true<3love<3 Skrevet 8. april 2011 #1 Skrevet 8. april 2011 nå har det seg sånn at min lille prinsesse sitter på rompa, er nå i uke 36 og var på sykehuset i går og fik time til vending til uka, etter mye om ogmen takket jeg ja til timen med en avtale om at jeg kunne ombesteme meg akkurat når jeg ville. tenkte jeg skulle ta en prat med min jordmor om dette, men får ikke time oss hu før vendinga. er så redd for at hu lille skal få vondt eller at noe skal gå galt.... noen her som har prøvd å vende og hvordan var det? veding eller sette fødsel hva ville dere ha valgt?
turbo Skrevet 8. april 2011 #2 Skrevet 8. april 2011 Har ikke prøvd det selv, men 2 venninner har forsøkt det. Det var uten resultat på begge, de fikk det ikke til... Begge fødte normalt i setefødsel, og sa faktisk at vendinga var værre enn fødselen... Var visst veldig ubehagelig.. Hun ene fødte bare noen dager etter vendingen, i uke 38, så det kan faktisk hende vendingen satte ting litt igang... Hun andre fødte ei jente på nesten 4 kg! Gikk veldig bra med begge de fødslene... MEN tror ikke det er noen risiko for babyen.. da ville de ikke gjennomført det... SKjønner godt du vil prøve... Ville nok forsøkt sjølv kanskje.. Håper du får svar av noen som har vært gjennom det! Lykke til!
true<3love<3 Skrevet 8. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2011 er det jeg er red for at man må gå i gjennom så mye uten at det er godt for noe. er setefødsel jeg heller mest mot, men er så bekymret for å ta feil valg. men takk for innlegge, er så greit å høre hvordan andre ser på det=)
true<3love<3 Skrevet 8. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2011 ingen som har prøvd eller har en mening om det?
min lille spire Skrevet 8. april 2011 #5 Skrevet 8. april 2011 Hei, Jeg prøvde vending om tirsdagen. Det var ikke vellykket for meg, siden frøkna har satt rumpa godt ned i bekkenet, men jeg hadde så absolut gjort det igjen:) Det var ubehagelig, men ikke vondt! Det eneste var når de prøvde å dytte henne opp fra bekkenet det var litt vondt, men nå har jeg ganske vondt der fra før.. Fikk nok litt tårer i øynene, men aldri så vondt at jeg begynte å grine.. Og det er ikke farlig! Kan ytterst sjelden sette i gang fødselen, men når du er så langt som du er nå så er jo ikke det noe farlig. Jeg var jo da akkurat i uke 37 da de prøvde å vende. Jeg hadde så absolut prøvd vending igjen, kunne faktisk gjort enda et forsøk med denne jenta. Slik jeg ser det; hvis man synes at vending er veldig vondt, så lurer jeg på hvordan de skal komme seg gjennom fødselen? For hvis fødselen ikke er vondere enn det! Da er fødsel utrolig lett og minimalt med smerter:) Siden det ikke var vellykket har jeg bestemt meg for keisersnitt, så frøkna vår kommer 19 april:) Lykke til
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 8. april 2011 #6 Skrevet 8. april 2011 er i uk 37+6 i dag og ha en gutt som sitter godt planta med rompa ned:) Jeg fikk spm om vending, men ikke sånn direkte spm for legen jeg var hos anbefalte det ikke.. Jeg sa nei så her blir det setefødsel når han er klar.. lest endel om det pluss at jeg har ei venninde som er lege som har fortalt endel om snuing og hvorfor ikke alle sykehus gjør det.. Det er endel risikofaktorer i det - ungen kan bli stressa - kan gjøre driiit vondt - ungen kan finne på å snu seg i det du reiser deg fra benken igjen - kan sette i gang fødsel - kan tvinne navlesnoren rundt hodet på babyen men er sikkert noen fordeler også - kan sette i gang fødsel( ungen er jo så å si ferdig så gjør nok ingen ting) - kan bare være ubehagelig - ungen kan legge seg med hodet ned og alt er bra.) men som sagt så ville ikke jeg pga babyen sin skyld... lykke til uansett hva som skjer:) ut kommer babyen uansett, såpass kan jeg si sikkert hehe:)
min lille spire Skrevet 8. april 2011 #7 Skrevet 8. april 2011 Når du er der for å vende, er alt helt opp til deg! Hvis du sier stopp underveis så gir de seg.. Så du har full kontroll:) Jeg tenkte bare at hvis jeg skal føde så må jeg da kunne klare dette, og de sjekket barnet flere ganger, både før, under og etter. Så de er veldig flinke til å følge deg opp:)
min lille spire Skrevet 8. april 2011 #8 Skrevet 8. april 2011 Når du er der for å vende, er alt helt opp til deg! Hvis du sier stopp underveis så gir de seg.. Så du har full kontroll:) Jeg tenkte bare at hvis jeg skal føde så må jeg da kunne klare dette, og de sjekket barnet flere ganger, både før, under og etter. Så de er veldig flinke til å følge deg opp:)
min lille spire Skrevet 8. april 2011 #9 Skrevet 8. april 2011 Når det gejelder risikofaktorene her så er ikke de så veldig farlige.. Ja ungen kan bli stresset, men det er derfor ungen overvåkes hele tiden.. *Mulig det kan gjøre veldig vondt for noen, men det er verdt forsøket, og du sier selv stopp hvis det blir for ille.. * Klart ungen kan snu seg så fort du setter deg opp, men den kan også snu seg senere. Har også hørt om de som har ligget lenge med hodet ned, og som plutselig har snudd seg når det nærmer seg fødselen * At fødselen kan sette i gang er ikke farlig! *Snakket med en jordmor om dette med navlestrengen rundt hodet/hals, uavhengig av dette med vending. Og hun sa at nesten annen hvert barn hun tok imot hadde navlestrengen rundt halsen.. men det fikser de jo med en gang... da er det jo verre med en setefødsel... hvor hodet kommer til slutt..
true<3love<3 Skrevet 8. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 8. april 2011 vis det ikke er i fare får at det skal gå utover barnet så er jo det beste å vende, men syns at det er så rart at dem ambefaler venidng, når man får medesiner av et slag som gjør at fødseln ikke skal starte, livmora kan løsne, kan slå knute på navelsnoren eller den kan komme rundt halsen på ungen, det er liksom så mye som kan skje? uff jeg er så red for å ta feil valg. kunne kanjse har prøvd og heller stoppa vis jeg føler det blir feil, men er så dumt med disse medesinene dem setter inn da uten en grunn... himm.....
true<3love<3 Skrevet 8. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 8. april 2011 hei, lille spire=) hvem sykehus prøvde du vending på? og følte du at du ble tatt vare på og at dem hørte på deg? hvordan føltes magen ut etter på, og ikke minst hvordan virka ungen etter på? masse lykke til den 19 april =)
2prinsesser11og08 Skrevet 8. april 2011 #12 Skrevet 8. april 2011 Hei hei =) Med nr1 var jeg og prøvde vending. Babyen får ikke vondt av det, men det kan være veldig ubehagelig for mor. Vil ikke si at det var vondt, men veldig ubehagelig. Etter å ha "herja" en del med magen min, var det rett og slett nok for meg, og vi måtte bare gi opp forsøket på å snu. hun hadde satt seg på rumpa for å sitte der.. =P Mens de holder på med vendings forsøk, så holder de et godt øye med både mor og barn. Det er en masse registreringer på babyen, og UL underveis for å se at alt står bra til. trenger du en pause så stopper de opp, og bare holder i den posisjon de er kommet til, og venter til du er klar igjen. Men det er som de sier litt lengre opp her da. Det kan hende at ungen snur seg igjen etter vending, ganske enkelt fordi det er sånn den vil ligge, og det kan hende det starter fødselen. Akkurat ei uke etter vendingsforsøket var snuppa født, 19 dager før termindato. Om det var det som gjorde utslaget, eller om hun bare hadde bestemt seg for å komme da likevel, vet jeg ikke. I allefall hadde jeg et "mislykket" vendingsforsøk, men en MEGET vellykket setefødsel =) Det var i allefall min erfaing av det, og det hadde ikke gjort meg noe å prøve begge deler enda en gang (men denne gangen ligger hodet ned og rumpa opp). Lykke til =)
min lille spire Skrevet 8. april 2011 #13 Skrevet 8. april 2011 Vi var i drammen for å prøve vending.. Helt fra begynnelsen følte jeg at de to veldig godt vare på meg! Startet med at de overvåket føkna, fikk belte over magen som målte hjerterytmen++, samt at jeg måtte registrere hver gang hun beveget seg og de sjekket henne på ultralyd. Og de sjekker om forholdene er gode! Slikt som at du har nok fostervann og at hun ikke er for stor.. Nok fostervannet er med på å få snudd henne, samt at etter uke 37 er de ofte for store til å kunne snus.. De sa helt fra begynnelsen at her var det jeg som bestemte! Og de spurte mange ganger underveis om det gikk bra med meg, samt sjekket frøkna på ultralyd.. Etter at de ga opp (og husk her var det legene som ga opp, ikke jeg som sa stopp) Sjekket de barnet igjen og jeg måtte ligge en liten stund max en time hvor de sjekket det samme som før vi startet.. Noen får muskelavslappende, for at livmoren ikke skal reagere for da kan fødselen starte, men det er heller ikke alltid nødvendig. Dette vurderer legen når du er der. Jeg fikk det ikke og alt gikk veldig bra. Kommer kanskje ann på om du har hatt plager med kynnere, jeg har ikke merket noe til det i det hele tatt.. Resten av dagen oppførte frøkna seg som helt normalt, beveget seg mye og jeg sitter her fortsatt med velsa i magen:) Merket ikke noe spesielt på magen.. var noe rød siden de jo dytter på magen din for å snu henne, men det var jo ingen ting:) Lykke til!
Dobbel Latte Skrevet 8. april 2011 #14 Skrevet 8. april 2011 Hei! Jenta mi ble snudd på Rikshospitalet for 2-3 uker siden, og det gikk innmari greit! Ikke var det vondt, og fort gikk det også. Det beste av alt er at hun fortsatt ligger i hodeleie :-) Følte meg veldig godt ivaretatt hele tiden og ville definitivt gjort det samme igjen. På sykehuset var de også veldig klare på at de aldri ville ha forsøkt dersom de mente det var utrygt eller liten sjanse for å få det til. Alle vil det beste for barnet! Ser det er veldig mye fokus på hvor vondt dette er, og hvor skummelt det er, men min erfaring er altså utelukkende positiv. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. Det viktige er å finne ut hva som er riktig for DEG!
cpubim Skrevet 8. april 2011 #15 Skrevet 8. april 2011 Det ble forsøkt vending på meg på Rikshospitalet da jeg ventet lillesøster. Dessverre fungerte det ikke. Det var ikke vondt, men ubehagelig, ja. De bruker ultralyd samtidig, slik at de har full oversikt over hvordan det går med den lille, så jeg var ikke bekymret. Jeg fikk også klar beskjed om at de ikke prøvde i det uendelige, men ga seg hvis det var motstand - noe som tydeligvis var tilfelle hos meg.
true<3love<3 Skrevet 8. april 2011 Forfatter #16 Skrevet 8. april 2011 Tussen takk for alle svar, alle sammen:) jeg skal ha vending på Drammensykehus, så godt å høre at dem tok vare på deg og hørte på deg, lille spire. så nå må jeg bare besteme meg om hva jeg gjør:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå