MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 1. Åssen går det å kjøre med en baby så lenge i bil tro? Han er vanligvis glad i å kjøre bil, men kan tenke meg han blir en del utålmodig. Noen med tips eller erfaringer for å gjøre bilturen vår lettest mulig? (samboer skal ikke være med, bare mini & meg) 2. Åssen går det å sove borte? Han har ikke vært der siden han var 3 mnd og kjenner verken huset, eller mine foreldre.. (de er på besøk 1 gang pr mnd ca, men han kjenner dem jo ikke igjen på den måten..) Hjemme sovner han med engang og sover hele natten, er det bare tullete av meg å tro at han vil gjøre det hos dem i en reiseseng også ?
<3 duracellkanin <3 Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 får vel egentlig ikke svart deg siden min sønn kun er 2 måneder.. men vi kjørte til slekta mi i sverige for en uke siden. den bilturen tar ca 5-6 timer.. han var kun våken og spiste en gang.. ellers sov han.. han gjorde tegn til å våkne et par ganger til ved å vri seg en del og virke litt "utilpass".. (han skrek ikke) men da satte jeg på litt høy musikk.. ikke veldig høyt, men litt.. og da sovnet han igjen med en gang.. mamma og pappa gjorde dette med meg også og det funket bra på meg.. så da tenkte jeg at jeg fikk prøve det jeg også.. på meg måtte de gjøre dette hjemme også for jeg nektet å sove hvis jeg ikke hadde acdc eller alice cooper på full guffe.. det andre spørsmålet er jo helt anderledes for deg som har en litt større unge.. men med tanteungen min har det også gått bra i sånne tilfeller.. søsteren min la seg bare ned litt sammen med han før han sovnet for å kose litt Lykke til!!
Mammahjertet <3 Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Hvis mini pleier å være tålmodig i bil så går det nok greit skal du se. Men legg inn en pause slik at han får strekt litt ryggen sin kanskje. Da får han ut lettere luft også. Hvis du er heldig så sover han mesteparten av veien. Vi har ligget borte flere ganger med gullungen vår og det har gått ganske greit. Men vi passer på å ha like rutiner som hjemme når det kommer til bading og leggetid. Det er viktig. Og så har vi tatt med ting som er kjente for henne. Hun må ha den faste kosekluten og helst soveposen vi har kjøpt på H&M. Og kanskje skal du ta med dyna med dynetrekket som er brukt hjemme hos dere? Da er det kjent lukt i den slik at han ikke reagerer på for eksempel lukten i et annet skyllemiddel som moren din bruker. Men det er bare hvis mini er veldig sensitiv for lukt altså For alt jeg vet kan det være han ikke reagerer på noe slikt. Dette går sikkert bra
Lemonia Skrevet 7. april 2011 #4 Skrevet 7. april 2011 Da eldstemann var fire mnd kjørte vi Oslo- Stavanger, ca 8 timer. Det gikk helt fint. Bilstolene er så bra at de ligger godt og babyen sier i fra når den er misfornøyd. For vår del gikk det veldig bra. Han sov hele veien begge veier og våknet bare for å spise. Når det gjelder det å sove borte var visst ikke det så lett. Han var også en som sovnet lett hjemme, men de to første nettene borte var han veldig urolig og skrek mye, men det gikk seg til det også.
Wopi Skrevet 7. april 2011 #5 Skrevet 7. april 2011 1. Når hun var 5 mnd kjørte vi 3 timer. Vi dro en når hun skulle sove formiddagslur. Hun våknet en halvtime før vi var fremme, og satt rolig og fornøyd til vi var i mål. Blir babyen din urolig, ta en lengre pause. Gi mat, lek og tull litt før dere kjører videre. 2. De gangene vi har vært borte, har hun sovet i bagen sin. Med egen dyne, bamse og koseklut. Hvis han våkner, kan du jo evnt la han sove i senga med deg. Lukter han deg, sover han nok godt resten av natta. God tur!
Grand Old Lady Skrevet 7. april 2011 #6 Skrevet 7. april 2011 Det kommer nok til å gå greit. Mine foreldre bor nesten 5 timers biltur unna. Passer på å starte ca når det er tid for soving. Han sover mye lenger i bilen enn i seng/vogn. En litt lang pause underveis pleier å holde. Når det gjelder soving om natten så sover han like godt når vi er borte som hjemme. Det overrasket meg veldig for som deg så forventet jeg problemer :-)
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 7. april 2011 #7 Skrevet 7. april 2011 Det kommer nok til å gå bra det Vi har også kjørt flere ganger med gutten vår. Syntes det gikk bedre da han var mindre for da sov han mer. Han er mer krevende nå som han er blitt større (6 mnd), og jeg har kjørt langt alene med han. Brukte bare litt lengre tid, jeg Ikke ha for mye tøy på han, legg heller over et teppe. Solskjermer, de tar iallefall litt for sola. Bilspeil er kjekt, og iallefall siden du kjører alene. Vi har en cd med babysanger som han kjenner godt og vi synger mye Han har leke, både som henger i bilstolen og løs. Gummileke, i tillfelle bråbrems... Pakk dessuten bagasje slik at det ikke blir kastet rundt i tilfelle en bråbrems. Bagasjenett og/el sikkerhetsgitter dersom du har st.vogn er veldig greitt. Evt bruke sikkerhetsbeltet bak i bilen til å feste rundt bag/o.l. Legg inn flere stopp; sist vi kjørte var det putt i smokk x flere, bæsjebleie (han sier tydelig i fra da!, hehe), vann, kle av litt tøy. Drikke, blir ofte dårlig luft og ubehag kan jo også skyldes tørste. Ps. etter at jeg satte inn et "Barn i bilen-skilt" synes jeg bilene bak holder litt mer avstand Vi har sovet borte mange ganger og hos forskjellige, det har gått veldig fint. Gutten min ligger på soveskinn så det har jeg med, dynetrekk som han kjenner sin lukt av, bamse, klut. Han har ligget i senga sammen med oss. Om 3 uker skal vi ut på langtur igjen, da skal vi ha med reiseseng. Kanksje jeg skal la han prøve den hjemme før vi drar. Ha noenlunde samme rutiner som hjemme. Blir jo ofte flere inntrykk når de kommer i andre omgivelser, så kan jo bli fortere trett/sliten -> sutrete. Det blir iallefall min God tur og kjør forsiktig!
*LillaMeg* Skrevet 7. april 2011 #8 Skrevet 7. april 2011 Vi kjører mye med vår lillemann. (8timer en vei til svigers.) Mitt tips er å reise etter at han har spist, og skal sove. Også er det lurt å ha noen leker i nærheten, og som du kan gi han lett.. Vet ikke om jeg ville orket en pause når det bare er 3timer, men det må du jo se an han og da.. Er han rolig å fornøyd baki der så ville ejg bare kjørt på. Her er erfaringen at det blir verre å kjøre igjen etter at han har vært uta om vi stopper når han er fornøyd. For det er jo selvsagt mye morsommere å ikke sitte i bilen.. Er reisesenga kjent for han? Ville nok kanskje ventet at han sov liiitt urolig.. Noe vi gjør her, er å ta med madrassen, laken og dyne (og tepper, kosedyr osv) som han har i senga hjemme. Det gjør at han kjenner seg litt igjen, og sover like godt. I vår reiseseng var det bare en liten tyyynn madrass, som han sov dårlig på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå