Gå til innhold

Hva kan være årsaken til at noen barn lærer å prate mye fortere enn andre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden møtte jeg på en mor og jenta hennes som er 1 måned eldre enn jenta mi. Jenta mi er nå 20 mnd og sier som regel bare hei, hade, mamma, der, sånn, nam, nei, ja og mø.

Denne jenta jeg så for noen måneder siden virket mye eldre enn jenta mi, da hun snakket skikkelig med moren sin, og sa litt mer avanserte ord og faktisk setninger. Der og da tenkte jeg ikke så mye over det. Barn er forskjellige og mye kan skje i løpet av en måned. Men nå har det jo gått over 2 mnd, og jenta mi er ikke i nærheten av å virke så stor og gammel som den jenta.

Nå skal det sies at jeg er utrolig fornøyd med det jenta mi kan. Hun blir jo mer enn fort nok stor. Men jeg lurer litt på hva det er som utgjør en så stor forskjell på barna? Kan vel kanskje virke inn på de om foreldre er litt nazi på å lære de opp å da kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er forskjellige. Barn også.

Noen lærer språk fort - andre lærer å klatre og springe raskere - noen tar seg god tid. Noen får mye stimuli, noen får mindre - noen er arvelig "belastet", andre ikke..

Mange faktorer som spiller inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språklig stimulans, f.eks at de voksne snakker mye sammen og til barnet, bruker riktige ord på ting, benevner gjenstander med riktige ord (sier hund istedet for vovvov osv), leser bøker og mye annet.

I tillegg er det individueller forskjeller, men over tid vil det jevne seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er slik? Vi har aldri drevet med språktrening med våres barn, men alle har snakket tidlig. Vi har en på 19 mnd nå som må ha langt over 100 ord i ordforrådet sitt, setter sammen 2-3 ord til setninger og synger store deler av enkle barnesanger helt riktig. Vi har overhode ikke lært henne opp. Slik har de andre barna våres også vært. Med eldste hadde vi nok mer tid til å sitte og bla i pekebøker og var nok mer ivrig på ordinnlæring, men jeg tror ikke det hadde så mye å si. Uansett så jevner det seg jo ut. Når man møter dem igjen i 5-6 års alderen, så er det ingen som kan si noe om hvem som snakket mye tidlig, og hvem som var tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn vokser ulikt både i lengden, i bredden, motorisk og utvikler seg på ulike måter i utakt med andre barn. Noen kan mange ting tidlig, mens andre er litt senere. Noen vokse mye i lengden og andre vokser mer når de er tenåringer. Osv.

Barn vokser ikke i takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn lærte seg å snakke tidlig. Han viste at han skjønte ord da han var 8 måneder gammel. Kunne sette sammen ord til setninger da han var 16 måneder og hadde ordforråd på over 100 ord før han var et og et halvt år. Har ikke noe med nazi opplæring å gjøre, men vi snakket mye med ham helt fra han var baby. Hadde alltid vogna slik at han hadde ansiktet mot oss når vi gikk trilletur. Når han pekte på ting, så fortalte vi hva de het og snakket om dem. Tror rett og slett han var veldig interessert i akkurat dette, at han fikk glede av denne kontakten, og etter hvert av å merke at han mestret det.

Stor forskjell på når barn knekker de forskjellige kodene og hvor interessert de er i å beherske det, men det jevner seg ut med tiden. Alle lærer å snakke før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...