Gå til innhold

Kongsvinger VS Ahus?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenker og tenker og tenker.

Bor på kongsvinger, men sist jeg fødte der var en forferdelig opplevelse. Egentlig ikke noe galt med sykehuset, bare omstedighetene, og jordmora som gjorde opplevelsen lite hyggelig.

Først tenkte jeg å søke fødeplass på Kongsvinger først, for så å bytte til ahus etter ultralyd osv. For å slippe lang reisevei.

Men så slår det meg at ahus har kanskje noen flere fødsler i året, enn kongsvinger, er kanskje ikke så lett å bytte i ettertid der?

 

Bare pga siste opplevelse er jeg usikker på kongsvinger, og føler meg tryggere på ahus, men blir veldig kronglete med så lang reisevei da.

 

Vill gjerne høre deres tanker om begge plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv ikke født på Ahus. Hører egentlig til på Ahus, men valgte Kongsvinger. Jeg var veldig fornøyd med Kongsvinger. Hadde ei super jordmor, selv om det endte i haste KS. Hun var også med under KS og var super støtte å ha med seg, da jeg var livredd.

 

Grunnen til at jeg valgte Kongsvinger var fordi jeg har hørt så mye negativt om Ahus ifht barselstiden. Mange føler seg litt oversett og forbigått. Må vente lenge på å få hjelp, dette kommer sikkert av for lite bemanning og ikke viljen til pleierne. Et par av de jeg kjenner er blitt sendt hjem etter to dager selv om de ikke har fått til amminga (førstegangsfødende begge to) rett og slett pga plassmangel.

 

På Kongsvinger var jeg nesten garantert enerom da jeg fødte (endte på enerom uansett pga KS da), da det var så få fødsler. Det var 1 fødsel til den dagen jeg fødte.

 

Minuset er at hvis det skulle være noe galt med barnet så har de desverre ikke spebarnsintensiv, så dere vil da bli sendt Elverum.

På Ahus har de egen spedbarnsintensiv.

Selv om jeg tilhører Ahus, så ble vi sendt til Elverum da den lille ble syk.

 

Men nå har du jo allerede født på Kongsvinger og vet litt om hvordan det er der. Men dette er ihvertfall min erfaring med Kongsvinger.

 

Jeg har også hørt av flere som har født på Ahus, at neste gang de skal føde så kommer de til å velge Kongsvinger.

Men det er sikker flere som har veldig gode erfaringer med Ahus også.

 

Lykke til med valget og den forestående fødselen:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nr 3, så jeg har født både på ahus og kongsvinger, vår lille ble også syk på kongsvinger og vi ble sendt til ahus, dvs, de sente oss foreldre til ahus, den lille ble sendt til ullevol (ble litt rot hos de her)

Jeg var fornøyd med ahus både med førstemann, og da vi var der med minste på intensiven.

De har nok ikke like mye tid til deg, nei. Men går alt bra så reiser jeg nok hjem så fort som mulig uansett.

Det er egentlig dette med reisevei som beskymrer meg mest, om noe skulle skje fort, hva om jeg føder på veien liksom :o

Men alle jeg hører fra er fornøyde med kongsvinger da.... hmmm, utrolig usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...