Gå til innhold

Melding om ankommet ufortollet sending - noen som har peiling? (litt langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt en håndlaget leke fra en privatperson i et annet land i skandinavia. Hun lager dem på hobbybasis, og tar i mot bestillinger innimellom.

 

Leken koster ca 1200 nok, pluss porto på 200 nok.Jeg har ikke betalt for leken, men hun har sendt den til meg nå. Hun krysset av for "gift" på forsendelsen. Inni pakken ligger ingen faktura, men et brev til meg. I brevet står hennes kontonummer, men ikke noen sum eller hva jeg skal emd kontonummeret..

 

Nå har jeg fått brev fra posten: melding om ankommet ufortollet vare.

Her blir jeg bedt om å fylle ut en fortollingsfullmakt, som gir dem tillatelse til å åpne pakken for tollvurdering. Jeg må også sende inn kvittering eller faktura som viser sendingens innhold eller verdi.

 

Alternativt står det at jeg kan ta hånd om fortollingen selv ved lokalt tollsted. Hva går dette ut på?

 

Bør jeg bare be selger lage en faktura og sende inn, eller påstå hardnakket at den er en gave? Evt be posten returnere den til henne (hennes forslag)?

Kan hun da i så fall sende den til min søster som gave, og at jeg betaler den på forhånd? Unngår vi da fortolling og evnt andre utgifter?

 

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ligger brev inni med kontonr til selger er nok løpet kjørt og du må betale fortolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jeg be dem returnere pakken til avsender?

Hun skal til norge om to uker, og da venter jeg heller til hun kan levere den personlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å utføre fortollingen selv betyr at du kan oppsøke nærmeste tollkontor og utføre fortollingen der. Momsen er fortsatt den samme (25 % av varens verdi + fraktkostnaden), og da må du dokumentere at fortollingen er utført før du får pakken utlevert på Posten.

 

Ja, du kan be dem returnere den, da trenger den ikke fortolles inn så lenge den hele tiden har ligget på tollager hos Posten.

 

Hvis hun du har kjøpt den av kommer til Norge kan hun ta den med seg uten å fortolle den så lenge den ikke har høyere verdi.

 

Hilsen toller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200,- og 25% er jo ikke all verden. I forhold til port meg her og der.

 

Dessuten kan du jo si at du skal betale for tøyet, veden, eller materiale og at arbeidet var gaven. Så kan de få noe å bryne seg på. Eller at du skal betale for arbeidet og ikke for materialet.

 

Du finner mye morro på toll.no he he he

 

Så kan dere planlegge hvordan dere skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hun har sendt til Norge flere ganger, og aldri opplevd dette, så nå er jeg litt bitter og veldig sta, og nekter å betale ;)

 

Hadde jeg hatt tid til å dra det ut skulle jeg gjerne prøvd meg på løsningen til 22:13, med betaling for materialet, og at arbeidet var gaven, den var god ;)

 

Men jeg har det travelt, så da ha rjeg mailet dem om å returnere pakken, så får jeg den i person i stedet - avgiftsfritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, vi fikk en stor pakke klär fra sverige der avsenderen krysset av for at det var en gave og at verdien lå rundt 1300 kroner. Hörte ikke noe mer om det. Den bare kom på posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nemlig, dette er bare maks uflaks, jeg har mottatt pakker bl.a. fra usa flere ganger, der de var merket som gave.. Blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver som har en verdi på 1000 kroner eller mer skal fortolles. At noen slipper gjennom uten at det skjer er en ting, men da er det fordi man er heldig, ikke fordi det er det som er regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...