Gå til innhold

Utrolig lei av folk som ser ned på meg fordi jeg er en ung mor!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dvs. de TROR jeg er ung! Jeg har en gutt på to år og er 25 år selv. Hele tiden fra jeg fødte gutten min har folk glodd på meg og kommet med kommentarer. Mitt første møte med helsestasjonen var nesten grusomt. Enda de visste jo at jeg ikke var såååå ung.

 

Nå skal det sies at alle tipper at jeg er max 18 år. Vet ikke helt hva som gjør de, for jeg kler meg ikke som en "fjortis". Noe jeg har vært litt bevisst på ettersom jeg ser så ung ut.

 

Men uansett, når folk presterer å si til meg: "Hvordan klarer du det økonomisk da?" og "Du er sikkert alene med gutten du?", blir jeg irritert! Jeg har tre år på høyskole, fast jobb og er gift! Er det slik at det er lov å tillate seg å komme med alle mulige uttalelser når en mor er under 20 år??

 

Vil bare blåse ut litt frustrasjon, ingenting annet:-)

 

PS! Den beste kommentaren jeg har fått er: "Ja, du går nok inn i skillsmissestatistikken når du gifter deg så ung".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bry deg om det! Folk flest er faktisk så sneversynte at de tar overskriftene i VG for god fisk og er da oppdaerte - en passende sammenligning til folks oppfattelse av deg vil jeg si. Og det som ligger bak vitner om lav intelligens. Finnes da så mye hyggelig å bry seg om eller hva?

Ble mamma da jeg var 21 og opplevde mye av det samme du beskriver. Og fra den dagen jeg sluttet å bry meg, sluttet folk å si noe.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er det tydeligvis helt OK. Bare vær glad for at du ikke er alenemor også, da hadde du vært nederst på rangstigen. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn er det tydeligvis helt OK. Bare vær glad for at du ikke er alenemor også, da hadde du vært nederst på rangstigen. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner du er frusrtert. Desverre er det nok av dømmende mennesker der ute, om det er å være ung mor eller andre ting.. Prøv å ignorer noen av disse tullingene, og sett folk på plass når det virkelig er behov for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde samme problemet selv.

 

Fikk barn nr to, sov nesten ikke på over et år og fikk fine rynker. Nå behandles jeg med respekt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hva jeg kjenner meg igjen. Ble kjempestresset over å bevise at man er en god mor selv om man er ung, og lagde meg selv til en overperfekt type. Men, når gutten din begynner på skolen og du ser at de andre foreldrene er på alder med dine foreldrer så ser man verdien i å fått barn som relativt ung.

 

Jeg var 21, mannen min 22 når vi fikk første og det er faktisk ganske deilig når man ser at man er mye mer moderne og sprekere enn de fleste andre foreldrene i klassen til 10-åringene.

 

Så jeg ser absolutt verdien i å være en ung mor,selv om det ikke er noe galt i å vente heller. Nyt det og gi fan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også ofte kommentarer angående det at jeg er ung mor.

Men, jeg driter i det :o)

Jeg spør ofte tilbake om det er noe galt i å være ung mor..

Ofte får jeg bare mumling tilbake :)

 

Men, til ung mor å være så står jeg på!!

Ingen tror at jeg har hus, er samboer, et barn på 8 mnd og 2 relativt nye biler. Men, den dagen jeg fikk positiv graviditetstest i hånden.

Så viste jeg at jeg måtte bli voksen!

Å det har jeg jaggu blitt siden jeg fant ut at jeg var gravid, i en alder av 17 år.

Hittil så har jeg fullført 2 år på byggfag. Ganske så høygravid på slutten. Men jeg fullførte. Så ble det nå et år med permisjon fra skolen.

Skal begynne på¨helse og sosial til høsten. Og har allerede fått meg jobb som helsefagarbeider :)

 

Det gjelder bare å svare litt imot de. Fortell hva og hvor langt du er faktisk kommet i livet ditt... Det er det som gjør folk stumme, når de snakker med meg såfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfører deg som om du VAR så ung når du tror "Hele verden" ser ned på unge mødre.

 

Jeg er "normalgammel/ung" mor, og sånn er det med mine venner og omgangskrets også, og jeg må si vi går ikke rundt og dømmer andre mødre, tenker på at hun ser da ung/gammel ut osv..VI tenker heller ikke på morsegenskapen til en kvinne ut fra hva hun har på seg..Kommer det såkalt "emo" gående med barenvogn, så er det da ikke noe diskusjonstema i forhold til denne dama og ungen hennes? Hvorvidt hennes stil virker inn på henne osm mor bryr da oss ikke? Om det kommer en ung jente med ei barenvogn, så tenker da ikke vi på om hun er "for ung"?

 

Generelt sett i hverdagen så går vi ikke rundt og dømmer og tror ting om tilfeldige mennesker vi møter på vår vei. Den som går rundt og tror slikt henger nok igjen i "tenårene" da man følte hele verden beglodde en om man ikke hadde rett bukse på, eller om man hadde glemt mascara en dag..Hvor man var sikker på at hele verden visste at man var forelsket i den gutten fordi man stammet en gagn man snakket om denne osv os.v....Og ikke minst ALT som ble sagt til en ble tatt som personli gkritikk og et tegn på at man ikke var bra nok......

 

Man vokser det av seg. Når man blir voksne, så VET man at andre folk kunne ikke bry seg mindre om deg selv, fordi de har nok med seg og sitt....Om du virkelig tror at alle gidder bruke tid og krefter på og tenke negativt om deg for at du SER ung ut, så er du nok desverre mye yngre i sinn og oppførsel enn den alderen du SER Ut til og være..Og det er nok heller DER evt "fordømmelser" Kommer..DU OPPFØRER deg ung, naiv og egosentrisk ( da tenker jeg egosentrisk på den måten alle tenåringer ER egosentriske, uten at det betyr noe negativt, ikke når de ER tenåringer iallefall)..Ikke det at du SER så ung ut..

 

 

Get a life, sier jeg, og slutt og tro at alle bryr seg om deg. De aller fleste bryr seg om seg selv. Sånn er verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig irriterende. Enkelte personer bare MÅ bry seg med ting de ikke har noe med! Har fått lignende kommentarer selv, og det provoserer meg litt skal jeg være ærlig.

 

Men, enkelte middelaldrende kvinner har det vel ikke helt lett med seg selv- og føler vel derfor at å 'rakke ned' på andre, får dem til å føle seg bedre selv. Synd, men slik er det dog.

 

Hilsen "alt for ung mor" på 23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, 08:50, er enten en av dem som fordømmer, eller du er ikke ofte innom her!

 

Jeg er ikke noen ung mor (har passert 30), og ser heller ikke ned på unge mødre. Kjenner mange unge mødre som er mye bedre skikket til å være mor enn "eldre" mødre. Kanskje nettopp fordi de har mer som må bevises for å bli godtatt?

 

Jeg er ingen aktiv "bimmer", dvs jeg skriver ikke mye inne her, men leser mye! Og siste tiden har det vært inlegg på innlegg på innlegg om disse forferdelige unge mødrene, så jeg skjønner veldig godt at HI og flere med henne føler at de blir sett ned på..

 

Til HI og andre unge mødre: drit i de andres mening, og hev hodet! De aller fleste gjør en knakande god jobb som mor selv om alderen i noen tilfeller tilsier at man "burde være" ung og fri! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo og diskutere de som blogger og er på TV; men sånn generelt i HVERDAGEN så går man seriøst ikke rundt og dømemr og tror ting om folk man møter på sin vei....

 

JEg kan TRO ting om en person ut fra hva denen sier og GJØR, men ikek hvordan den ser ut. Tilfeldige mennesker man ser på butikken eller på kafeesn gjør man seg ikke opp noe mening om, så lenge man ikke SER denen gjrø noe rart eller at man sankekr og er SAMMEN med denne pesronen en stund.....

 

Herrejemmini, er det bare jeg som er UTROLIG lite interessert i og studere andre mennesker, eller har andre folk så utrolig lite annet og tenke på at de rekker og TRO og MENE ting om personer de bare ser.

 

igjen, og diskutere blogger eller peronser på TV er noe helt andre..Da vurdere man ut fra hva de SIER og GJØR og ikke hvordan de ser ut eller det faktum at de er ung/gammel.......Det er jo det som kommer ut av taletuten og de FYSISKE handlinger de gjør som gjør at vi har noen heftige diskusjoner om peronser i "unge MØdre" her inne...Hadde ALDRI sagt NOE om noen av disse mødrene hadde jeg bare sett de på gate, på kafeen etc, men når de viser seg frem på TV så gir de meg et inntrykk av hvordan de er.:Men de gir ikke et GENERELT inntrykk jeg overfører på alle som ser ut som de i hverdagen...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG om du er nærmere 40 og småbarnsmor, så får du reaksjon den andre veien....

 

Generelt sett synes jeg det var en plage om alle som mente at jeg var for ung til både det ene og det andre og i sær til å mene noe (fikk tidlig en ganske høy rådgiverstilling, kjøpte meg en skikkelig leilighet osv). Fikk også slengt i forhold til det (hva skal du med en sååå stor leilighet du som er alene? - de selv satt med utflyttede barn i dobbelt så store eneboliger)

 

Noen bare er slik at de må se på alle andre som ikke gjør likt som en selv som "feil".

 

Du kan jo interessert spørre hva de mener er rett alder for de ulike tingene i livet! Og om det var slik de gjorde det? Så får de nok litt problemer med å svare.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gitt faen i dem. selv fikk jeg barn når jeg var 18 og 21 år. jeg giftet meg med faren da ejg var 19 og vi bodde sammen hele tiden mens jeg var gravid og etter.

 

vi fikk mange blikk og komentarer.

 

jeg fikk en komentar når jeg gikk med siste fra en kunde i butikken.

 

han syntes det var helt feil at jeg skulle få barn. jeg svarte tilbake at jeg var 20 år, gift, vi begge jobber og har utdannelse. så hva er problemet?

fikk ingen svar. etter det har han holdt kjeft rundt meg. jeg begynte å jobbe igjen på onsdag og han var der da. han gjorde alt for å gå i en annen kasse.

 

de som ikke liker at unge får barn er nok veldig fordi de ser mange unge som lever på staten og har unger.

men du er gift, jobber og er eldre. så ikke bry deg.

 

svar dem tilbake. hev deg over dem.

 

en ung mor kan være like bra mor som en på 35 år.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt det med blikk osv men det er ikke noe å bry seg om. Selv er jeg 21 og ser sikkert ut som jeg er 18, og går gravid med nr 2, så jeg får en del blikk av ukjente osv, men aldri noen uhøflige kommentarer. Hev helelr hodet og vær stolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 da jeg fikk mitt første barn. Helt tragisk at man får slike kommentarer igrunn. En lege jeg traff nektet på at jeg var mor til barnet. Jeg var altfor ung og måtte dermed være barnets søster.

Det positive er at vi er fortsatt unge og oppegående når barna blir eldre:)

Stå på.. det blir bedre etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overholdte ikke de samme erfaringene som HI og jeg fikk mitt første barn da jeg var 19. Bor rett utenfor oslo i et strøk der de fleste er høyt utdannet og får barn sent. Ingen har kommentert alderen min på en negativ måte. Tror kanskje det har noe med hvordan man representerer seg selv. Jeg er full av selvtillit, selvinnsikt og godt humør og ydmyk hvis folk gir meg råd og tar ikke alt som sies som kritikk.

 

Jeg vet jeg er en god mor for barna mine og det synes. Klart folk ser at jeg er ung(er 24 år nå) men har alt på stell og bortifra alderen min har jeg alt de andre foreldrene har. Foreldre i barnehagen er hyggelige og imøtekommende, vil gjerne snakke og barna blir ofte hjem hit på middag og playdates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...