Gå til innhold

Har ikke tatt folat hver dag..... Nå har jeg dårlig samvittighet!!


pusekvinne

Anbefalte innlegg

Tror dere det har en enorm innvirkning? Har tatt ca halvparten av det jeg skulle. Vært så kvalv fram til nå og vært vanskelig å få ned, men også vært lat og ikke giddet:( Shame on me! Heller ikke tatt omega 3. Er i uke 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tar ikke folat i det hele tatt fordi det kan øke faren for og utvikle asma. Har ei venninde som har kraftig asma og hun turde ikke ta folat i svangerskapet og det gikk bra. jeg har antydning til asma og tok derfor folat 2. hver dag. Men omega 3 burde man ikke sluntre med.. Men om du er i uke 13 så har du jo fortsatt maaaaange uker du kan ta omega 3 fremover (-;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke folat i mitt forrige svangerskap. Ikke fordi jeg ikke giddet, men fordi verken lege eller jordmor gjorde meg oppmerksom på det. Jenta mi er 6 år neste mnd og er frisk som bare det. Jeg er nå gravid i min 6 mnd og har ikke tatt folat denne gangen heller.

Tror du bare kan slappe av:) Men Omega-3 er jeg nøye med å ta, det burde du også :)

 

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine to første svangerskap, 15 og 13 år siden tok jeg ikke folat, var ikke noe tema dengang ;)

 

I dette tok jeg litt før og de første tilv ukene så godt jeg kunne, men var plaget med ekstrem kvalme, og små tabletter var ikke det enkleste å prioritere å få i seg når jeg knapt fikk i meg væske..

 

Omega3 har jeg derimot vært flink til å ta, kjøpte GraviOmega på apoteket og begynte med det når kvalmen ga seg rundt uke 12, så det er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for ;)

Bedre sent enn aldri..

 

Folat derimot er det ingenvits å ta mer nå når du er uke 13..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke folat i mitt første svangerskap, har en sønn på 2år som er frisk som en fisk :)

Denne gangen har jeg tatt litt i en mnd før jeg ble gravid og i ukene etter jeg var blitt det, men skal være helt ærlig å innrømme at jeg ikke har tatt det på evigheter nå. Har egentlig ikke noe dårlig samvittighet for det. Har snakket med legen min om det og han mener det ikke gjør noe å ikke ta det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke folat med guttungen. Hadde igrunn ikke dårlig samvittighet for det før, men nå håper jeg at det ikke har hatt noen negativ effekt. Guttungen har astma, allergi, eksem, sen taleutvikling og han er plattfot. Når guttungen var litt under året begynte jeg å bli dårlig, og jeg fikk påvist b12-vitaminmangel og lite folat. Jeg tok sprøyter med b12 vitamin i tre år til sammen. Helt siden vi begynte prøvingen i høst har jeg tatt tilskudd med folat. Litt sporadisk, men jeg har tatt i ny og ne. Men de siste tre ukene har jeg tatt 0,6 mg folat daglig (0,4 mg er det som anbefales), rett og slett fordi jeg vet at jeg hadde lite folat i utgangspunktet og jeg ikke ønsker at barnet mitt skal få ryggmargsbrokk. Så nå får vi bare vente å se om det er klaff denne pp, eller om alle tablettene har vært forgjeves. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ikke tatt folat med noen av mine 3 barn og det har gått heeelt fint, de er ganske friske og sjelden syke i utgangspunktet. tar ikke folat denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...