Gå til innhold

Kjære foreldre i barnehager landet rundt...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det virkelig sååå viktig for deg..Merker du ikke det når hun kommer hjem da? Om hu bæsjer eller er sulten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i bhg på småbarns avd,vi er også 4 voksne på 14 barn.

Vi krysser av på listen ved navnet til barnet vi bytter på og har barnet bæsjer så skriver vi faktisk klokkeslett og en B for bæsj... Spør mor eller far så ser jeg på listen. ENKELT! Samme med mat, vi følger med om de spiser ca en eller to skiver og sette en strek for hver skive eller porsjon de spiser på listen. Spør de så sjekker vi...

 

Gutten min på 15 mnd går i en annen bhg og jeg spør alltid om de samme tingene som du nevner over her ETTER at jeg har klemt og kost med gutten min. Jeg må vite når han sover med tanke på leggingen om kvelden... Om han har bæsjet med tanke på om han er forstoppet eller annet med magen... Har han spist med tanke på alm tilstand.. De ansatte der ser også på listene sine og svarer meg helt fint. Og de forteller hva han har gjort på itillegg til at de skriver det på "dagen i dag" som er på hans skap.

 

Du må bare gjøre jobben din skikkelig du så blir det så mye lettere å svare foreldre som bryr seg om barna sine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du som ansatt,må la foreldrene styre selv hva de er opptatt av..Men du kan uansett på eget intiativ,gå til forldrene og fortelle noe postitivt barnet har opplevd den dagen.

 

som : Hei,vet du i dag har barnet vært ute,og da spiste vi lunsj ute,å vi gravde etter mark,til stor glede for barnet.

 

jobber selv i barnehage,og svarer på det jeg vet de vil spørre om hver dag,og jeg forteller en positiv ting om barnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber jeg på feil plass når jeg er den som er opptatt av barnas opplevelser og fine øyeblikk i løpet av dagen? Tror det heller mange som burde få seg en hund...slik at de kan loggføre det som kommer inn...og det som kommer ut..! Mye bedre. Så kan vi som "ser" HELE barnet få ha barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bæsjer en gang til dagen og dersom hun ikke gjør det betyr det at det er magetrøbbel på gang. Veldig viktig for oss å vite hvordan landet ligger, for å si det sånn. HUn har mageplager som hun tar medisiner for.

 

Om hun er sulten, ja det kan hun jo være uansett? I dag erklærte hun seg sulten med engang jeg kom enda de nettopp ahdde spist. Ler litt av den, men sånn kan det være noen dager. Jeg har ingen måte å vite om hun har spist resten av dagen, hva hun har spist, og igjen hun har mageproblemer så vi er veldig opptatt av å vite det vi kan om magen (innogut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, jeg har lest innlegget ditt - og i mine øyne er du opptatt av trivielle ting som er VIKTIG for foresatte. Vel, la oss være enig om å være uenige - tror ikke vi kommer lenger.

 

Jeg er kjempefornøyd med bha datteren min går i, og har ikke noe i mot at klærne blir lånt bort (det har sikkert hendt at hun har måttet låne noe, eller så kommer hun sikkert å låne en eller annen gang) - men det går liksom ann å bruke hodet og henge det til tørk ikke i en plastpose... nok om det... Jeg har tatt det opp (tok det da jeg så det) og regner med at de henger det til tørk neste gang:) Jeg mener det, jeg er superfornøyd med bhg, gullet stortrives - utviklingen hennes er jo bare til å ta av seg hatten for (det mener vel de fleste mødre...hi hi). Hun går på aldersblandet avdeling, og det er helt supert å se hvordan barna tar imot hverandre og de store hjelper de mindre - de er kjempeflinke. De ansatte er kjempeflinke:)))

 

Ja, jeg får ofte "oppdrag" fra foreldre/foresatte om å passe på at de spiser, og noen ganger om diverse andre ting... bla toalettbesøk, faktisk:) Men de er nærmere 10 år de jeg har nå, så de klarer seg i stor grad selv:)

 

Og så vil jeg til slutt si: all ære til dere som jobber i bhg (og i småskolen) - dere har en (i mine øyne) en slitsom jobb - ville ikke bytta med dere 1 dag. Av og på med sko og tøy - tøy og bøy hele dagen. Bytte bleier, mate, 15 unger rundt og oppå seg hele dagen... sikkert trivlig og, men nei takk. Stå på, dere gjør en god, viktig jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det viktigste hvordan barnet har hatt det, men flere av tingene du nevner kan jo faktisk ha ganske mye med hvordan barnet har det! Syns det er merkelig at du som barnehageansatt ikke virker å bry deg nok om barn til å skjønne at for eksempel forstoppelse og medfølgende sterke magesmerter om natta ikke er så gøy for en liten tass. Og da er det viktig å vite om ungen har bæsjet eller ikke i løpet av dagen, så man vet om/hvor mye lactulose man skal gi.

 

Dersom du syns det er så fælt å svare på spørsmål om soving og avføring er det jo som flere har sagt her bare å ha lister på det på avdelinga, så slipper foreldre som har behov for å vite disse tingene å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst, er ikke dette enkelt å løse?? Lister, lister lister.. skjønner det kan være mange kravstore foreldre å forholde seg til, men disse spm er jo helt vesentlig å spørre om., Det som forundrer meg er at foreldrene da ikke gjør begge deler?? Spørre først hvordan dagen har vært, så andre ting.. så får det være rom for større tålmodighet begge veier, og god kommunikasjon er ofte nøkkelen til å løse irritasjon.. Hva forventer foreldrene, hva forventer de ansatte...

De fleste gjør nok så godt de kan, både foreldre og ansatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig pleier jeg ikke å spørre etter klær, sko osv. Har merket alt, vanligvis er tingene på plassen eller i tørkeskapet, eller jeg finner det når jeg leter litt selv. Har heller ikke merket at det er slike ting de fleste foreldre spør etter heller, det går mer i hvordan barnet har hatt det.

 

Men så har barnehagen vår gode rutiner på å skrive opp når barn har sovet og skrive litt på en tavle i gangen om hva avdelinga har gjort den dagen, og man rekker vanligvis ikke spørre noe om hvordan dagen har vært, for de voksne er veldig oppmerksomme på å komme bort og fortelle litt om hvordan barnet har hatt det den dagen når man henter. Veldig fornøyd med de som jobber i barnehagen vår, de tar seg veldig godt av barna våre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må først si at jeg ikke har lest hele tråden. Men gud hvor bortskjemt jeg ble i forrige barnehage jeg brukte.Jeg innser det nå.

 

I hyllen hennes lå en liten notatbok hvor bæsj,mat,drikke og soving var skrevet ned. I gangen henger en tavle med bilder fra DAGENS aktiviteter. De hjalp med å lete etter votter.De skyllte truser og annet tøy om barnet hadde uhell,de spylte av alt av regntøy og de hadde både senger og sovevogner til alle barna.

De stoppes oss foreldre og FORTALTE uoppfordret om mitt barns dag.De satt av tid til både barn og foreldre.

 

Og helt ærlig,hvorfor skal vi innfinne oss med noe mindre? Vi betaler i dyre dommer for en barnehageplass og overlater det mest dyrebare i livet vårt til fremmede.

Litt har vi rett til å kreve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår godt din frustrasjon HI...

 

min min sønns bhg, der jeg jobber, har de søvn og bleieliste..

 

men ikke spiseliste... det blir litt for hysterisk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn selv? For hvis du har det skal du egentlig vite at det faktisk er viktig for oss foreldre om barnet har bæsjet, og hvor mye det har spist og sovet.

Selvsakt er det viktig at barnet har hatt en bra dag.

 

Så ettersom det er helt forferdelig for deg å gi oss foreldre informasjon om barna våre når vi henter dem, foreslår jeg at du finner deg en annen jobb der du slipper å forholde deg til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvordan det kan være så innmari viktig for enkelte foreldre å få vite hvor mye barnet har spist, bæsja, sovet osv framfor hva barnet faktisk har lært den dagen. Selv har jeg hatt 4 barn i barnehage i årenes løp, men dette er ting som aldri har bekymret meg.

 

Har ikke barnet spist noe særlig så har barnehagen gitt meg beskjed uoppfordret, har ikke barnet villet sovet så har jeg også fått beskjed om det. Har barnet hatt unormal avføring til mitt barn og være så har de ansatte også klart å formidle dette! Ja, har barnehagen vært i tvil om noe med barnet så har de ringt meg i løpet av dagen og informert eller spurt om dette er noe vi har opplevd før eller hva jeg vil gjøre med "problemet".

 

Jeg har ikke hatt alle mine barn i samme barnehage, da vi har flyttet fra nord-norge til østlandet, så jeg føler at jeg har litt "fartstid" og "innsikt" når jeg uttaler meg. Jeg velger å leve i den tro at de ansatte i barnehagene i Norge møter på jobb med den innstilling at de skal gjøre dagen best mulig for alle barna i barnehagen, og ikke det at nå skal de sitte på rævva å drikke kaffe til alle barna er henta.

 

Og alle dere som har så skjøre sarte barn som krever en hel masse ekstra, hva med å søke kommunen om ekstra bemanning på deres lille engel, dersom dere virkelig mener at de ansatte skal stå å føre lister for ditt og lister for datt. Eller ta barnet ut av barnehagen og få dere en au-pair eller dagmamma som har kun fokus på deres lille håpefulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nedlatende holdninger du har til foreldrene..Kanskje du skal bytte jobb siden du ikke respekterer foreldrene bare for at de stiller det i dine øyne er teite spørsmål. Håper virkelig ikke du jobber i vår barnehage.Du prøver å vinkle det til at du er så flink og omsorgsfull men du høres faktisk mellom linjene drittlei av jobben din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig med deg, HI. Svært så opphengt folk her var i bæsj, da!

 

Jeg vil vite om ungen min har hatt en fin dag, hvor de har vært på tur, fanget krabber, plukket blader, klatret osv. (Ja, ungene går i verdens beste barnehage, rett ved skogen og stranda, rent misunnelig når jeg leverer dem, jeg.)

 

Vi får alltid en liten rapport om dagen fra en av de voksne når vi henter, men det går på artige ting de har sagt eller gjort, hvor de har vært, kunstprosjekter de har laget eller noe slikt.

 

Er helt overbevist om at jeg får beskjed om ungen har fordøyelsesbesvær. Om han ikke har spist nista ser jeg jo når vi kommet hjem, da er det sannsynligvis fordi de har laga noe snaddermat på bålet, pannekaker, f.eks.

 

Votter, lue og støvler må jeg av og til lete etter - de dukker opp, hvis ikke spør jeg etter en uke - og finner dem i kanskje bagasjerommet på bilen min, f.eks.

 

Ta det med ro, folkens, de ansatte gjør jobben sin bedre om ikke vi forteller HVORDAN de skal gjøre den.

 

Tror både barn og voksne koser seg i barnehagen, jeg, merker at de trives i alle fall, da er det ikke så nøye om de har sovet i 1 time eller 1 1/2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

 

Har du barn selv lurer jeg på da...

For meg er det viktig å vite mest mulig om hvordan dagen til barnet mitt har vært. Han har da vært i barnehagen i mange timer, jeg synes det er greit å vite om han har bæsjet, hvis han ikke bæsjer hjemme og bhg ikke opplyser meg om det så kan i verste fall barnet mitt bli obstipert fordi jeg ikke får den informasjonen. Synes det er greit å vite om han har sovet, for hvis ikke så kan det kanskje være nødvendig med en liten høneblund på ettermiddagen.

Men mest av alt vil jeg ha en bekreftelse på at barnet mitt trives i bhg, jeg vil vite ALT!! Ikke fordi jeg ikke har tillit til dere, men fordi jeg vil vite hva som skjer i livet til barnet mitt,

Og ja, jeg synes det er kjedelig når jeg kommer med han i bgh og ser at skapet er nærmest tomt fordi ting er borte. Og ekstra trist er det da om de nye vottene eller de nye skoene er forsvunnet. Selv om de nok mest sannsynlig dukker opp så vet jeg at enkelte bhg ansatte kler på ungene feil klær eller "låner" bort til et annet barn fordi det barnet manglet votter eller genser e.l..... og jeg har ikke råd til å holde andre barn med klær i tillegg til mitt eget.

 

Så før du kritiserer oss foreldre tenk deg om litt: hvorfor stilles disse spørsmålene??? Vi sender bort det mest dyrbare vi har her i verden og har tillit til deg som ansatt at du gjør hverdagen best mulig for barnet! Ikke ta alt som kritikk eller kontroll, vi vil bare vite! Og hvis du vet at disse spørsmålene kommer hver dag, så kom oss i forkjøpet eller som andre sier; lag lister. Så har du også en ting mindre her i livet å irritere deg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 10:06 med alt jeg har av blekk og bly.

 

Antall brødbiter inntatt og antall kilo bæsj som har havnet i bleia er meg hoppende likegyldig, jeg merker SELV om ungen min er forstoppa eller spiser for lite.

Og søvn? Vel, er ungen trøtt når den kommer hjem, da er det jo uansett for sent å la den sove i barnehagen, så da legges han tidlig da, er ikke verre enn det! Jeg trenger ingen til å fortelle meg at ungen min har sovet dårlig/ikke sovet den dagen, det merker jeg da fint selv!

 

Tror mange mødre har mye å vinne på å spille litt på lag med barnehagen, ikke ha den innstillingen at "de som jobber der er superteite og klarer ikke å ta seg av lille engelen min." Det må være utrolig demotiverende å bli møtt med så lite tillit når man prøver å gjøre en god jobb. Hvis barnehagen ikke er bra nok for dere, så står dere helt fritt til å takke nei til tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi er ulike og stiller ulilke krav til barnehagene så vil vi alle det beste for våre barn. Og da er det grunnleggende behov som kommer først.

Det er meg faktisk revne likegyldig om mitt barn har fingermalt i timesvis om han ikke har spist hele dagen!

Siden mitt barn er i barnehagen mens jeg jobber 100% (altså litt mer enn min arbeidsdag) så merker ikke jeg om han har forstoppelse før etter 1 døgn. Det er faktisk viktig å kunne ta noen grep for at det ikke skal bli farlig.

 

Når dette er sagt så vil jeg nevne at i de barnehagene jeg har hatt barn,så er det de ufaglærte assisstentene jeg er mest fornøyd med. De er best til å trøste barn,leke med barn,kose med barn osv. Det virker rett og slett som de er mer glade i barn.

Pedagogene virker uintressert i barna,og det syns jeg er veldig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange som har svart på denne tråden bør få seg en hund enn flere barn...DA kan man loggføre alt. Veie det hunden spiser før det går inn..og veie det når det kommer ut...Mye bedre..Jesus, er virkelig sååå mange opptatt av bæsjen til barna?..Nei, det må være tull! Off...la det være tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foreldrene som bare er opptatt av slike ting er kontrollfriker. De klarer ikke å ha kontroll på det barnet gjør hele dagen og dermed må de spørre om alt dette hver eneste dag. OG de glemmer å være opptatt av hvordan HELE dagen til barnet har vært. Jaja, de gleder seg nok til barna blir tenåringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...