Ella_Bella_Snupperella Skrevet 7. april 2011 #1 Skrevet 7. april 2011 Endelig ble det en morgen med litt stillhet og tid å sette seg ned for å skrive litt! Ikke bare bare å finne slike stunder med nyfødt baby og en på snart 2 år som krever sitt! Hvertfall... Siste dagene før fødsel hadde jeg endelig få maserier om nettene - relativt stille var det! Deler av slimproppen gikk om kvelden 1.5 dager før fødselen startet og fortsatte den natten og dagen etter. Dagen før det satte igang var jeg til kontroll og deretter på akupunktur. Kontrollen viste modenhet, avflatet livmorhals og 1-2cm åpning. Jordmor fikk til å strippe men ikke hele veien rundt (bakerst var det for trangt og hun ville ikke ta i). Likevel blødde jeg i løpet av dagen - brunlig. Fikk ikke noe kynnere eller rier av det. Akupunktøren valgte å kjøre en beroligende behandling på meg fremfor igangsetting - hun hadde på følelsen at jeg trengte å slappe av (fysisk og psykisk) for at baby skulle ønske å komme ut! Det tror jeg hun hadde rett i! Gikk hjem og slappet av hele kvelden, dusjet lenge og så romantisk film før det ble tidlig til sengs! 02:30 våknet jeg at rier - mellom vonde og måtte puste og vri meg litt gjennom dem, men tålelig. De kom ca. hvert 15 min og jeg sovnet nesten mellom hver bare for å bli vekket igjen. Trodde det ville dabbe av slik de hadde gjort de nettene jeg hadde maserier i mange uker. Men det gjorde det ikke. Fikk mannen til å lage meg noe mat kl.04. Da ble riene hver 7-8 min, men trodde fortsatt det ville gå over, så la meg igjen. 06.30 sto mannen opp for å ta seg av sønnen vår og gjøre seg klar til jobb. Jeg visste ikke om riene ville ta seg mere opp eller dø ut. Og jeg hadde friskt i minnet at forrige fødsel tok en halv evighet og regnet med at om riene tok seg opp, ville det likevel bli lenge til de var så korte mellom at vi burde dra på sykehuset. Sa jeg ville ringe han så fort det var behov at han kom hjem. Sto selv opp rundt 6:45 for å gå på do og kle på meg. Nede ved frokost kl.7:00 var plutselig riene 3 min fra hverandre og vondere. Å reise seg opp av sengen gjorde visst susen på å få fortgang på sakene. Mannen fikk beskjed om at han burde bli hjemme og mens han ringte barnevakt, ringte jeg føden. Fikk beskjed om å komme inn med en gang - og ringe hvis det var behov for motgående ambulanse! (I mitt stille sinn lo jeg og tenkte - det tok en evighet sist, tviler på jeg trenger noe ambulanse liksom). 08:00 dro vi hjemmefra og 08:50 var vi fremme ved føden. Riene var blitt sterke men jeg tålte utrolig nok smertene godt! Jordmor så på meg i gangen og sa at vi går rett på fødestue vi... Tenkte "hææ... Hun overdriver vel litt eller har fryktelig god tid på hendene..." Første undersøkelse viste hele 5cm og hun sa det var så mykt at hun kunne tøye til full åpning! "Her blir det fødsel om ikke så lenge gitt"! Og jeg bare måpte... Hun må ha tatt feil?!? Sist kom jeg inn med null åpning og ble sendt hjem etter 16 timer for å hvile, kom inn igjen etter 6 timer med 1cm og hadde ennå 22 timer til med hardt arbeid før det ble fødsel på meg. Kunne aldri stemme at dette gikk så fort??? Jobbet meg gjennom riene med pusteteknikker og massasje og støtte fra mannen som er osteopat (utrolig utrolig god hjelp!!!!) og takket etterhvert ja til lystgass og fentanyl. Sto først med prekestol og etterhvert på kne i sengen! Åpning ble på under 1.5 timer 8cm og baby kom lengre ned på rekordfart! Hun måtte ennå snu seg riktig vei og da ble det å ligge litt på hver side også opp igjen på kne - da etter litt over en time til var det full åpning og baby var riktig vei! Jordmor stakk ut for å si fra at her ble det snart fødsel! Nå ventet vi bare på trykketrang! Og den kom! Fikk ikke til å presse ordentlig i knestående... Fikk liksom ikke tak i noe å trykke mot! La meg over på venstre siden og fikk fotstøtte å trykke mot, barnepleier som holdt benet oppe, mannen som holdt i hånden og både han og jordmor som støttet og oppmuntret det som var om å trykke, puste og stå på! 4 pressrier som var hinsides vonde men som ble bedre av å trykke. 5 pressrie kjente jeg det svidde noe for j*vlig men presse skulle jeg! Plutselig var hodet ute og jeg tenkte med meg selv at en press til nå så er kroppen ute og så er vi ferdig!!! Og slik ble det!!! 4 timer etter ankomst til føden hadde jeg en baby i armene!!! 12:57 den 31.3.11 ble min datter Amalia Luna født!!! Hun veide 3860g og var 51cm lang, 36cm i hodeomkrets og har nydelig bollekinn og mørkt hår! Snuppa tar ammingen lett og sover som bare det - gjerne to-tre timer i strekk, ny amming og to-tre timer til! Melken kom fort da jeg ennå ammet når jeg ble gravid, så det var ikke mer enn 6 mnd siden jeg ammet sist! Jeg stornyter å være tobarnsmamma, har kommet meg super raskt etter fødselen og føler jeg takler det som kommer om dagen! Skikkelig stas!!! Gøy å føle at jeg mestrer dette og at det var ikke et super sprang å gå fra et barn til to! Og ikke minst utrolig deilig å vite at kroppen min fungerte som den skulle denne gang og at forarbeidet jeg har gjort med akupunktur og bringebærblad osv har gjort susen!! Tenker allerede at det skal jeg gjøre igjen neste gang! Jeg ønsker alle dere som venter lykke til! Fødestøv sendes i alle retninger! Kos dere masse med babyene som kommer! De fyller dere med så mye lykke og kjærlighet, du vil ikke trodd det var mulig! Stor klem fra en lykkelig mamma!
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 7. april 2011 #2 Skrevet 7. april 2011 Gratulerer så mye med tulla Gleder meg allerede til å få mitt lille nurk ut. Særlig etter denne flotte fødselen kos deg masse med 2 barns-tilværelsen.
afipran Skrevet 7. april 2011 #3 Skrevet 7. april 2011 Så fin historie!!! GRATULERER så mye med den lille!!!
Pingo80 Skrevet 7. april 2011 #4 Skrevet 7. april 2011 Takk for fantastisk fødselshistorie! Glad det har gått så bra med deg og dine. Ønsker deg en herlig barseltid. Vi kommer til å savne deg her inne
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 7. april 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. april 2011 Takk jenter! Godt å få skrevet det ned og er ennå utrolig stolt over at kroppen fungerte så supert! For meg var dette en drømmefødsel delux!!! Vi ses inne på dinbaby Pingo! Velkommen etter!!! Klemmer
Nr.2 <3*FØDEKLAR Skrevet 7. april 2011 #6 Skrevet 7. april 2011 Så flott historie! Gratulerer så mye )
tina 79:) Skrevet 7. april 2011 #7 Skrevet 7. april 2011 Så deilig med drømmefødsel! Gratulerer så masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå