Gå til innhold

Til deg som tipset meg om cøliaki (husker ikke hvem du var)!


Verbena

Anbefalte innlegg

Tusen millioner ganger takk!!

 

Blodprøven som ble tatt for nesten 2mnd siden var super positiv som legen sa i forklaringen til guttongen, med andre ord kraftig utslag. Og i dag har vi vært med han på gastroskopi, barnelegen var ikke i tvil om at det var cøliaki. Så fra og med idag blir det 100% glutenfri kost på gutten min.

 

Hadde det ikke vært for deg så hadde vi sikkert fortsatt med mange runder med dårlig mage og vondter før vi hadde tenkt på at det kunne være gluten han reagerte på!

Så igjen tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det var jeg som tipset deg (kan godt har vært frokostquiz)

Men har 2 barn med cøliaki så vet hvordan det er;)

 

Deilig nå som du vet hvertfall da!

Blir spennende å se endringer fremover nå da- ene snuppa her ble en helt annen over natten:)

Også får jeg håpe at det faller i smak med glutenfritt- er jo ikke til åkomme bortfra at glutenfritt brød ikke er nydelig...

 

Men uansett- lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å finne ut av det da, jeg ble også utrolig lettet når datteren min fikk diagnosen.

Jeg kan absolutt anbefale deg å melde deg på bakekursene som arrangeres av Norsk Cøliakiforening, får å bake glutenfri gjærbakst er ikke bare enkelt....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske raskt ute med å tipse om cøliki, kan jeg hjelpe en å unngå det marerittet min gjennomgikk er det supert. Men våger ikke ta på meg æren uten å være sikker, he he he.

 

Kan skjønne det er godt å endelig vite, er hardt å se de så dårlige.

Rop ut om du trenger noe hjelp eller tips da, er mye å sette seg inn i. En ting kan iallfall være greit å vite, McDonald har malt i sjokolademilkshaken, men de andre er greie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det var du som kom med det først Frokostquiz!

 

Har lest alt jeg har klart å komme over siden vi fikk vite at blodprøven ga kraftig utslag og han har spist litt glutenfritt for å bli vant til smakene. Heldigvis er han en knekkebrød gutt og ikke videre glad i brød, noe som sikkert er like greit nå. Han har fått eget skap med sin mat, det er sikkelig kult tydeligvis og han er super flink til å lese på hva som er i diverse varer for å finne ut om han kan spise det.

 

Cøliakiforeningen og bakekurs tipset legen oss om på sykehuset i går, så innmelding skjer i dag! Og ellers så er det utrolig kjekt å ha noen her inne å spøre ettervært som spørsmålene poper opp i hodet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest amandine

Bare et lite tips, hos www.villaperlesukker.no er det muffins uten gluten lagt ut i dag, og hun lover flere glutenfrie kaker fremover!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har perlesukra selv på facebook, så har sett det =)

Kjempe praktisk for med siden jeg har bursdag i morgen å MÅ bake glutenfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det som står i papirene vi fikk i går om symptomer:

- Vedvarende eller periodevis diare

- Påfallende tretthet

- benskjørhet

- uforklarte magesmerter

 

Før sa de at diare var det sikrese tegnet, men nå tror de at bare halvparten av uoppdagede cøliakere har diareplager.

 

Min gutt har alltid vært ofte på do, mye løs avføring og i perioder vært på do flere ganger i timen over flere dager. Han har også klaget noe over vondt i magen og vi har funnet ut nå at det at han har hatt ekstremt mye luft i magen nok har vært pga gluten.

 

Du kan lese mer her: http://www.ncf.no/

 

Om du mistenker cøliaki ta kontakt med fastlegen å få tatt blodprøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki har mange symptomer. I tillegg til de over her er det oppkast (som min gutt sliter med), tretthet, jernmangel og oppblåst mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Siden det er flere inne på denne tråden som ser ut til å ha litt peil og erfaring med cøliaki og gluten.

 

Jeg har noen spørsmål som jeg ikke blir helt klok på. Hvilke kornprodukter inneholder gluten? Gjelder det bare hvetemel? Og hva med fulkornshvete?

 

Har en mann som nylig har utviklet glutenallergi. Her er det snakk om allergi og ikke intoleranse. Trenger litt hjelp for føler meg veldig usikker når jeg står i butikken for å handle og når jeg står hjemme og lager mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvete, bygg, rug og spelt(urhvete) skal man holde seg unna. Er bare hvete som inneholder akkurat det proteinet man reagerer på, men molekylstrukturene i bygg,rug og spelt ligner så mye at kroppen ikke skiller de fra hverandre. Fullkornshvete er fremdeles hvete og er like dårllig for en med cøliaki/gluten allergi!

 

Den listen vi har fått over glutenholdige ingredisenser ser sånn her ut:

Byggmel, Hvetemel, puffet hvete, hvetekim, hvetekli, hvetesirup, helkorn, grynmel, grahamsmel, spelt/dinkel, durumhvete, triticale, rugmel, semulegryn, strøbrød, malt, ølgjær, maltekstrakt, mannagryn, kavring, couscous, nudler, makaroni, spagetti, pasta, hveteprotein, kostfiber, hydrolyserte vegetabilske proteiner, havremel, havregryn og puffet havre.

 

Havre inneholder egentlig ikke gluten, men kan være forurenst i produksjon , høsting og under vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...