Gå til innhold

Mosters babystrømper fra Nøstebarn - håper noen har oppskriften!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Disse strømpene er visst superenkle å strikke, man strikker rett opp og ned og syr sammen! Noen som har oppskriften?? Vil strikke NÅ, hehe :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp strikket strømpene, og oppskriften er mer komplisert enn det ser ut til av det ferdige resultatet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke noe sjakktrekk å prøve seg da? Har prøvd andre såkalte enkle babysokk-oppskrifter, og jada, enkle nok for en som ikke takler å strikke md 5 pinner, men resultatet er ikke bra... De blir firkantete og posete, jeg vil ha strømper som sitter til og som smalner av ved tærne... Og slik så Mosters strømper ut...

 

Andre forslag? søker nettet opp og ned, bestilte hefte fra Nøstebarn, men der var det jo ikke noen oppskrifter, bare kjøpe. Jeg gidder ikke kjøpe når jeg ikke vet om jeg klarer de altså. Derfor kanskje noen har noe som de vil dele....???

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babytøfler funker det?

 

Disse strikkes frem og tilbake :)

 

garn som passer pinne nr 3, kort rundpinne er enklest.

grunnfarge og en farge til striper. eksempel: hvit med rosa striper

 

rettstrikk: vanlig frem og tilbake

glattstrikk: rett på retten, rett på vrangen

 

 

Legg opp 40 masker med hovedfargen.

Strikk 8 pinner rettstrikk, skift til glattstrikk og strikk striper (2p rosa, 2p hvit)så det blir 3 rosa striper, ca. 3 cm, totalt 5 cm.

 

Lag en hullrad slik: 1 rett, 1 kast og 2 masker sammen, gjenta dette pinnen ut. Strikk vrangt tilbake.

 

Sett 14 masker på hver side over på sikkerhetsnåler/annet garn tredd på maskene og strikk videre i grunnfargen på de midterste 12 maskene, ca. 5 cm glattstrikk.

Fell til det er 8 masker igjen. (Dvs.1 maske i hver side av de siste 2 pinnene)

 

Ta opp fra retten de 14 maskene på sikkerhetsnålen, og 12 masker langs ”tåstykket”, de 8 maskene midt foran, 12 masker langs ”tåstykket” og de siste 14 maskene på den andre sikkerhetsnålen.

Strikk rettstrikk med hovedfargen ca. 3 cm.

 

Fell av 25 masker i hver side, strikk de siste 10 maskene i rettstrikk 7 ½ cm til sålen er ferdig, eller så langt tåstykket er.

Fell 1 maske i hver side 2 ganger.

 

Fell av.

 

Strikk den andre sokken lik.

 

Sy sokkene sammen fra vrangen.

 

Tvinn snor av 2 tråder fra hver farge og tre i hullene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stikker en del, og dette er faktisk en av de teiteste oppskriftene jeg vet om, utrolig mye telling og styr for noe så enkelt som sokker... Men vil du prøve, så kommer den her,

 

 

str 4/12 mnd

garn: ca 40 g merinoull, silkeull eller angoraull fra nøstebarn

pinner: 2,5

 

Legg opp 44 m og strikk vranbord 2r, 2v 12 p

Fra nå av strikker du bare rett. Pinnene blir regnet i dobbeltpinner (1 dobbeltpinne=2 pinner). Ta alltid av 1 m for fine kanter.

 

Strikk 17 dobbeltpinner. Strikk sm 3 og 4 m i starten og slutten av den første pinnen og på 18, 21, 24, 26 og 28 dobbeltpinne. Strikk så 9 dobbeltpinner.

 

Strikk den ene halvparten av helen på de 9 første maskene og ta sluttmaska løst av på begge sider. På 7 og 8 dobbeltpinne strikk 3 og 4 m sm. Fell av 6 av de 7 m. Ta opp 8 m på innsiden av halvparten av helen og strikk videre frem til enden av p og strikk den andre halvparten av helen på samme måte.

 

Strikk 15 dobbeltpinner. Strikk 2 m sm 5 ganger på p 16, 18 og 20 debbeltp. På den 16 bleir det hver 5 og 6 m på den 18 blir det hver 4 og 5 m og på den 20 hver 3 og 4 m. Etter å ha strikket 1 p tilbake, fell av alle maskene.

 

 

Sy sammen på vranga, start med tåen som skal brettes slik at sømmen går tvers over tærne. sy sammen under foten og langs leggen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppskrift fra Nøstebarn koster kr 8,- Forutsetter at du kjøper garn også da ;-)

 

Jeg strikker mye og strømpene ble fine, de, men jeg strikket den ene hælen 3 ganger før jeg ble fornøyd - ny teknikk for meg.

 

For å finne en oppskrift du vil like og få bra resultat med, bør du søke råd i en garnbutikk, ikke søke på nettet.

 

Lykke til a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...