Gå til innhold

Plutselig travelt - funnet ut at jeg ønsker barn :-)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt nye her på forumet og tenkte at dette er et greit sted å begynne.

Jeg har nettopp bikket 41 år og kommet frem til at jeg ønsker meg barn. Min partner har heller ingen fra før, så dette er noe vi er enige om :-)

Da jeg var 21 år fikk jeg beskjed om at eggstokkene var fulle av cyster og at jeg hadde PCO og dermed kunne bare glemme å få barn.

Jeg har igrunn aldri vært spesielt opptatt av dette, og forsonet meg raskt med denne tanken om at jeg aldri skulle være mor. Jeg har tilbragt mesteparten av mitt voksne liv med jobb og utdannelse i forskjellige land og levd "herrens glade dager" - uten tanke på giftemål eller barn.

Men - sånn "plutselig" nå har jeg da funnet drømmehuset mitt, har en jobb jeg trives i - men er dessverre sykemeldt pga ettervirkninger av en hjerneblødning i 2006. Uansett - jeg tror hormonene slo til for fullt da drømmemannen sto på døra og alt virket så bra tilrettelagt.

Jeg snakket med legen min om dette, og hun henviste meg til gynekolog. Var ikke spesielt fornøyd med denne da hun hele tiden gikk ut i fra at jeg ikke kunne ønske meg barn nå når jeg var "så gammel". Fastlegen min derimot stiller seg positiv, og mener det er opp til meg.

Jeg går på medisiner mot høyt blodtrykk og neo-mercazole for høyt stoffskifte. Ellers tar jeg ekstra tilskudd av Folin og D-vitamin fordi jeg behøver dette. I tillegg har jeg nå fått Metformin pga insulinresistanse.

Jeg har gått på Diane siden jeg var 21, men sluttet i fjor høst, da legen mente jeg hadde for høyt blodtrykk for dette, og har siden ikke brukt noe. Jeg har derfor ikke hatt noen følelse for hvor regelmessig jeg har hatt mensen (pga Diane), men vet at jeg i tenårene hadde den sjeldent (hver 3 - 4 md). Etter at jeg sluttet med Diane i august har jeg hatt mensen med en syklus på 35 til 50 dager. Som ofteste er det rundt 37-38 dg. Altså litt mer regelmessig enn jeg hadde forventet.

Jeg spiser sundt (tallerkenmodell og unngår raske karbohydrater), trener på helsestudio et par ganger i uken, og går turer med mine intet mindre enn 6 hunder :-). Kan ikke skryte av å være i voldsomt god form, men føler det er helt ok. Min last er røyken - som jeg nå prøver å kutte ut (ihvertfall redusere til et minimum i første omgang). Og ja - jeg vet at det absolutt er best å ikke røyke....;-)

Etter at denne lysten på barn har kommet som "julekvelden på kjærringa" her - så har jeg begynt å lese litt på nett om graviditet, eggløsninger, pco og you name it. Fant til min litt naive overraskelse ut at det kan hende en ikke har eggløsning selvom en har mensen? Jeg har alltid trodd jeg har eggløsning for det har jeg følt på kroppen med et par dager ubehag, ømme bryster og utflod.

Dette blir et langt innlegg ser jeg... skal prøve å oppsummere; vi har altså hatt sex i 5 md (ofte og uten prevensjon selvfølgelig). Nå vet jeg at man ikke skal bli hysterisk av den grunn, men det jeg tenker er at jeg jo ikke skal gå for lenge å prøve siden jeg allerede er godt voksen i så måte (men ikke i hodet naturligvis :-).

Bør jeg bestille time hos en gynekolog først som sist - og da hos en som er mer positivt innstilt til at jeg ønsker barn? Skal jeg ikke tenke så mye på det og prøve en stund til før jeg undersøker nærmere? Er det noe mer jeg kan gjøre? Og til sist; er det noen her som vet om en god gynekolog i Oppland, Akershus eller Oslo (reiser gjerne noen mil hvis det er verdt det!).

På forhånd tusen takk for alle innspill og forhåpentligvis gode råd :-)

Fortsetter under...

Heisann

kom deg til gynekolog, få sjekket hormoner osv, du har ingen tid å tape.

Men er medisinen du går på forenelig med et svangerskap, hvis ikke, finnes det medisiner som er?

Dette er viktig.

Min søster (ikke pcos) ønsket seg en attpåklatt når hun var 41. For litt over en måned siden, 4 dager før 42 års dagen, kom tvillingene hennes til verden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...