junimamma2011 Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 Hei. Jeg er 30 uker på vei, og har veldig lyst til å fullamme. Men er det noe vits i å kjøpe inn tåteflasker ovs hvis jeg skal amme? Brystpumpe kan vel kanskje være lurt hvis jeg vil pumpe meg, men jeg er helt fersk på dette, så ønsker å høre fra dere erfarene hihi.. <3
Babyønske �� Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Hvis du har tenkt å fullamme trenger du ikke kjøpe noen stor beholdning av flasker. Men om du vil pumpe deg innimellom og tenker at babyen skal få den fra flaske, bør du kanskje ha et par flasker i hus. Pumpe og flasker som kan festes til den er smart. Du kan jo se deg ut hvilken type du kan tenke deg, og vente til etter fødselen med å kjøpe. Er ikke sikkert du MÅ ha det i hus den dagen du kommer fra sykehuset, men om så skulle være kan det være greit å vite hva du vil ha hvis du må sende noen andre for å handle.
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 8. april 2011 #3 Skrevet 8. april 2011 Tenk på at flasker gir deg frihet. Ja, du må pumpe på forhånd, men etterpå kan jo hvem som helst (f eks far) mate barnet! Og du kan være borte fra barnet i mer enn 1-3 timer.... alternativt få sove en hel natt... Jeg fullammet i 5 måneder forrige gang, og har planer om å fullamme i 6 måneder denne gangen. Sist var jeg veeeldig glad for at jeg hadde en pumpe tilgjengelig rett etter fødselen fordi jeg hadde så veldig mye melk med en gang (det er ganske vanlig å ha mye melk med en gang før det stabiliserer seg). Hvis du ikke vil kjøpe med en gang, så kan du kanskje få låne av noen du kjenner den første tida og se hvilket behov du har/får? Hvis du kommer til å pumpe en del, så vil jeg på det varmeste anbefale å kjøpe en elektrisk pumpe. Jeg hadde først manuell pumpe, men byttet til elektrisk da det ble en god del pumping... Lykke til!
Caroline89 Skrevet 8. april 2011 #4 Skrevet 8. april 2011 Jeg ville kjøpt noen få flasker, det gjorde jeg sist ihverfall. Angrer på at jeg ikke hadde pumpe da jeg kom fra sykehuset. Var veldig sår, så slet litt med ammingen i begynnelsen. Jeg pumpa fullt i noen dager, og hvis vi skulle ut på senteret eller om noen andre skulle passe henne noen timer. Hadde Avent manuell pumpe, og likte den kjempegodt. Men det er jo smakssak. Denne gangen har jeg pumpe og flasker fra før, men også mme, i tilfelle det går like dårlig i begynnelsen som sist. Lykke til! :-)
Løvinna82 Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 veldig lurt å ha flasker synes nå jeg, selv om man full ammer. Som skrevet så kan man pumpe ut sin melk, og så kan man ta seg en tur ut mens far eller andre gir morsmelk fra flasken. jeg trivdes ikke med å pumpe meg sist, hadde heller ikke så mye ekstra melk heller. Far eller besteforeldre gav morsmelk erstatning på flaske når jeg måtte avgårde. Hadde en del tannlege besøk o.l. Pluss at en kino eller annet kan være kjekt å gjøre uten å måtte ha med seg babyen. Nå var jeg ikke ute å fartet så veldig mye da (kunne jo høres sånn ut), men mme fungerte supert hos oss iallefall. Nan har ferdig blandet melk, genialt å ha ståendes. For øvrig kan jeg anbefale på det sterkeste å gi flaske en gang i blant fra tidlig av, 3-4 uker etter fødsel. Dette for at ikke babyen skla nekte flasken senere, noe som ofte skjer dersom de aldri har fått noe annet og plutselig skla ta til takkke med ei flaske i 4-5 mnd alderen. Man skaper seg selv frihet ved at babyen tar flaske, med mme eller mm oppi. dette går ikke på akord med full amming. Man kan pumpe seg når man er avgårde uten baby, for hånd eller med pumpe. kan bare tømme seg i en eller annen vask:)
tina 79:) Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Er enig med Løvinna over her! Det er veldig godt å ha flasken som alternativ hvis mammaen trenger å lufte seg litt, også fordi at du ikke trenger å være stresset når du er borte fra barnet. Et barn som har fått mat "nok" kan alikevel bli sulten og grinete etter en time, og da er det veldig kjedelig å bli ringt hjem Du fullammer fortsatt selv om barnet får maten fra flaske! De første månedene er veldig intense, og noen ganger føler man seg litt som en melkeku. Jeg vet at ikke alle får denne følelsen, men jeg følte meg veldig låst i ammesituasjonen, og da hjalp det veldig å føle at man kunne gå til frisøren, eller en tur i klesbutikker uten å tenke på amming og barn noen timer. Pumper får du kjøpt "over alt" - apotek, barneutstyrsbutikker, og noen store matbutikker, så det er ikke sikkert at du trenger å kjøpe inn pumpe på forhånd. Jeg har også et par kartonger stående med ferdigblandet mme, og et par flasker, og kommer helt sikkert til å tilby dette som alternativ hvis det blir nødvendig, selv om jeg planlegger å fullamme 4-5 måneder. Lykke til med barn, amming og det nye familielivet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå