Gå til innhold

Er det mulig?!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en stat som kaster 10.000 kr. + pr. mnd. i os etter enslige forsørgere som ikke (stort sett frivillig) har annen inntekt. Og så presterer man å klage på at staten ikke gir nok? Det er da vel ikke vi andre skattebetalerne som har pult på oss en unge med en udugelig far. Velger man å få et barn, så velger man konsekvensene. Overgangsstønaden og andre ytelser burde man være takknemlige for å få... Noen er villige til å betale for deres "feiltrinn" - Prøv å vær glad for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Pult på oss en unge med udugelig far" faktisk. Hvorfor så stygg i munnen?

 

Er enig i at mange forventer å få mer enn det er behov for og at mange klager uten grunn, men kjære vene. Det er ikke alltid man vet at faren er udugelig når man puler på ham skjønner du.

 

Hilsen en annen skattebetaler som med glede betaler skatten sin for at vi skal ha det så bra som mulig. Jeg får mye igjen for det jeg også, ikke bare de som har pult på seg en unge med udugelig far.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt for velferdsstaten, men det får da finnes maken til krav fra mottakerne. Er der rimelig at man som enslig forsørger skal kunne gå uten jobb og dulle med barnet på statens regning (etter endt permisjon). De fleste som er i et parforhold har da ikke råd til at den ene skal gå hjemme. Ingen stat som sponser det. Da bør det i så fall være strengere krav til å skaffe seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er jo glad for det, men vil jo også klare seg i hverdagen.

 

Det blir ikke kastet mange penger etter enslige forsørgere. Det er en feiloppfatning de som ikke er det, har.....

 

Hvorfor skal den som sitter igjen med hovedansvaret(være seg far eller mor) være den som tar konsekvensene alene? Hva med den andre av foreldrene?

 

Så du mener aborter er bedre? Eller at en adopterer bort barn uansett alder, fordi en av foreldrene bryter ut? Eller en mor med nyfødt barn skal ta til å jobbe dagen etter fødselen bare fordi hun er alene? Hun må jo det, om det ikke hadde vært for de stønadene og hun ikke hadde klart å opparbeide seg foreldrepenger......

 

Dette handler om at vårt samfunn er lagt opp til de rettigheter som er, utfra om en oppfyller kravene som er satt. Vi har trukket vinnerloddet ved å bli født i Norge, og jeg tror nok alle er glade for det. Men likevel har en som norsk borger rettigheter, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jo den andre forelderen stilles til større ansvar. Selv om du ikke ønsker ansvaret for barnet i hverdagen, må man være økonomisk ansvarlig. Velger man å få barn, uten å involvere den andre parten, må man kunne ta konsekvensene av det valget. Ja, man bør få støtte til en viss grad. Det at man kan få 12,600 kr (eller noe), dobbel barnetrygd (for 1. barnet), bostøtte og reduserte barnehageutgifter, vil jeg si er å sy puter unner armene til enslige.

 

Nei, man blir ikke rik på det, men man sitter med like mye utbetalt som de som har 100% jobb "på gulvet". For meg rimer ikke det i det hele tatt. Selvfølgelig mottar fol de stønadene de har krav på, men å få seg til å klage på manglende luksus oppi det hele - det er for absurd.

 

Nei, man skal ikke tvinges til abort eller adopsjon, men man bør tvinges til å tenke på hvordan livet blir hvis man ikke får store summer i støtte. Blir man skilt, må man nødvendigvis bo deretter, og så får den andre forelderen bidra mer etter hva unger realistisk koster.

 

Jeg mener det bør være stønader, men de bør ikke være så store at de kan være et levebrød alene. Det er jo ikke akkurat en oppmuntring til å ville ta seg jobb heller. Jeg snakker da først og fremst om de som har barn over ett år.

 

Hvis man ikke har opparbeidet seg fødselspenger og er enslig, har man ikke akkurat gjort et smart valg, med å velge å få barn (ja, jeg vet at man ikke alltid kan planlegge slikt, men dog). På grunn av barnet, bør den få ha en forelder hos seg, selvfølgelig. Men da bør pengene bestå av et absolutt minimum - og ikke nødvendigvis et helt år. Man skal ikke akkurat bli premiert for stupide valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enslige med ingen eller lav inntekt bør få tilbud om overgangsstønad i ett år, med mulighet for forlengelse ved utdanning.

Tre år OS uten betingelser er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal enslige få betalt utdanning (utover videregående - som alle har krav på)? Jeg måtte jobbe og ta opp studielån for å klare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mer lønnssomt for staten at de sponser en utdannelse enn at vedkommende skal gå på dagpenger og/eller sosialstønad i lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men faen a! 3 år OS er latterlig bla bla bla.... misunnelige dere er a damer, skill dere da... kan dere ikke heller unne en mor som blir alene med barn... noen år med penger fra nav.. slik at karnsje litt utdanning osv kan komme på plass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Men det gjelder vel alle? Billigere at alle, uansett gift, barn osv. får seg en utdannelse på statens regning. Er vel ikke billigere at en enslig mann uten barn hever arb. ledighetstrygd. Da får det være likt. Staten skal gjerne få de 200.000 jeg har i studiegjeld. Jeg har tross alt spart dem for masse utbetalinger i arb. led. trygd. Ehh... Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på alle som lever i et parforhold som IKKE har råd til videre utdanning. Bør vi ikke unne dem det samme? Snakke på forskjellsbehandling. Likestilling burde gjelde over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvorfor en enslig mor skal kunne få OS i TRE ÅR??? Jeg kan skjønne at hun skal ha penger å leve for det første året mens ungen er baby, men kan noen vennligst forklare meg hvorfor ikke en enslig mor, på lik linje med alle andre foreldre, skal måtte gå ut i jobb igjen når ungen er rundt året????

 

Det var et innlegg fra en enslig mor her tidligere i dag, hun var så frustrert fordi hun fikk mindre i os enn hun hadde sett for seg. Så sier hun "jaja, jeg får kanskje begynne å jobbe da, jeg er nettopp ferdig utdannet sykepleier". Eh... JAAAAA?????? Hvorfor kan ikke alenemødre jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til opplysning: alenemødre kan jobbe!Alenemødre er ikke en ensartet gruppe der alle handler/er lilt/like. Og alenemødre er fortsatt i 2011 stigmatisert!

 

Ikke greie alle under en kam da damer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ps,men er enig i at det bør stilles krav til at man skal kunne få stønaden i 3 år..Mange utnytter det.Men ikke ALLE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda gi alenemødrene to inntekter da, likt skal være likt. skal jo da være likestilling i alt hvis overgangstønad skal gies til par og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...