Gå til innhold

rottegift: så det er ok at rotter dør en smertefull død men ikke katter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

dere som er dyreelskere må jo da også synes det er grusomt at rottene dør en smertefull død og ikke bare kattene?

eller er ikke rotter dyr? er de bare skadedyr?

er ikke katter skadedyr i visse tilfeller,når de driter i hagen,sandkassa,på verandaen,ja overalt i naboenens områder,samt dreper småfugl?

 

 

hva er et skadedyr da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rotter sprer hakket farligere sykdommer enn katter. Men jeg synes likevel ikke at det er ok :( Jeg skulle ønske det fantes humane måter å få vekk skadedyr.

 

Katter, når de opptrer som skadedyr, pleier man å fange i bur og eventuelt avlive hvis det ikke lar seg gjøre å omplassere dem. Sånn til informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fælt at middelet for å få bukt med råtteproblemer er slik som det. Grusomt og smertefullt. Burde absolutt finnes en bedre måte, men det vil ingen koste på seg. Jeg hadde iallfall ikke hatt hjerte til å ta livet av et levende vesen på den måten.

 

Men man må ofte ta kontroll over rottebestanden til tider også. Ellers vil det bli et stort problem med ødeleggelser og sykdom. Katter kan bli et problem de også. Men det er når eiere ikke tar ansvar. Skaffer seg dem uten å vaksinere og sterilisere/kastrere/gi de p-piller og når de ikke vil ha de lenger og kattene blir herreløse eller får et minimum av stell. Det vil si litt kattemat utenfor inngangsdøra (som igjen kan føre til rotter...)

Men det er egentlig en annen diskusjon. Alt i alt. Ikke skaff deg dyr om du ikke kan ta vare på den!

 

Hilsen eier til en kastrert hankatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge lovverket har eieren av katten plikt til å erstatte det katten nedlegger, betale for midler som skremmer katter bort fra naboens tomt osv

Jeg tror ikke mange katteeiere tar dette ansvaret, og jeg skjønner at når man som nabo til katten har prøvd alt, klaget til naboen uten å bli hørt. Fått dyre ting ødelagt av kattepiss mm så blir man lei til slutt, og går til alvorlige skritt. Jeg ville vel heller fanget katten og kjørt den til dyrebeskyttelsen enn å legge ut rottegift, men jeg hadde sørget for å bli kvitt skadedyret om ikke eieren tok ansvar!

Og så til spørsmålet: Rottegift er ingen human måte å dø på for noen dyr, men om alt annet er prøvd, og det er eneste måte å bli kvitt dyr som ødelegger min og familiens tomt og eiendeler så er det greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter - katter - er det en forskjell på de to dyrene? Trodde det var samme dritten jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok vært tilbøyelig til å sende krav og pakke advokat på naboen om ikke naboen erstattet det katten ødelegger. Men jeg hadde aldri i livet lagt ut rottegift i sandkassa ... tenk så grusomt for katten å dø på den måten og tenk så forferdelig om et barn hadde rotet seg bort i sandkassa og spist av sanden :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er ille uannsett om det er rotter eller katter jeg da..burde heller brukt den giften på alle de ubrukelige menneskene i verden(mordere,voldtektsforbrytere,pedofile osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes rottegift er en uting, uansett hvilket dyr man torturerer ihjel.

 

Nei, katter som er kjæledyr er ikke skadedyr.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt = en persons eiendom.

 

Tar du livet av en katt som noen andre eier, har du begått skade mot hans eiendom, og kan anmeldes for det, uansett om du tar livet av den med rottegift eller tar den med til dyrebeskyttelsen for avliving. Du kan like gjerne stjele bilen hans eller fiskestanga hans, i prinsippet er det samme ting.

 

I tillegg hadde jeg anmeldt deg, på sekundet, for brudd på dyrevelferdsloven hvis du hadde lagt ut rottegift for å drepe katten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten latterlig å sidestille katt og rotte som skadedyr. Hvis en katteplage har kommet helt ut av kontroll (eierløse katter som formerer seg vilt), er kommunen riktig instans i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært stilt samme krav til katteeiere som hundeeiere så hadde ikke katter vært sett på som skadedyr, en pest og en plage. Men desverre er det alt for mange uansvarlige tankeløse mennesker som anskaffer seg katt som såkalt kjæledyr de bryr seg så mye om. Bryr de seg om dette dyret burde de besørge at dyret har det trygt og godt, og det er ikke å slippe dyret ut på fri vift. Da kan dyret finne mat med rottegift, bli påkjørt, rote seg inn i kjellere de ikke kommer seg ut av også videre... Og det er ikke mitt eller andres ansvar at annen manns katt ikke dør!

 

Det burde vært båndtvang på katter på lik linje med hunder, og en like stor selvfølge at katteeiere plukket opp driten etter dyra sine som at et er forventet at en hundeeier skal plukke opp etter bikkja si (ja, jeg vet og at der synder MANGE). Men det er ikke værre å få bikkjemøkk under skoa enn kattedrit.

 

Katter gjør større og mer kostbare skader enn rotter så egentlig burde giften døpes om til kattegift...

Jeg har enda ikke måtte kjøpt nye puter til utemøblene pga rotter, eller lakkert opp den ene bilen pga rotter, ei heller bytta dør på garasjen pga rotter, men det katteskinnet naboen hadde har vært årsaken til en del ekstra utgifter her i huset. Jeg har heller ikke vært nødt å stå å rydde hage og blomsterbedd for rottemøkk før barna kan få leke i hagen, men det har jeg måtte gjort etter katter, mer enn en gang.

 

Å nei, det er ikke mer greit å pine rotter til døde... Mange ser jo trossalt på rotter som kjæledyr, og de tar mer vare på kjæledyrene sine enn de fleste katteeiere ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer unaturlig for en katt å gå i bånd som det er for en hund fra naturens side! Så sku blått bare mangle.

 

Hvorfor er det "allment akseptert" å slippe katta ut på fri vift, men ikke en hund?

 

Her vi bor er det flere katter som er større enn enkelte av bikkjene i nabolaget! Hva kan jeg som hus- og eiendomseier gjøre når folk slipper disse store, fæle åelsbefengte beistene sine ut uten tilsyn og dyret kommer på min eiendom? Er det rett at jeg skal sitte å vokte over vognen min som står utenfor døren MIN fordi at noboen har ei katte som han velger å slippe ut?

Er det eventuelt da like OK at jeg sender bikkja mi opp i hagen hans for å grave og drite? Tygge litt på trammen hans osv.?

 

Synes absolutt det skulle vært like krav for hunde- og katteeiere, for fra naturens side er de dyr og ikke husdyr som vi har valgt å gjøre dem til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av deg jeg HI.. Naboen vår har tendens til å slippe ut hunden sin og la den løpe fritt vilt, det ender som regel med at den driter rett på utsiden av trappa vår, er en golden retriver så er de rukene som ligger der.Har prøvd å jage den bort fra tomta vår men bikkja er mannevond og glefser etter oss, har også ringt og sagt i fra flere ganger men ingenting blir gjort.. Så nå tenkte jeg jeg skulle sette ut litt rottegift til den, den er jo et skadedyr så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inspirert av deg HI.. Har en nabo som har tendens til å slippe ut hunden sin og la den løpe fritt, det ender som regel med at den plasserer en ruke like ved trappa vår, det er en golden retriver så er en skikkelig ruuke.. Har prøvd å jage den bort fra tomta vår, men den kommer glefsende mot oss, har også prøvd å ringe naboen flere ganger men ingenting blir gjort, så nå tenkte jeg skulle sette ut litt rottegift til den, den er jo et skadedyr så ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns jeg faktisk du skal gjøre 13:36. Folk som ikke klarer å passe på dyra sine fortjener ikke å ha dyr. Men syns du kan finne en mer human måte å avlive den på da. Et nakkeskudd kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inspirert av meg?ikke gi meg skylden for at du vil drepe en hund på en bestialsk måte!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inspirert av meg?ikke gi meg skylden for at du vil drepe en hund på en bestialsk måte!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største skadedyrene vi har er oss menneskene! Å legge ut rottegift synes jeg faktisk er hjernedødt, det kan være andre dyr og barn som kan få i seg dette. Og det er heller ingen akseptabel måte å avlive et dyr på.

 

Det rare er at mange her inne syntes jegere var så groteske, men å pine dyr til døde så lenge man ikke ser det selv. Det er helt greit.

 

Menneske blir vel ikke fornøyd før det har utryddet halve planeten, og vi bare har igjen arter som er søte og ikke gjør så mye ut av seg.

 

Alle disse skadedyrene vi såkalt har, er et resultat av menneskets valg! Dyrenes levestil og instinkter passer ikke menneskenes utvikling og "behov", derfor har de blitt skadedyr.Mennesket vil alltid velge det som er best for menneske, også når det gjelder avlivning. Det er ikke så viktig hvor humant det er for dyret, men hvordan det kan løses for en mest behaglig måte for menneske. Det er jo litt ironisk når menneske reagrer med sterk avsky når man setter ei kule i panna på ei bikkje, mens rottegift (og andre seigpina avlivningsmetoder) er helt greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mennesker sin skyld, all den tid det er vi mennesker som på død og liv skal ha oss husdyr. Er jo så kooooooselig.

Mennesker skulle derfor i MYE større grad enn i dag blitt stilt ansvarlige for skader dyra deres gjør. Vi skulle fått en bot som virkelig svei hver gang vi ikke plukka opp møkka etter dyra våre - katt eller hund, samma pokker. Og vi skulle blitt stilt økonomisk ansvarlig for ALLE skader dyra våre gjør på andres eiendom, også iberegna arbeidstid og tort og svie.

 

Men når vi mennesker slipper unna med å bare kunne slippe ut dyra våre og la det stå til, ja da er vi mennesker så enkle og ansvarsløse at vi bare lar det stå til også. At gossedyra våre plager andre, det er ikke så nøye i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...