Gå til innhold

Fødselshistorie - katastrofesnitt. (Langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin den 17.04.

Forrige fødsel for snart 2 år siden startet med vannavgang 12 dager før menstermin og 8 dager før UL-termin. Riene startet da først etter 18,5 time og det tok kun 6 timer fra første ri til babyen var ute, til tross for epidural.

Vi var derfor spente på hvor god tid vi hadde på oss denne gangen siden vi har 50 min kjøring til føden. Siden barnepasserne våre bor 1t15 min kjøring unna, hadde vi alliert oss med et vennepar i tilfelle det skulle haste.

Fredag 01.04. var vi på siste vekstkontroll. Den viste fine forhold og en baby som ble estimert til 3600g, dvs nærmere 4 kg ved termin. Lørdag kveld kom moren min hjem fra utenlandstur og kom innom oss på veien hjem. hun skulle overnatte til mandag og passe litt på 2-åringen vår.

Kl 05.30 søndag morgen var jeg oppe på do. Da jeg var ferdig med å tisse, kjente jeg et lite "knepp" og det kom bittelitt mer av det jeg regnet med var urin siden det ikke kom mer etter det. Jeg la meg igjen, men lå og kjente litt etter, siden jeg hadde på følelsen at noe hadde skjedd. Så etter noen minutter, begynte plutselig vannet å renne skikkelig. Jeg vekket samboer som måtte hente en haug med håndklær og jeg gikk i dusjen for å rekke en dusj før ting evt startet. Da jeg var ferdig vekket jeg mamma som så beleielig sov på naborommet og fortalte hva som hadde skjedd. Mens jeg pakket resten av fødebagen kom det plutselig masse mer fostervann, så jeg måtte skifte klær og da så jeg at fostervannet i bindet var skikkelig misfarget. Grønt og grumsete.

Da ble jeg litt mer stresset og droppet brødskiven jeg hadde tenkt å spise og ringte føden som sa vi bare skulle komme inn. Jeg hadde ingen rier, og under kjøreturen kjente jeg ingen tegn til liv, noe som gjorde meg ganske stresset. 5 minutter før vi var fremme, kjente jeg heldigvis liv og ble veldig glad!

Vel fremme på føden ble det foretatt CTG-registrering som viste at babyen hadde det bra. Jeg hadde fortsatt ingen rier, bare kynnere, og det ble besluttet å sette meg i gang dersom jeg ikke fikk rier ila få timer, pga det misfargede fostervannet. Ca kl 9-10 ble jeg sjekket for åpning av legen. Hadde da 2-3 cm og nesten avflatet mormunn. Det ble koblet på elektrode på hodet til babyen og jeg fikk antibiotikadrypp pga tidligere GBS-infeksjon. Det ble besluttet å sette meg i gang med drypp ila kort tid. Babyen viste litt tegn på stress med en fosterlyd som lå i øvre normalområdet og varierte litt lite.

Jeg syntes det var litt kjipt at fødselen skulle bli så "kunstig" med ulike drypp og innskrenkede bevegelsesmuligheter for meg, men pga det misfargede fostervannet, skjønte jeg jo at det var nødvendig.

Ca kl 11 ble det startet med riestimulerende drypp. Det ble økt langsomt og etter ca 1 time begynte jeg å få rier som gjorde litt vondt, men ikke ille. Jordmor sjekket åpning igjen og jeg hadde da 3 cm og var helt avflatet.

Plutselig, under en ri falt fosterlyden til ca 40 og ble så tidvis helt borte. Jordmor trykket på alarmen og jeg fikk beskjed om å snu meg og endre leie for å se om det bedret situasjonen. det gjorde det ikke. Legene som var kommet til besluttet at babyen måtte forløses med keisersnitt med en gang. Pappan måtte stå igjen og de løp med meg ut på gangen, inn i heisen og til operasjonsstuen. der sto anestesiteamet klart. Jeg måtte flytte meg over på operasjonsbordet før jeg fikk beskjed om å drikke noe syrenøytraliserende, puste inn i en maske med oksygen før jeg fikk beksjed om at jeg ville kjenne et trykk mot halsen og at de satte narkosemidlet. Med et trykk på halsen og en sviende følelse i armen der de satte narkosen, sovnet jeg, mens jeg var redd for at jeg skulle kjenne at de snittet i meg før narkosen begynte å virke.

Heldigvis gikk alt greit. Babyen var i fin form og hadde 9 i Apgar da de hentet han ut. Han hadde en ekte knute på navlesnoren som nok gjorde at blodtilførselen ble avstengt når det kom strekk på navlesnoren, og derfor også var årsaken til det misfargede fostervannet.

jeg våknet opp ca 1 time etter inngrepet og fikk gutten vår lagt til meg. Han var heldigvis helt perfekt! Tiden etterpå har vært preget av smerter i operasjonssåret, og man blir mye mer handikappet etter et slikt snitt enn etter en vaginal fødsel. Men ellers har alt gått veldig bra.

Lillegutt suger fint og melken har kommet for fullt. Han er mye roligere enn sin storebror, og må til tider vekkes for å få mat. Vi har kost oss på barsel, fått god hjelp og litt avlastning på natten de nettene han var urolig før melken kom. I dag kom vi hjem og skal begynne vår nye tilværelse som en familie på 4!

Takk for meg her inne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse med prinsen og bra at alt ordnet seg til slutt :)

Skrevet

Gratulere så mye :)

Skrevet

Gratulerer så masse! Godt å høre det gikk bra til slutt :)

Skrevet

Gratulerer! Så bra at alt gikk fint med dere. Lykke til med barselstiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...