Gå til innhold

Når fikk deres barn smake på usunne ting for første gang? (Brus, saft, boller o.l.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan gikk dere frem?

Jeg har ikke gitt sønnen vår på 10 mnd et gram sukker ennå og jeg føler at familien kanskje syns jeg er litt sta... Men jeg vil ikke gi han noe usunt før han selv viser intr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tenkte jeg også før hun begynte med fast føde. Men hun har fått smake på omtrent alt fra hun var 6 mnd:) Is, sjokolade, kaker, eplemost... Ikke store mengder altså, men når vi spiser og koser oss så får hun alltid smake! Å da skal jeg love deg at hun koser seg også;) hun sier nam-nam og gliser til oss;) er fornøyd med bare en smakebit, og tigger aldri etter søt mat ellers. Og spiser bra med vanlig mat. Noen er kanskje uenige, men jeg synes det er skikkelig koselig å se hvordan hun koser seg med litt søtt! Hun er nok en søtmoms som mamman sin;)

Skrevet

Hun er foressten 10 mnd nå:)

Skrevet

Før jenta mi ble født var jeg en sånn som overhodet ikke skulle gi barnet søtt, sikkert ikke før hun ble konfirmert, men sannelig har jeg snudd...

Nå får hun ikke søtsaker, men hun har fått smakt kake i bursdag, is, boller. Fått prim, gomme og syltetøy på brødskiva. Det går bra. Hun lever i beste velgående. :-)

Jenta mi vil smake på alt vi spiser og da tenker jeg at jeg synes det er et sunnhetstegn og at det bør oppmuntres. Vi regulerer det ved at vi ikke drikker brus når hun er våken, setter ikke frem godteri når hun er våken og bruker ikke selv nugatti på skiva. Men ellers innebærer det å smake på ting også søte ting.

Hun er forresten 14mnd.

Skrevet

Hun fikk vel smake på det meste rundt 8 mnd alder. I selskaper og søndagsmiddager fikk/får hun smake på alt det vi spiser om det er kake, is, oliven, fetaost, potet, kjøtt osv. Alt skal smakes på og hun liker det meste.

Men hun får ikke en egen skål med dessert og vi setter heller ikke frem brus og godterier før hun har lagt seg. Hun er 13 mnd.

Hun liker heldigvis vann best (kan være fordi hun bare har smakt babysaft en gang) og det hun liker best å spise er kikerter (!) Også elsker hun å sutte på en skive sitron (!)

Skrevet

Hun fikk smake det meste mye tidligere enn hva jeg hadde planlagt:)

Sikkert fra 6-7 mnds alderen.

Skrevet

Lillemann får smake på omtrent alt. Det har han gjort siden han var 7-8mnd ca. Nå er han 1 år og fikk egen kake og muffin i bursdagen sin:)

Saft fikk han første gang når han var 7mnd. Da var han syk og ville ikke drikke noe annet. Prøvde saft og da drakk han. Det viktigste var å få i han drikke.

Skrevet

Vår lille snupp har fått smake på absolutt alt helt fra hun begynte på fast føde hun, men i mikroskopiske mengder da. Nå spiser hun det vi andre spiser når det serveres kaker, is e.l. Men hun får aldri godterier (i hvert fall ikke hjemme) og drikker alltid bare vann/melk. Hun er 16 mnd nå.

Ikke bry deg om hva andre mener. Gjør det du mener er riktig.

Skrevet

Boller og kjeks fikk hun ved 10 mnd alder. Is og kaker fra 1 år. Saft og brus får hun aldri. Men litt lørdagsgodis blir det i ny og ne. Da helst mørk sjokolade og litt snacks :o)

Alle har ulik grense for hva de ønsker å servere ungene sine og i hvilken alder, man bør følge magefølelsen syns jeg.

Skrevet

Første gang hun fikk smake på is,bolle,saft ol var rundt juletider og da var hun 15-16 mnd:) før den tid hadde hun KUN smakt marie-kjeks og rosiner..:)

Skrevet

Han fikk napoleonskake av morfar da han var tre mndr.. Snudde ryggen til, også var det gjort. Forsøkte holde igjen uten å være hysterisk om det ble en liten teskje av noe, frem til han var drøye ti mndr. Fra da har han fått type vaffel, bolle, kokosbolle o.l. når det er gjester eller bursdager. Brus og saft kommer jeg ikke til å gi, det må evnt bli i bhg eller hos tante/besteforeldre. Saft har vi ikke i huset, og vi drikker veldig sjeldent brus. Men han får alltid litt faris hvis vi andre drikker det.

Skrevet

Husker ikke akkurat når det var, men tror ikke vi ga han noe med tilsatt sukker før han var 1 år. Han får fortsatt nesten aldri sukkerprodukter av oss, men i barnehagen er det jo alltid en bursdag eller noe som skal feieres, så det blir visst kake rett som det er...

Mine foreldre synes det er helt naturlig å gjøre det slik, de har flere barnebarn fra før der mentaliteten har vært den samme, så mine søsken har vel "brøytet litt vei". Svigers kommenterer det hele tiden og maser ganske mye om når de kan få gi han is, godterier, kaker osv. Han spiser det samme som oss er lykkelig uten disse tingene, så hva andre måtte mene tar jeg med knusende ro.

Skrevet

Mini her fikk smake is da han var 15 mnd, men har aldri fått saft, brus eller godteri. Prøvde å gi ham kake igår i familieselkap, men han er null interressert. Han spiser litt ostepop på fredager, men ikke noe annet utenom det. Synes det er greit så lenge han ikke gjerne vil eller savner det. Han kommer ikke til å få brus før om et par år.

Skrevet

Fikk smake hvetebolle da hun var 11 måneder i et forsøk på å venne henne til brød-mat. Utover det har hun ikke smakt noe usunt. Men på lørdag har hun bursdag så da vanker det nok litt kake og smoothie.

Skrevet

barnehagen er sukkerfri barnehage så når det er bursdag der har de smoothie:)

Skrevet

Det husker jeg ikke, men han spiste kake første gang da han ble året og jeg husker at han ikke var særlig begeistret. Jeg synes forøvrig du gjør helt rett sta, de TRENGER ikke søtsaker.

Det eneste søte han får her i huset er youghurt. Ellers får han (brun)sukker på risengrynsgrøten om vi har det (og på pannekakene, om vi spiser det - han spiser én.) Bolle en sjelden gang (sist var vel på fastelaven). Kake bare ved spesielle anledninger (bursdager) og han har fått smake sjokolade et par ganger også. En liten bit av meg om jeg kom til å ta meg en mens han ser på, som skjer sjelden, men ellers har det skjedd om vi har vært på besøk hos oldemor sammen med søskenbarna hans på 3 og 9 - da er det umulig å ikke la han få spise også. Han er 16,5 måneder.

Skrevet

...heh... Så det var nok litt mer søtt enn bare youghurt, ja. ;)

Skrevet

Det husker jeg faktisk ikke, men tror hun smakte på saftis da hun var 7 mnd. Det var ikke meningen at hun skulle få is, det var jeg som kjøpte til meg selv på 17. mai også ble hun helt vill og ville smake. Så jeg lot henne smake. Ellers har hun fått smake på litt av hvert. Kake, boller og is, men alt er bare smaksprøver. Nå er hun 18 mnd. Hun kan få en kjeks innimellom. Eller sånne små pletter med mørk kokesjokolade (70 % kakao).

Og vi er en stor familie, med mange bursdagsfeiringer, så litt kake og vaffelspising har det blitt.

Ellers kjøper jeg aldri noe søtt bare for at hun skal få det, bortsett fra yoghurt da. Brus drikker hun aldri.

Er vi på butikken er det juice, banan og druer hun maser etter :P

Men så fanatisk at jeg ikke engang kan la barna smake på litt kake på bursdager, det er jeg ikke. Det blir for dumt å sitte å spise av kaken selv, også skal hun bare sitte å se på, eller nøye seg med medbrakt sunn mat. Det er greit at vi har et høyt sukkerinntak i Norge, men at barna smaker på bittelitt søtt engang iblant, tror jeg ikke akkurat er noen krise.

Nødvendig: Nei!

Lett å praktisere: Stort sett, ja, men ikke i alle situasjoner.

Skrevet

Ikke mye knøttet her har fått smakt av søtt. Boller har han aldri smakt, ei heller godteri eller sjokolade. Is fikk han smake mot min vilje nå nettopp. Han spiser frukt, rosiner, eller kjeks fra Småfolk hvis han skal kose seg. Det elsker han, og blir helt i ekstase når jeg finner det frem. Ser virkelig ikke vitsen i å gi så små barn div. godterier, til tross for evig mas fra "alle".

Skrevet

Så flott med mange svar! Det er flott å høre at det er greit å være sta, men også flott å høre at man kan være litt avslappet og at ungen ikke akkurat blir avhengig av sukker etter et kvart vaffelhjerte liksom! ;-)

HI

Skrevet

Så utrolig deilig å se at de fleste lar barna smake! Har egentlig gått rundt og følt meg som en skurk fordi han får smake på det meste.

Ville gjøre alt rett som førstegangsmor. Men han er så nysgjerrig og matglad, han vil smake på alt som vi spiser. Nå er han 10 mnd og han får smake litt av det meste. Har aldri merket noe til allergi eller reaksjoner i magen, men det er vel fordi han får små mengder. Synes det er fint å la han smake nye smaker, han liker det meste vi gir han nå. Jeg gir han selvfølgelig ikke is dersom han ikke viser interesse, men når han klatrer oppå meg og vil smake litt, så får han. Tror de fleste følger magefølelsen og bruker folkevett. Ville ikke gitt han en flaske brus alene eller latt han smake vin liksom. Men en slurk saft og en bit is i ny og ne tar han neppe skade av.

Vi har forresten og begynt å ta fram lørdagsgodtet når han har lagt seg. Vil ikke venne han til at vi spiser godteri i tide og utide :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...