Gå til innhold

arv av dyner...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

vi skal ha vårt første barn i november.

svigermor har lenge sagt at når vi skal ha barn en gang, så har hun ei vogndyne og ei sengedyne som vi kan få av henne, som hun har gjemt siden min mann var liten(han er 26).

ville dere tatt imot de dynene??

jeg er litt skeptisk, for jeg har hengt meg opp i at i den dyna så er det 26år gammel midd liksom :P

hva ville dere gjort??

tatt imot dynene og brukt dem??

tatt imot og kjøpt nye??

takket pent nei takk(svigermor er veldig på den at alt skal spares og brukes igjen, uansett om folk vil ha det eller ikke, og hun blir veldig sur vis folk ikke vil ha det..."en krone spart er en krone tjent" som hun sier)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hørtes kjent ut :) Når jeg ventet sønnen min kom svigermor med alt hun hadde spart på. Noe er jo veldig koselig som alle strikkeplaggene, men hva gjør man når man får sin manns 30 år gamle tøybleier som er 30 år gamle, flekkete og stive? (de var vasket altså, men tidens tann osv)

 

Jeg ville bare tatt imot dynene og kastet de. Hvis det mot formodning oppdages at dere bruker nye dyner ville jeg bare sagt at de ble ødelagt fordi babyen kastet opp/tisset på de og når du prøvde å vaske de ble de ødelagte, sikkert på grunn av at de var så gamle. Da blir alle fornøyde. Det er ikke alltid så lett for uansett hvordan man sier fra blir det dårlig stemning, da er det lov med en hvit løgn. Evt kan du henvise til krybbedødforeningen og forklare henne at dette ikke er anbefalt.

 

Jeg ville hvertfall IKKE brukt det, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dyner som har gått i arv. Når man vasker ting på 60-90 grader, velger jeg å tro at ting blir rent.

Jeg har brukte arvedyner til eldste, delvis til nr 2, men har kjøpt alt nytt til nr 3. Dette kan jo selvfølgelig ha noe med at jeg har bedre råd nå, enn med første. MEN synes uannsett det er fint å kunne arve. Er så mye bruk og kast her i landet i fra før.

Barna min arver etter hverandre så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, klær og slik er kjempekoselig å få :) det fikk vi også mye av...masse var jo litt out of date, men det er jo masse tidløst også, så strikkeplagg, sparkebukser osv.

jeg vill heller ikke tatt imot den dyna...vis hun enda ikke har kommet med forslaget om dyna, så kan dere jo bare dra ut å kjøpe ei nå med en gang.

og når hun da sier at dere kan få dyna så kan dere bare fortelle at dere i lykkerusen hadde glemt alt om den dyna, og kjøpt ei ny ei.

eller så kan dere bare prøve å si det som det er, at dere rett og slett ikke vil bruke ei 26år gammel dyne, også får hun bare rase fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med NN 12:00

:)

 

Kast og bruk samfunn eller ei, noe arver jeg ikke og dette er et eksempel.

Ellers er jeg for det meste av gjenbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har verken kjøpt vogndyne eller babydyne til senga til våre barn, vi brukte de som lå rene i plast nedpakket hos mine foreldre. Vasket de på 60 grader før bruk. Jeg ville ikke arvet madrass, men dyner, hallo?

 

Mini lå også i min gamle skinnpose som var nyrenset på trilleturene den første vinteren. Den var jo helt fin og gullende ren.

 

Jeg ville tatt imot dynene og brukt de og takket!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det hos krybbedødforeningen at en ikke skal arve dyner? Trodde det gjaldt madrasser jeg, men mulig jeg er uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker sånt på 70-90 grader, kommer det helt og pent ut bruker jeg det. Eventuelt som "reservedyne", at dere kjøper en ny dyne til senga og vogna.

 

Vis nå tydelig at dere setter pris på svigermor og hennes omtanke, inkluder henne i alt som følger med den lille.

Men råd og anbefalinger om barn og oppdragelse har forandret seg mye på snart tredve år. Vær derfor tydelig på hva dere ikke godtar, men uten å såre henne. Svigermor er et voksent menneske og skjønner nok det.

 

Dere er foreldrene og har siste ordet. Bare å begynne å øve seg for dere, for dere skal stå bak mange upopulære standpunk opp gjennom årene som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask dynene på min 60 grader og tromle dem godt etterpå... Er du enda da i tvil så hiv de 3 døgn i fryseren! Da skal ikke noe av det som eventuelt levde i de ha overlevd. Du sparer penger, svigermor blir glad og mannen er spart for noe som kan bli en konflikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for mange fine råd :)

vi har bestemt oss for å ta imot dyna, og vaske/fryse den også får vi se hvordan den ser ut.

vi er jo takknemlige, men jeg er litt hysterisk siden vi har prøvd i over 3år å bli gravid...men ting ordner seg nok.

vi har jo god tid enda så.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...