tillegg er gravid og bør ta hensyn til kropp og sinn så mener jeg det burde være legitimt å gå til lege og be om en pause før det sier pang på den ene eller andre måten. Evt redusere arbeidstiden i en periode og se hvordan det går.

Hadde menn blitt gravide er jeg sikker på at dette hadde vært akseptert og nesten obligatorisk. Menn vi kvinner står gjerne på til the bitter end og skal bevise for alle og oss selv at vi mestrer alt. Og rakker gjerne ned på andre kvinner som må gi tapt for det umenneskelige presset som gjerne finnes på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj ja det burde ikke være nødvendig at jeg må si opp en jobb pga sliten i graviditeten. skjønner ikke at noen kan mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...