Gå til innhold

Frikjøpt fostermor, men sykemeldt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Er det noen som kan svare meg på dette? Jeg er frikjøpt fostermor, men har blitt sykemeldt pga diverse ting.

Nå mener jeg å ha lest at man ikke har rett på sykepenger før det har gått 17 dager. Noen som vet om det stemmer?

Vi har ikke fått noe hjelp fra barnevernet, så jeg gjør fortsatt samme "jobben"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ha sykepenger når du er frikjøpt av barnevernet og er hjemme?

 

Skal mannen din/fosterfar ta over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å få sykepenger når man allerede er hjemme på nav sin regning for å ta seg av barn. Det får man bare når man er for syn til å ta seg av barnet sånn at faren må ta over den oppgaven. Da må dere vel søke om å få "frikjøpt" far isteden, mens du går sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke sykepengerettigheter som fosterforelder.

 

Om du ikke er i stand til å fungere som fostermor pga sykdom, må du selvfølgelig ta kontakt med saksbehandleren deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt kontakt med saksbehandleren, men de har ikke noen som kan hjelpe oss.

 

Ja, jeg er for syk til å ta vare på barnet.

 

Så da får jeg ikke sykepenger i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fostermor og blir så syk at plasseringen må opphøre, har du krav på sykepenger som frelanser. Dvs at sykepengene begynner å løpe etter 17 dager.

 

Siden dere har tatt kontakt med saksbehandler, er vel prosessen med å flytte barnet igang? Eller er det flyttet midlertidig til avlastningsforeldre el??

Så lenge du er under kontraktstiden vil du motta lønn fra BV, og da har du ikke samtidig krav på sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet skal ikke flyttes. Vi trenger avlastning mens fosterfar er på arbeid, ellers kan barnet være her.

Så lønnen vil ikke stoppe opp selv om jeg er sykemeldt? Blir jo ikke klok på disse reglene. Og det er jo ingen hjelp å få noe sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet fremdeles hos dere? I så fall er du jo i praksis ikke sykmeldt, dere er fremdeles fosterhjem og får betalt for det.

 

Om du er så syk at plasseringen må opphøre, har du som frikjøpt samme rettigheter som andre frilansere og dermed sykepenger fra sykedag 17 utbetalt fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneverntjenesten er ansvarlig for at barnet ivaretas. Om dere ikke kan gjøre det og de ikke har noe å sette inn i hjemmet hos dere, må barnet flyttes til beredskapshjem.

 

Din mann kan bruke sykt barn/barnepasser-dager, men de har man jo bare ti av i året. Muligens tyve om barnet har kronisk tilstand, det har de jo ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningen er at vi skal få inn noen som kan avlaste oss på dagtid. Men ikke at avtalen skal opphøre.

Lurer på hva som skjer da? Mister jeg all lønn i 17 dager? eller hva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei lønnen stopper ikke opp selv om du er sykemeldt. Sykemeldingen din er i praksis ikke reel, men et stykke papir som blir liggende som dokumentasjon i systemet.

 

Ektefellen min arbeider med fosterforeldre, og han oppfordrer dem alltid til å bli sykemeldt for dokumentasjonens skyld, selv om det ikke får noen praktiske utfall.

 

Jeg har selv vært syk fostermor, og mottok lønnen min som vanlig under sykdommen. Det var først da plasseringen måtte opphøre, at jeg gikk over på sykepenger etter 17 dagers karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg aldri tenke meg. Jeg vil tro dere fortsetter å motta fosterhjemsgodtgjørelsen som vanlig og at de sørger for å skaffe avlastning mens du er syk. Forutsatt at det er en sykdomstilstand som antagelig ikke vil være voldsomt langvarig selvsagt.

 

Situasjonen deres er ikke egentlig lovregulert. Så lenge dere er fosterhjem har dere rett på betalingen som er avtalt. At dere behøver ekstra avlastning, som nå, vil nok komme på topp - akkurat som mange fosterbarn har besøkshjem i tillegg. Fosterforeldrene bruker jo ikke trekkes i godtgjørelse for det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør du ikke. Så lenge du har en avtale/kontrakt og barnet bor hos dere, skal du fortsatt motta lønn fra BV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...