Gå til innhold

har fått en litt små skummel beskjed ...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

noen som har opplevd å gå gravid med en unge som har annen blodtype enn seg selv?

 

har fått beskjed om at jeg er RH negativ i dag, så ble litt bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

legen sa det. de ha sjekket på blodprøve og den viste at ungen har en annen blodtype :S

 

må på ny sjekk i begynnelsen av mai for å passe på at ikke jeg danner motstandstoffer mot ungen :S

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å bekymre seg over. Hvertfall ikke om du er førstegangs. I sjeldne tilfeller kan det oppstå komplikasjoner om man er flergangs. Men man blir nøye fulgt opp så det går i de aller aller fleste tilfeller bra.

 

Jeg er også rh-negativ. I første svangerskap var det som sagt ingen problem, særlig med tanke på at babyen også viste seg å være rh-negativ. Da trengte jeg ikke den sprøyten man normalt må ha etter fødsel(for å forhindre komplikasjoner i neste svangerskap)

Nå er jeg gravid igjen, og nærmer meg slutten. Siden jeg har fått et negativt barn tidligere, går jeg nesten utifra at babyen i magen nå er rh-positiv. Jeg har tatt 3 ekstra blodprøver nå i 3 trimester, og alt er helt fint. Om babyen er viser seg å være positiv får jeg en sprøyte etter fødsel, og et evt neste svangerskap vil mest trolig også gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er førstegangsfødende, har hatt mildt sakt et interessant svangerskap. så begynner og bli lettskremt.

 

men det hørtes jo bra ut :) får håpe jeg er like heldig :)

 

skal på ny sjekk av blodprøver som jeg gruer noe inn i helsikke til å ta. har sterk angst mot sprøyter og nåler hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor var rh-negativ, og vi er fire søsken som alle er positive. Alle svangerskapene gikk fint, men det er kjempeviktig med den sprøyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger neppe stresse pga dette. Har født to, der den ene av barna var positiv den andre negativ.

Skjedde ikke noe med noen av barna eller meg. Bare den sprøyta etterpå. Det er ikke bestandig internett er like lurt;) jeg fikk lite info om dette for 12 år siden av jordmor/legen og slapp å gå å tenke på det.

Ha det bare i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har null info om det, så fant ut at kanskje internett kan berolige mer. legen fikk det til å høres skummelt ut.

 

men det virket mer betryggende etter å ha hørt at man ikke har noe fare :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rhesus minus og har ikke hatt noen problemer i noen av mine 2 svangerskap.. Ingenting å tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh...hvordan vet du at fosteret er Rhesus posittiv ????? det vet du faktisk ikke..... de tar blodgruppe på barnet etter det er født og om barnet er Rhesus positiv så for du anti-D sprøyte for å ikke danne antistoffer mot neste gang du er gravid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...