Mjølkekua Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Snuppelure var ordentlig forkjølet i midten av mars, det varte ca 1 uke. Etter det har hun surklet endel i øvre del av brystet. Hun er i toppform ellers, og vi merker egentlig ikke noe til surklingen hverken natt eller dag. Hoster litt, men ikke mer enn et 2-3 gg per dag (og ikke natt). Burde jeg bekymre meg? Hadde det vært astma hadde det vel vært litt mer plagsomt på natten?
stearin Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Jenta mi har hatt sånn surklelyd fra brystet to ganger nå. Er litt redd for astma siden hun kanskje er i faresonen og siden vi bor i en leilighet med dårlig inneklima (muligens muggsopp). Men det har kun vært i forbindelse med forkjølelse og rennende nese. Første gang jenta mi hadde det fikk hun astmamedisin (ventoline), noe jeg kun ga en gang siden jeg ikke følte det var behov (lege sa det muligens var lungebetennelse, og siden han ikke var sikker føltes det ikke riktig å gi medisin). Dessuten hadde ventolinen en så skremmende bivirkning på jenta mi at det ikke var verdt det. Hvor gammel er babyen din? Tror at astma er vanskelig å påvise når de er babyer, eller forveksler jeg det med noe annet kanskje... Har hørt at de med astma har en spesiell hoste som ikke ligner vanlig forkjølelseshoste. Den skal være lett å kjenne igjen.
enits40 Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Jeg tror ikke jeg ville ha bekymret meg slik du beskriver det, særlig ikke om surklignen sitter langt opp. Astma vil jo kunne gi pustebesvær - har hun det da? Tror særlig man kan merke det på utpust, men ville også ha vært på vakt ved å sjekke "søkk" under ribbena og utvidede nesebor ved innpust. Min surkler også - har gjort det lenge - men ingen hører noe på lungene hans. En lege mente det var melka som ble dratt opp og ned (??). Kan det være det hos dere? Hvis du er engstelig, skader det jo ikke å sjekke med lege. :-)
Mjølkekua Skrevet 7. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2011 Takker for svar. Hun er 10 mnd. Hun er snørrete også, akkurat som sin storebror. Hun puster ikke tungt, hverken på inn- eller utpust (så vidt jeg har merket), og hoster lite. Er ikke superbekymret, siden hun er så aktiv og ikke virker plaget ellers, men synes det har vart litt lenge nå. Hun hadde en lignende periode for noen måneder siden og da lyttet to uavhengige leger på henne og det var ikke astma (som de kunne høre). Surklingen satt høyt opp i brystet. Tipper jeg ser det an litt før jeg tar henne til lege. Hun er jo i så god form ellers, og ikke virker plaget (annet enn en ny tann på vei). Jeg er bare "redd" for astma, så er kanskje litt overhysterisk :-)
~Bella 2 søte små og en spire~ Skrevet 7. april 2011 #5 Skrevet 7. april 2011 tror ikke du har noe å bekymre deg for, men om du er det så ikke nøl med og ta en tur til legen med henne.. Men om du hører piping i rundt der lungene sitter, da ville jeg tenkt mere på astma eller noe lignende. Jeg har nettopp vært til legen med min egen datter, og hun fikk astma medisin, men hun har gått og vært forkjølet lenge, ikke blitt noe bedre, og hun har/hadde piping i rundt der lungene sitter. da jeg ringte til legen hadde hun hostet 2 netter på rad hvor hun hostet til hun spydde, så den medisinen fungerte rimelig fort til henne.. så som sagt det høres absolutt ikke ut som det er noe å bekymre seg for din datter.. men om det vedvarer og ikke vil gi slipp, så ville jeg nok heller vurdert en tur til legen.. men ville sett det litt ann.. spes siden almenntilstanden hennes er såpass bra )
hippmamma Skrevet 7. april 2011 #6 Skrevet 7. april 2011 hvis hun har astma er det veldig vanlig at det er piping i brystet og ikke bare surkling. Slim kan de ha i lungene uansett om det er astma eller ei. Hør etter når h*n puster UT. piper det eller høres tett ut, er det greit å få sjekket det ut hvertfall Har astma og har hatt det hele livet. Kulde astma, Annstrengelses astma og Astmatiske pustebesvær forårsaket allergi. Jeg tror ikke leger tester barn under 1 år for astma og allergi, for det er litt vanlig at det er litt tette neser og litt slim i luftveiene. Men hør med legen din om du er usikker uansett. Bedre å være tidlig ut i tilfelle det skulle være astma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå