Gå til innhold

Trodde alle fikk full OS som enslig forsørger om en ikke har annen inntekt??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått innvilget OS, men får bare 9100,- i mnd sier de på NAV. Jeg har ikke ikke tjent meg opp noe grunnet studier. Jeg var da ganske sikker på at jeg hadde rett på full OS da?

 

Hva får dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker på at denne summen ikke er etter skatt da??? Snakk med nav, de er de eneste som kjenner detaljene i din sak og kan svare deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med dem, men ble litt perpleks når hun sa det så tror jeg bare svarte ok eller noe...

 

Æsj, aldri vært innom slike systemer så kan jo ingenting om det..må vel vente på brevet kommer i posten. Om jeg ikke blir mer klok da, får jeg ringe dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sikkert det ja, har nok lest meg blind på beløpet 12600, men ser nå at det er før skatt.

ikke mye å leve av per mnd.

 

Akkurat nå angrer jeg litt på at jeg ikke tok permisjon fra skolen og jobbet meg opp foreldrepenger. i etterpåklokskapens navn.... :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke feit av det, men med barnetrygd og barnebidrag så klarer man seg fint

 

11:12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trekker de veldig mye i skatt isåfall. Jeg har OS, men får rundt 11000 etter de har trukket skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor jeg hadde sett for meg mer...

økonomiske bekymringer er virkelig noe dritt, hrmf!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir litt forskjell på 9 og 11000...skal se på det når brevet kommer i posten, så får jeg heller stålsette meg før jeg ringer dem. Synes det er så vanskelig når man ikke aner hva man har rett på og de på NAV høres så sikker ut i sin sak.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trekker mye i skatt. Be om nytt skattekort. Jeg får full OS og det trekkes 1400 i skatt pr mnd.

Søk om støtte til barnetilsyn. Du får automatisk småbarnstilleg på 660 kr i mnd når du får full OS. Om du forstatt studerer kan du søke utdanningsstønad. Der får jeg 1100 kr mnd. Dobbel barnetrygd og bidrag må du søke om. Du kan også søke bostøtte. Last ned skjema hos husbanken.no. Lever nav innen den 14 hver mnd med dokumentasjon over inntekter og husleie. Om du begynner å jobbe trekkes det 40 øre av OS per krone du tjener når du har tjent over 35000 eller samlet årslønn overstiger 35000 kr.

Klokere nå? Søk om alt du kan og ikke ha dårlig samvittighet. Du kommer til å trenge hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det skal jeg gjøre asap. Skal vel over i annen skatteklasse nå. Kan ikke forstå hvorfor det ikke kan være automatikk i ting, nåe det er noe man har krav på..

Satt nettopp og tenkte på barnetilsyn faktisk, for det ser ut til at jeg må jobbe. Det er helt greit da jeg nettopp er utdannet sykepleier:) "desverre" falt terminen rett etter skoleslutt. Jeg skal søke lånekassen, ettersom de sa kunne det være mulig jeg hadde krav på noe fra dem frem til august -11.

 

Skal søke om dobbel barnetrygd ja, noe jeg forsåvidt søkte om men fikk avslag da jeg måtte søke etter fødsel.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man trenger ikke betale skatt av overgangsstønad har jeg fått beskjed om. d er bare hvis man hae en annen jobb itilegg...jeg har aldri trekt skatt av min. jobbet som vikar i b.hage i fjor å da trakk de skatt der jeg jobbet så da måtte jeg trekke 15 prosent på os å. men de fikk jeg ijenn på skatten i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAAAHHH!!!

 

Snakket med NAV nettopp, de sier jeg tjente for mye i fjor til å få full OS. MEN, det var jo i fjor, jeg har ikke noe fast arbeidsforhold da jeg kun har jobbet som tilkallingsvikar.

 

Ser ut til at jeg må sende klage på vedtaket og vente ytterligere..

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres bra ut:) Det ordner seg sikkert, er bare det at behandlingstiden er så lang så må nok belage meg på å gå enda en stund uten inntekt.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går høyskole/universitet kan du ha krav på foreldrepenger fra lånekassen. Dette er på ca 8000 i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ferdig utdannet sykepleier burde det da ikke være vanskelig å få seg jobb? Hvorfor kan du ikke bare jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi hun nettopp er ferdigutdannet og det ser ut til at hun snart har et nyfødt barn.

 

2. Det er nok veldig vanskelig å få jobb som sykepleier når man ikke kan ta kvelds- eller helgevakter. Noe jeg antar er vanskelig for HI siden hun er enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det slik at du skal ha enda en baby nå? med en gang du er ferdig utdannet? da hadde jeg søkt på skole igjen for så å få stipend under permisjonen min. om du er alene er det mulig du har krav på OS også.

 

jeg skal ha nummer 3 nå og er ferdigutdannet førskolelærer, men jeg søker på skole og tar perm derfra ettersom jeg ikke har jobbet meg opp foreldrepenger.

 

så en ting til. om du nå skal ha permisjon og du tjente bra i fjor så har du vel krav på foreldrepenger under permisjon, hvorfor trenger du da OS? du får jo dobbel barnetrygd og bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at jeg nettop er ferdigutdannet ja, så jeg er ikke student ved høgskolen lenger. Jeg venter barn og har termin i mai.

 

Har veldig lyst å jobbe, men det er noe jeg sier nå. Etter å hørt andres erfaringer så er det ikke bestandig like lett etter at barnet er kommet til verden, man kan ha all verdens planer før den tid:)

 

Jeg har sett på studier ja, så det er under vurdering...bare det at jeg ikke like den måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tjente omlag 130 i fjor, så det er ikke noe jeg kan klare meg på som foreldrepenger..utover det ble det lite jobb de siste 6 mnd før fødsel da det perioder med praksis, eksamener etc.

Så derfor søker jeg OS.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...