Gå til innhold

Hva mener du? Bør norske kvinner endre adferd for å forhindre at vi blir voldtatt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er helt forkastelig at noe slikt kommer opp, på en annen side, hvis det er det som må til for å ikke bli voldtatt så er det det jeg ville ha gjort.

 

Nå bor ikke jeg i byen lenger, og er ikke ute å drikke lenger, men for ca 10 år siden var jeg ute hele tiden.

Jeg ravet gatelangs i miniskjørt og pushup, men jeg ønsket ikke å bli voldtatt og det var aldri i mine tanker heller. Jeg skjønner jo at det er lettere å voldta en kvinne som oppfører seg slik, og i dag ville jeg ikke gjort det. Ikke bare pga redsel for å bli voldtatt men fordi jeg er blitt litt eldre.

 

Jeg mener at en kvinne må kunne få lov til å kle seg i hva hun vil når hun vil, og om hun vil drikke som en mann er det hennes rett. Men bør vi nå, for vår egen skyld, endre adferden vår?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan selvsagt gi velmenende råd, men det går en hårfin grense mellom å gi råd om hvordan man bør te seg og det å plassere skyld hos offeret.

 

Jeg syns at hver eneste gang dette med overfallsvoldtekter kommer opp i media, så er fokuset med en gang på hva kvinner selv kan og bør gjøre. Hvorfor ikke fokusere på gjerningsmennene, og hva samfunnet kan gjøre for å beskytte seg mot disse? Han ene som de fikk tak på slapp de ut igjen med en gang! Hvilken signaler gir det egentlig? "Vi gidder ikke å holde på ham, så kvinnfolk, dere får bare sørge for å oppføre dere ordentlig så han ikke kommer og voldtar dere neste gang!"

 

Disse debattene gir også inntrykk av at enhver overvoldtekt skjer på kvinner som har flørta masse, nesten danset nakne og gnidd seg oppetter samtlige menn, før hun har, med 3 i promille, sjanglet hjemover i mørket alene. Det er ikke sånn. Ei venninne av meg som ble voldtatt en lørdagskveld, var på vei hjem fra jobben sin som sykepleier. Hva skulle hun ha gjort, tatt drosje hjem fra jobb hver dag?

 

Rent statistisk, når det gjelder vold og voldtekter, så er det farligste stedet en kvinne kan være hjemme hos mannen sin. Så får vi si til våre medsøstre at de får holde seg langt unna gubben om de vil unngå å bli voldtatt. Men det er det ingen som kommer til å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av samfunn og fakta, så er ikke VG og TV2 stedet å begynne å lete etter sannheten... Kanskje ser vi akkurat nå en bølge av såkalte overfallsvoldtekter.

 

Men kriminalstatistikken forteller at de fleste voldtekter nettopp IKKE er "overfall i mørk park eller tom bygate". De fleste voldtekter er mellom folk som kjenner hverandre noe, eller som er på samme fest/samme nachspiel. Og da er mannen oftere norsk enn somalisk, ikke sant? Med mindre dine partyvenner er somaliske da.

 

Så svaret er kanskje JA; vi må endre atferd. Vi må avslutte festen når siste venninne går, og gå samtidig med henne. For det er inne på festen det er "farligst", ikke ute i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket spesifikt om disse ovefrallsvoldtektene, ikke de som foregår i hjemmet (selv om det selvfølgelig er grusomt det også). Beklager at jeg ikke presiserte det i teksten min.

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke! Men å ta visse forhåndsregler som å ikke gå alene er nok dessverre blitt en del av realitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man skal ikke bli voldtatt fordi man kler seg som en prostituert eller stripper. Man gjør da ikke det ellers heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig. kvinner burde ta forhåndsregler. fks aldri gå alene. og alltid ha med og på tlf. er ikke hennes feil om hun blir voldtatt. men å ta forhåndsregler er lurt for som forebyggende arbeid, om dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble voldtatt 2ganger med full påkledning.Altså hadde fullt med klær fra topp til tå før voldtekten(i tilfelle noen ikke forstod det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg rasende, vi kvinner burde faktisk gå i tog! :)

 

Og du som drar inn andre voldtekter enn de overfallsvoldtektene som er i media om dagen, ikke gjør det, det blir bare for dumt. Disse jentene som har blitt voldtatt i det siste har blitt voldatt av ukjente menn når de har gått på gaten i fred og ro, og det burde da vi damer for faen meg kunne gjøre i fred! Håper neste voldtektsmann møter på en crazy dame med kniv som splitter han opp fra topp til tå, da skal jeg personlig gi en god slump penger til hennes forsvarsadvokat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme kvinner lar vær å tas forholdsregler. Uansett hvor mye skylden ligger hos gjerningsmann, ikke offer, så skylder alle seg selv å ta vare på seg selv best mulig.

 

Akkurat som at det er hårreisende at den danske familien ble tatt av pirater, men de seilte jo i et farlig område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er direkte stupid å si sånt.

 

Mennesker er istand til onde ting, det har alltid eksistert voldtektsforbrytere. Lite tyder på at det endrer seg med det første. Resultatet er at kvinner må ta forhåndsregler, som aller gjør ellers i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt. Hva i all verden er poenget ditt?

 

Verden er slik at kvinner og menn blir voldtatt. Noen steder er det risikoen høyere for å bli voldtatt. Da er man temmelig uansvarlig om man "står på krava". Man burde være trygg overalt. Det er man faktisk ikke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er det alltid overgripers ansvar og aldri offeret, uansett alder og kjønn. Jeg blir forbannet over at det alltid er fokus på jenter og kvinner når også menn og da særlig unge gutter som også utsettes for overgrep. Men nok om det.

Uansett så må alle, jenter, gutter, menn og kvinner være bevisst på at overgripere finnes, man er ikke alltid trygg alene, så derfor bør man ta forhåndsregler for å unngå¨å bli utsatt for dette. Uansett hva myndighetene gjør så vil disse alltid finnes. Derfor bør man unngå så langt som mulig å gå alene på sene kvelder og nattestid, man bør unngå overstadig beruselse, i hvertfall sørge for at man har noen som henter eller føler en hjem. Sov over hos venner eller ring pappa selv om klokka er 5 på natta og han nok blir forbanna. Jeg er forøvrig selv over 30år, men har alltid enten min bror, en god venn, mannen eller pappa som sjåfør når jeg skal ut på byen med venninner.

Når det gjelder klær så må alle velge selv, men man skal være bevist på at bar hud og sexy klær tiltrekker oppmerksomhet, helt greit, men man bør ikke gå alene langs veier og bakgater dritings i miniskjørt. Det er ikke særlig smart.

Og ja, jeg har opplevd overgrep selv, det var ikke min feil men jeg kunne faktisk unngått det ved å være mer påpasselig har jeg innsett i ettetid. Men jeg lærte og har i ettertid foretatt andre valg som følger av dette. Jeg kan gjerne kle meg i minikjole i rett anledning, men jeg går aldri alene og jeg fester aldri alene uten enten mannen eller mine gode venner rundt meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...