Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #1 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg er en relativt nybakt mor som har levd i min egen lille boble av morslykke til nå. Denble sprukket brått og brutalt da det dumpet ned en bekymringsmelding fra barnevernet i postkassa. Den er ikke på meg, men på mannen min. Det er barnevernet i en annen kommune som har sendt bekymringsmelding på han til barnevernet i vår kommune på grunn av en henlagt sak som gjelder hans barn fra et tidligere forhold som er i fosterhjem (han har aldri hatt foreldrerett/ansvar, hun ble tatt fra moren). Har de lov til dette?? Jeg er også nevnt i bekymringsmeldingen, at de ikke har sett nok av meg til å vurdere meg... Syns det var rart formulert, som om jeg for alt de vet kan være uskikket til å ta vare på barnet mitt!! Hva er gangen i det når en bekymringsmelding er sendt? Hva skjer på slike hjemmebesøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #2 Del Skrevet 7. april 2011 Selvsagt har de lov til å sende en bekymringsmelding.. En bekymringsmelding er ingen dom, det er et uttrykk for BEKYMRING og så blir det opp til barnevernet å avgjøre hvorvidt det ER grunn til å mistenke omsorgssvikt eller ei.... Barnevernet vil nok ta kontakt i løpet av et par uker (spørs hvor alvorlig bekymringsmeldingen er) og enten innkalle dere til møte eller komme på hjemmebesøk. Man observerer samspillet mellom mor,far og barn, hjemmet og vil ofte ønske uttalelser fra fastlege/barnehage etc der det er relevant... Samarbeid med barnevernet, de er IKKE den store stygge ulven - de vil bare barnas beste.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #3 Del Skrevet 7. april 2011 hjemmebesøkene går vel mest ut på å se hvordan barnet og mors kontakt er. Om det er trygg rolig og naturlig kontakt mellom dere. Det er vel også fars kontakt med barnet som blir viktig i denne situasjonen pga hva meldingen inneholdt. Er meldingen adressert til deg? Går den på deg og ditt barn? Står det hvem som har meldt.. ? Hvis det er en gammel sak som taes opp på grunn av at BF har fått enda et barn så synes jeg noe skurrer... Med fare for å bli skutt på åpen gate; Da har han kanskje vært vurdert som ikke skikket forelder av BV før? Håper dette ordner seg, det gjør som regel det! Kan være forebyggende ? Huff, føler med deg, har en venninne i samme situasjon, hun ble vettskremt, men de vurderte henne ut fra kontakt med barnet, og hvordan hun var å kommunisere med, det gikk så bra så bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #4 Del Skrevet 7. april 2011 Det er vel kanskje grunn til bekymring om han valgte denne damen første gangen og ikke tok noe ansvar for ungen sin. For alt de vet har han valgt samme type dame denne gangen og han tar lite like ansvar som sist. Det er jo det de vil sjekke. Hvorfor tok han ikke ansvar for ungen sin sist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #5 Del Skrevet 7. april 2011 Ikke bekymre deg! Det er flott at barnevernet sjekker opp og følger med i alle saker der det kan være tvil - også om det gjelder tidligere saker. De vil se deg og babyen og snakke med deg/dere om hverdagslivet og tanker rundt forskjellige ting omkring barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #6 Del Skrevet 7. april 2011 Ser jeg har dobbeltposta innlegget, harsvart i det andre... Bekymringsmeldinger er på han og adressert til han, jeg er meget sikker på at jeg ikke blir funnet uskikket (har god erfaring med barn, utdanning innenfor pedagogikk og i helsevesenet), men er redd for å måtte bli alenemor:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #7 Del Skrevet 7. april 2011 HI over her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #8 Del Skrevet 7. april 2011 Har gubben i huset fått telefon vedr. barnet om og over ta barnet? Uten at du veit om det ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #9 Del Skrevet 7. april 2011 Fått melding om bekymringsmelding i postkassen, som jeg skrev øverst.... Han sa det med en gang og jeg kjenner til saken som ligger bak, ingen hemmeligheter... HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #10 Del Skrevet 7. april 2011 Flott at de følger slikt opp. Hva i all verden gjør at en far ikke stiller opp for barnet sitt og krever foreldreansvar/rett slik at barnet kan vokse opp med familie rundt seg? Han må jo være ansett som uskikket så derfor blir det jo naturlig at de må se på din omsorgsevne. Flott mann du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #11 Del Skrevet 7. april 2011 Han hadde ikke foreldrerett og måtte da søke om å få være fosterhjem for barnet, fikk da avslag fordi barnet hadde spesielle behov de mente han ikke kunne ivareta. Før barnet ble tatt fra moren hadde han samvær etter intern avtale mellom foreldrene... Så han ville stille opp,men fikk ikke lov... HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #12 Del Skrevet 7. april 2011 Men HI - hvorfor har ikke han foreldreretten til sitt første barn da? At far ikke tar ansvar for barnet sitt når mor er uskikket, er jo en god grunn til å undersøke far vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #13 Del Skrevet 7. april 2011 Men HI. En far vil aldri måtte søke om å være fosterfar for sitt eget barn! Det er tull, da har han løyet for deg. Fordi om han ikke hadde foreldrerett på gitte tidspunkt, kunne han fint søkt om - og fått det. Alle fedre som søker om foreldrerett, får det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #14 Del Skrevet 7. april 2011 Det står skrevet svart på hvitt i bekymringsmeldingen at han har søkt og fått avslag så det kan umulig være løgn. Men er enig i at det høres rart ut ja... HI http://www.dinbaby.com/forum/thread/143115194 (dobbeltpostet, så her er et litt mer utfyllende svar) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #15 Del Skrevet 7. april 2011 Det står i den andre tråden at fosterhjemmet kom med grove anklager mot ham, som resulterte i en sak. Barnevernet mistenker vel da at det var noe i disse anklagene men de kunne ikke bevise noe, derfor vil de undersøke på nytt og se om de kan finne beviser denne gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #16 Del Skrevet 7. april 2011 Håper det, vi har prøvd i flere år å få dem til å undersøke saken nærmere, men uten hell... Uff, nå er jeg blitt en av dem jeg rister litt på hodet av til vanlig... de som legger ut personlige saker på forum og ikke helt vil høre på de som svarer det de helst vil høre... Men sånn er det når man sitter inne med noe som egentlig trenger å luftes... HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #17 Del Skrevet 7. april 2011 Da er du glad likevel for bekymringsmeldingen? Bv har helt sikkert ikke tenkt å renvaske mannen din, de har tenkt å "berge" dette barnet også. Og er det så bra at den andre saken ble henlagt? Det er vel logisk at saken ble avsluttet siden barnet havnet i fosterhjem, vekk fra begge foreldrene. Da hadde jo Barnevernet oppnådd det de var ute etter. I en slik situasjon er det foreldrene som må anke, Barnevernet anker jo ikke en sak som de har "vunnet". Du tror altså ikke på anklagene om mannen din som gjorde at han ikke fikk foreldreomsorgen? Spesielle behov hos barnet er selvsagt også noe som spiller inn, som du sier. Det er vanskelig for oss å vurdere disse anklagene når vi ikke vet hva de handler om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #18 Del Skrevet 7. april 2011 Uff, for et mareritt. Syns det høres skummelt ut jeg. Med tanke på mannen din jeg. Tror du bør tenke over hva du skal gjøre om de fatter noe vedtak. Det KAN faktisk hende du må velge mellom mannen din eller barnet ditt om de fremdeles ikke anser han som skikket. Regner jo sterkt med du velger barnet, men det kan være greit tenke gjennom visse scenario. Ihvertfall i dette tilfelle for skjønner godt de kontakter dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ->>- Skrevet 7. april 2011 #19 Del Skrevet 7. april 2011 For å svare på spørsmålet ditt først; det varierer litt hvordan undersøkelsen legges opp fra sted til sted, særlig ut fra geografisk forutsetninger. Et hjemmebesøk er vanligvis en samtale med foreldrene og observasjon av samspill/rutiner etc i familien. Det kommer mye an på hva bekymringen går på. Dersom dere bare har fått beskjed om hjemmebesøk og ikke er innkalt til møte, er det antagelig også slik at bekymringsmeldingen skal gjennomgås ved dette besøket. Barneverntjenesten i den andre kommunen har både lov til og plikt til å melde videre bekymring om de har grunn til å frykte at far ikke er egnet til å utøve god omsorg. Hvorvidt de har det kommer jo helt an på hva de vet fra sine undersøkelser i den gamle saken. Det er forøvrig bare tull at far ikke kunne fått omsorgen for det eldste barnet om han hadde forsøkt. Men det måtte vært på hans initiativ og tatt via rettsvesenet. Det er riktig at barnevernet ikke har anledning til å frata mor omsorgen og gi den til far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #20 Del Skrevet 7. april 2011 Ser at det må flere detaljer en jeg er villig til å gi for å kunne gi noen bedre svar her, så er like greit å avslutte diskusjonen, men takk for alle innspill til nå. Saken høres verre ut utad når man ikke kjenner detaljene og menneskene som er involvert ser jeg også. Men for å svare på et siste spørsmål: ja, jeg velger barnet min fremfor mannen om det skulle komme til det. Men det er et valg jeg ikke må ta siden mannen min ser på det på samme måten, han gir meg frivillig hele foreldreretten barnevernet skulle ville fjerne barnet fra hjemmet vårt pga han... HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. april 2011 #21 Del Skrevet 7. april 2011 Håper det ordner seg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ->>- Skrevet 7. april 2011 #22 Del Skrevet 7. april 2011 Det er et veldig langt hopp fra en bekymringsmelding til at det skal være snakk om noen omsorgsovertakelse, altså. Det tilhører absolutt mindretallet av saker at man kommer dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå