Gå til innhold

Barnehagen og taushetsplikt,ett spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har barnehagen lov til å informere ppt om min helsetilstand /diagnose uten å høre eller spørre meg først.Dette er ikke en barnevernssak,der vet jeg at det er andre regler.

 

Jeg kjenner at jeg er så eitrende forbannet nå,ikke fordi jeg ser på det som en hemmelighet,men fordi jeg faktisk vil ha medbestemmelserett over mine personopplysninger.Jeg er syk,jeg er ikke en idiot.Kjenner at jeg bare mister mer og mer tillit til alle distanser.Nå har jeg lyst å lage ett sant helvete om de har brutt taushetsplikten.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangpunktet nei, men hvorfor har de gjort det?Har du fått henvist et barn dit, og at de har gjort det i den forbindelse? Rart de ikke har konferert med deg først .. Vet at når det blir andre ting med babrn, spør de gjernest etter om det er lignende problemer i lekta fra før, sånn som når min sønn fikk problemer med hørel, spurte de om det var andre i slekta som hadde hatt samme problem .

 

Vil du lese om taushetsplikten, finner du den i forvaltningsloven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å lage et sant helvete? Vise seg frem som en drittkjerring?

 

Hvis barnehagen har dialog med PPThar du godkjent ogskrevet under på henvisning. Da gir barnehagen PPT alle relevante oplpysninger om barnet, det inkluderer forhold ihjemmet som kan påvirke barnet. Det er i høyeste grad din helse. Så kan man sikkert diskutere hvorvidt de burde spurt deg først, men du burde kanksjke gjøre no emed innstillingen din. For barnet sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har lov til å dele taushetsbelagt informasjon med andre som har behov for informasjonen og også har taushetsplikt, men i dette tilfellet blir jo spørsmålet om denne informasjonen var relevant å dele... Umulig å si når du sier så lite.. Spør dem i første omgang hvorfor de har fortalt det, ofte har den som har delt informasjonen andre tanker og begrunnelser for hvorfor denne informasjonen var viktig enn den som "eier" informasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er henvist til PPT og problemene kan henge sammen med din sykdom, så er jo det en viktig opplysning i forhold til å kunne hjelpe barnet. Leste du ikke søknaden da du skrev under den?

 

I og med at du sier at det ikke er en hemmelighet at du har denne sykdommen så skjønner jeg ikke hvorfor du føler behov for å "lage et sant helvete". Jeg ser den med at det er din helse og at du ville bli spurt først, men du har vel gitt disse opplysningene til barnehagen fordi du mener at det er viktig at de vet det for barnets skyld, og da kan de informere andre som jobber med barnet ditt. Du kan jo ta det opp med barnehagen slik at de kan forklare deg rutinene sine og begrunnelsen, men det kommer sjelden noe godt ut av å lage leven før man har alle fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke uten ditt samtykke. Enkelt og greit!

 

(selv i helsevesenet har man ikke lov til å dele opplysninger uten samtykke, men tro det eller ei - forsikringsselskapene har lov!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lag noe ut av dette, vil du barnets beste samarbeider du med PPT.

Har selv et barn innunder PPT de er bare så flinke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt korrekt det du sier. Alt som journalføres har helsepersonell tilgang til når de behandler pasienten. Unntaket er foreksempel psykiatriske journaler. Så opplysninger deles mellom helsepersonell på foreksempel sykehus.

 

Det deles også informasjon mellom barnehage og PPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he,visste at noen kom til å bli provosert av innlegget mitt,men det får så være.Det er forsåvidt ikke noe galt med min innstilling og ha lyst til å gjøre en ting og det å virkelig å gjøre det er det stor forskjell på.

 

Som sagt,dette var egentlig bare en filleting for min del og jeg ble bare så utrolig irritert der og da.Hvorfor det kan være relevant skjønner jo jeg også.Jeg har faktisk bachelor i pedagogikk.Jeg lurte bare på om dette var å bryte taushetsplikten

 

Til dere som da vil la dere provosere over at jeg kan ikke kan reglene selv,bare kjeft i vei.Jeg var irritert der og da,nå blåser jeg i det.Er liten vits å spørre om noe her tydeligvis,for det er alltid noen som blåser seg opp og syns synd på barna til de som spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...