Gå til innhold

Hvor lenge kan et barn la være å gå på skolen uten å være syk eller ha ferie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I norge så er det foreldrene som har ansvaret for opplæringen. Men tror du må skrive barnet ut av skolen om det skal være borte lengre en 14 dager uten gyldig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplæringsplikt i Norge, ikke skoleplikt.

 

Men når det er sagt, så kan en ikke bare ta barnet ut av skolen og gi beskjed om noe som helst.

 

Jeg tenker at det første som ville skje, er at skolen kontakter foreldrene(kanskje så raskt som første fraværsdag), for å høre hva grunnen til fraværet er. Deretter vil jeg tro at barnevernet blir koblet inn. At skolen sender bekymringsmelding, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kronprinsbarna var borte fra skolen i 2 mnd.....

Mange pakistanske barn blir tatt ut av skolen, sendt til pakistan noen mnd i løpet av ett skoleår... (men i de tilfellene blir ofte barnevernet kalt inn....)

 

Hva som skjer, dersom du uten gyldig grunn tar ut barna... barnevernet blir koblet inn.... Men du kan jo søke om hjemmeskole.. men da må du undervise barnet selv. mange spesielt adventister ol. gjør det for sine barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en lar være å sende barnet på skolen og ikke gir det opplæring selv, ikke skriver det ut av skolen og barnetvernet kobles inn: Blir barnet på noe som helst tidspunkt tvangshentet hjemme og frakt til skolen? Hvordan håndheves undervisningsplikten dersom barnet bare uteblir over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste av oss kjenner vel noen som har prøvd dette, gjør du?

 

Vet ikke om barnevernet ser på det som så alvorlig omsorgssvikt at ungen kommer i fosterhjem og bare komme til sine biologiske foreldre på samvær? Er jo ganske alvorlig å ta ungen ut av skolen uten å ha hjemmeundervisning da, hva skal det bli av det barnet liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til tilfeller hvor barn med ekstrem skolevegring har fått tilrettelagt undervisning hjemme, organisert av skolen. Det har tatt lang tid å få på plass og ikke fungert spesielt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 14, var jeg borte fra skolen i 4 mnd. Barnevernet ble koblet inn etter 3 uker ca..

 

Og når de først hadde søkt etter alle slags grunner før at jeg var hjemme, ble det fastslått at jeg skulle bli sendt laaaangt bort før å gå på en "spesiell" skole..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at man har undervisningsplikt dersom man tar barnet ut av skolen, men på hvilken måte sjekkes det at undervisningsplikten overholdes?

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må sende inn prøveresultater o.l. jevnlig. Mener å ha hørt det et sted, men for all del, ingen tjener å ikke gå på skole i dette landet.

 

Jeg regner med at nasjonale prøver må gjennomføres osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder faktisk på med en slik sak nå (er lærer). Her er det slik at man som kontaktlærer skal kontakte foresatte etter 3 dager dersom barnet ikke møter på skolen, eller foresatte har tatt kontakt. Uformelt spør vi jo også de andre elevene i klassen om de vet hvorfor eleven er borte, mange ganger har jo eleven venner som vet at vedkommende f.eks har spysyken, influensa el.

 

Dersom kontaktlærer får tak i foresatt forsøker en å få en dialog om hvorfor barnet ikke er på skolen. Om grunnen skulle være skolenekt enten fra elevens side eller fra foreldrenes, så prøver vi å kartlegge grunnen. Er det eleven som nekter, og f.eks er deprimert, så oppfordres foreldrene til å ta barnet med til fastlegen for hastetime og få henvisning til BUP, eller om skolen har et helseteam, så kobles dette inn. Dersom foreldrene nekter å sende barnet på skolen, vil skolen innkalle til møte der årsaken til dette tas opp. Så må en evt plan legges for hjemmeundervisning dersom foreldrene overhode ikke er interessert i noen av tiltakene på skolen som skolen foreslår. Med mindre foreldrene selv er utdannet lærer, så kan de ikke selv drive med hjemmeundervisning. Er jeg blitt fortalt, men er noe usikker på denne, mulig dette bare gjelder på ungdomstrinnet.

 

Skulle det være slik at man enten ikke får tak i foresatte, foresatte nekter samarbeid, eller de ikke rår med barnet sitt, så sender skolen en bekymringmelding til barnevernet. Dette gjøres etter at man da evt har funnet ut at samarbeid ikke oppnås, det kan gjerne være allerede etter 3-4 dagers fravær. Barnevernet går ikke i utgangspunktet inn for å ta barnet, men for å veilede foreldrene, forske å formidle fram løsninger, og evt veilede lærere på hvordan man skal håndtere en bestemt elev.

 

Som så mange andre på tråden lurer jeg litt på hvorfor du spør HI. Er det deg selv du lurer på for, eller noen du kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...