Gå til innhold

Når kjøper dere spikkekniver til barna deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De driver og spikker i barnehagen til gutten min. Han går på avdeling fra 3-6 år. Og der ber barnehagen om at de som har kniver tar dette med de dagene de skal spikke.

 

Jeg har hittil ikke gått til innkjøp av kniv til mitt barn som nettopp er blitt 5 år. Jeg synes det er litt vel tidlig. Men går vel ut fra at personalet har full kontroll på disse knivene og barna??????

 

Når gir dere barna deres kniver til å spikke med?? Eventuelt når synes dere det er greit at barna får begynne å bruke kniver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er 2,5 og hun får hjelpe til med å skjære agurk osv allerede. Jeg sitter såklart sammen med henne. I barnehagen får hun skrelle grønnsaker med potetskreller når de lager suppe el.l.

 

Da nevøen min ble 4, fikk han en skikkelig spikkekniv i gave av oss. En sånn liten en med godt håndtak hvor hånda ikke sklir ned på bladet. Han var superfornøyd og har brukt den mye.

 

Syns godt 5-åringen din kan få en kniv snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette er veldig individuelt. Dersom barnet ditt kan sitte stille og følge de beskjeder og regler dere har rundt bruk av kniv, kan du godt kjøpe kniv til h*n med en gang.

Jeg fikk min første speiderkniv da jeg var 5 år. Den lå øverst på ei hylle og jeg fikk bare bruke den når mamma eller pappa var sammen med meg. Jeg fikk ikke lov til å reise meg og gå med kniven uten at den var stukket i slira, jeg fikk bare lov til å spikke bort fra kroppen, og de passet på at kniven alltis var skarp. Skarp kniv gir rent snitt om ulykken skulle være ute, og i tillegg minsker det risikoen for uhell i seg selv.

ersom du ser at barnet ditt greier å følge slike regler er det ingenting i veien for å kjøpe kniv til h*n. Det er et nyttig redskap som alle burde kunne bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn på 5 år som får sin egen speiderkniv til sommeren,har planer om å være mye ute og gå tur i skogen og generelt være ute hele sommeren når lillesøster kommer :)

 

Jeg og mine brødre hadde egne speiderkniver veldig tidlig og det gikk veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske når jeg fikk min første kniv (det var antagelig veldig tidlig), men husker at det var veldig stas!

Lever kniven med stort alvor og la barnet bruke den under oppsyn. Kniven skal være på et trygt sted når den ikke er i bruk og barnet skal ikke kunne ta den frem selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...