Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #1 Del Skrevet 7. april 2011 SKAL sterile hansker benyttes? Lurer på en ting til:) Når selve kateteret er innført og det begynner å komme urin, hvor skal da denne "oppbevares"? Jeg har sett noen lar det komme i selve emballasjen til kateteret? Eller skal man ha urinen i en urinflaske, pussbekken? Kom med forslag! Flere ting som er spesielt viktige å huske på når det gjelder innsetting av permanent kateter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #2 Del Skrevet 7. april 2011 Hele prosedyren skal være steril. Urinen skal komme ned i urinpose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #3 Del Skrevet 7. april 2011 Innleggelse av permanent kateter er en steril prosedyre ja. Jeg pleier alltid å koble på urinposen før jeg fører inn kateteret jeg, veldig greit, for da kommer urinen rett i posen. Helt sterilt, og ingen søl:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #4 Del Skrevet 7. april 2011 Innelgging av permanent kateter er steril prosedyre, så ja - du skal bruke sterile hansker. Urinen kan komme i pussbekken eller urinflaske, eller du kan koble på urinposen før du legger inn kateteret. Legg fram alt du trenger, og klargjør så mye du kan før de sterile hanskene tas på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #5 Del Skrevet 7. april 2011 Hvis du er student har du sikkert tilgang på PPS? Der finner du det...men skal vi se hva jeg husker da, er en stund siden: Kateterisering skal være en steril prosedyre i institusjon, samt ved innleggelse av permanent kateter i hjem også...mens engangskateterisering i hjem er en ren prosedyre. I en steril prosedyre skal selvfølgelig sterile hansker benyttes, i alle fall i et slikt tilfelle der det vil være fryktelig vanskelig å opprettholde sterile forhold ved bruk av kompresser. Hvor urinen kommer er jo ikke så nøye, så lenge du ikke får det i senga eller på gulvet...et pussbekken, en plastpose ja hva som helst. Personlig synes jeg det er greit å koble slangen på posen før urinen kommer. Greit nok, man risikerer å måtte kaste hele posen og slangen hvis man ikke traff, men så eliminerer man risikoen for søl. Ellers, se om du har tilgang her: http://demo.ppsnett.no/visProsedyreGruppe.aspx?nodeid=36 Og les litt rundt temaet, ikke bare selve prosedyren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #6 Del Skrevet 7. april 2011 Hei! Dersom prosedyren blir utført i institusjon, skal hele prosedyren være steril. Dvs sterile hansker, tupfere, NaCl etc.. Dersom den blir utført hjemme (eks hjemmesykepleien) kan den utføres som en "ren" prosdyre. Når du fører inn det sterile kateteret, vil det komme urin. Denne urinen kan komme i et flaske, eller i et pussbekken. Uansett er det viktig å kople den hurtig til kateterposen. Det kan du gjøre FØR du blåser opp ballongen som fikserer kateteret inni blæren. Noen kopler også på posen før innføring, men jeg synes det er greit å gjøre det etterpå. Så lenge man jobber sterilt, så er det et fett. (institusjon) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå