Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, lurer på hvor mye deres snakker?:) Min jente er 2 år og 3 mnd snart og språket hennes har i det siste kommet seg veldig godt. Lå å hadde en samtale med henne istad før hun sovnet, synes det er gøy :)

Hun kan sette ord på følelser fks, " xxx ( navnet hennes) er lei seg" og "VIIL IKKEE"

Istad lå hun på hendene sine før hun sovnet og sa " Jeg har vondt i fingrene mine" "Jeg er tørst". og "Bamsen sitter fast" Så lå hun og nynnet på noe rart " Apekatt, apekatt, legooo, Wenche ( ei vaskedame, hehe) sin kopp, Wilma, Maja, og Aron er gått hjem.. Det var liksom en oppsummering av dagen hennes, hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 2 år 4 mnd og har snakket godt lenge. Han snakker i fulle lange setninger (har sluttet å telle ord, det kan like gjerne vært 8-9-10 osv ordssetninger). Han bøyer ordene, bruker "fyllord" (f.eks. sier "Pappa er på jobb" i stedet for "Pappa jobb" eller lignende enkle setninger som han gjerne sa da han først begynte å sette sammen ord. Ord for følelser og konsepter har han hatt lenge, og han elsker å synge. For tiden er det Postmann Pat-sangen som er det store. :-)

Ellers er det fremdeles veldig rart å høre ham snakke en helt annen dialekt enn oss. Jeg er fra Nord-Norge og mannen fra sørvestlandet, men vi bor i Osloområdet og det er morsomt å høre gutten vår bruke ord som vi aldri bruker.

Skrevet

å ja, det er så koselig med snakkende barn=)

Jenta mi er snart 2,5 år, og har hatt et godt språk lenge nå. Hun snakker i lange, fullstendige setninger, om alt mellom himmel og jord egentlig:) Hun gjenforteller f.eks deler av barne-Tv episoder, eventyr vi har lest osv, og prater stort sett heeele tiden, på innpust og utpust fra hun våkner om morgenen til hun går og legger seg om kvelden :P

Eks på ting hun sier; "Mamma, jeg så at du sølte, og at det ikke var med vilje. Det var et uhell". Og sin egen lille fantasi-historie, som bærer litt preg av at hun ble storesøster for 6 mnd siden; "Babydukken lå inne i magen min, da hadde jeg stor mage. Hun ble født på sykehuset, og nå ammer jeg dukken min" (bretter opp gensern sin og setter igang;)

Hun er inne i en "spørre om alt mulig rart"- periode nå, og spør hva, hvem, hvor, hvordan ditt og hvorfor datt heeele tiden, så lærer mye nytt og nyttig hver dag. F.eks ble jeg litt imponert da hun kunne fortelle meg her om dagen- "Vannet fryser til is og lager sprekker i asfalten", da vi snakket om sprekkene i asfalten på park.plassen.

Hun kan til en viss grad sette ord på følelsene sine, f.eks at hun savner den og den personen, at noe er skummelt, at hun er lei seg, har vondt i halsen osv.

Hun kan også hele alfabetet, navn på de fleste fargene og teller til 12 =)

Utrolig morsom alder dette!! :D

Skrevet

Da min var 2 år snakket hun lange setninger og resiterte dikt. Ikke noe vi hadde bedt henne om, noe som kom av seg selv. Hun hadde også betraktninger ifht de observasjoner hun gjorde og vi holdt på å bli gal av "hva betyr". Det blir vi forresten nå også ved 3 år - men nå kommer det også mye "hvorfor det". Vi prøver å være tålmodige og svare skikkelig, men det er ikke alltid lett....

Skrevet

He he he Og her en helt normal unge ;-) Har akkurat blitt to år og han er i siget på språket nå. Kan vel ikke akkurat føre en normal samtale med ham, men han lærer en strøm av nye ord om dagen, og selv om setningsoppbygningen ikke er helt der ennå, så skjer jo ting veldig parallelt. Han forstår betydningen av antallet tre ("tre biler") og forsøker å telle til ti ;-) Det er stor utvikling fra uke til uke, så regner med han snakker rimelig greit til sommeren. Gleder meg voldsomt! Han har nok sin forse mer på det fysiske planet denne karen ;-)

Skrevet

Vesla på 2,5 år snakker nesten rent nå, og har gjort det ganske lenge. Hun er veldig tidlig ute med språket.

Snakker faktisk bedre enn broren på 5 år, som sliter litt.

Skrevet

Lillemus har ikke fyllt to år ennå (litt over en måned igjen), men jeg slenger meg på likevel ; )

Hun snakker i fulle setninger "Pappa er på jobben i Kolea", "Mommo fatt a sykkelen og lo seg", "Mamma, kom og lek samme meg da". Hun kan mange sanger utenat, med bevegleser og riktig melodi. Flere av bøkene sine kan hun også utenat, og resiterer dem nå hun ikke har lyst til å sove (Ingrid bøkene, Lillesøster-bøkene og Laban-bøkene, f.eks). I tilegg kan hun telle til 20 og kjenner igjen syv- åtte bokstaver og vet hvilke ord de "står for".

Jeg blir stadig imponert over hva hun klarer, men det som fester seg mest hos meg, er når hun sier :"Mamman min? Jeg ejskij deg" eller "Pappa fyy hjem til meg." (Savner pappa'n litt, for tiden)

• 2 uker senere...
Skrevet

Mini her er to år og to måneder. Han er ikke noen racer på å snakke, men gjør seg forstått i alle situasjoner. Noen 3-4 ord setninger har han, men det er ikke så mange. For det meste går det i to ord setninger. Han vet hva ting heter, men vil ikke si det når vi spør om han kan si det. Men nye ord og setninger kommer til stadighet.

Han er god på preposisjoner. Inni, under, på, etc. Og så har han snart lært seg alle fargene. Det er det som er hovedinteressen for tiden, å fortelle oss hva slags farge biler har f.eks. LItt morro. Men språket kommer nok når det kommer, stresser ikke med det. Han har nok heller fått motorikken litt i forkant av andre på hans alder. Ikke alltid mor klarer å henge med i svingene der.

Han er ganske morsom da, for "mamma kjøej toj bil" og "pappa kjøej toj buss". Her er rollene i orden, hehe. Og så er han veldig bestemt på at "dame kjøej bil" og når han ser motorsykler så sier han "kjøej mann". En smule usikker på hvor han har det fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...