Gå til innhold

Noen som har født med epidural?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter første fødsel har jeg skikkelig angst for å føde igjen.

Det var en lang og tøff fødsel som jeg daglig tenkte på det første året etter..

 

Jeg er redd for å oppleve det samme igjen, vet sjansene for det er små, men..

 

 

Er det noen som har født med epidural? Da mener jeg presse ut babyen og alt med bedøvelse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, begge gangene og det var vidunderlig! Tenk å få slippe å kjenne smerter i flere timer mens man ser på skjermen at riene går opp og ned og gjør sitt :)

 

Eneste jeg angrer på ift. fødslene mine var at jeg ikke spurte om epidural tidligere. Så neste gang skal jeg spørre etter det før smertene blir uutholdelige! Var rett og slett luksus med epidural!

 

Og når babyene skulle ut, skrudde de ned epiduralen slik at jeg kunne få være med å presse. Vondt? Ja. Men det varte ikke i mer enn max en halv time ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født èn med og to uten. Blir det flere barn så blir det uten epidural igjen.

Den første fødselen, som var med epidural, var også vond, men kan selvsagt ikke sammenlignes med det å føde naturlig.

Hvis du er redd for en smertefull fødsel igjen, så er jo muligheten for epidural der, og du kan forvente deg en verden av forskjell selv om du nok kommer til å kjenne noe smerter.

Selv setter jeg pris på den ekte opplevelsen, og ville gjort det naturlig igjen, selv om det var ubeskrivelig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med fødselsangst etter første fødsel, og gikk i samtaler med angstjordmor hele andre svangerskap. Vi skrev et fødselsbrev sammen, og der sto det bla. at jeg skulle ha n tidlig epidural.

 

Den dagen fødselen startet, reiste jeg til sykehuset med en gang, og fikk epidural innen 45 minutter. Helt fantastisk :-) De slår av epiduralen når du skal presse, men det gikk heldigvis veldig fort, kanskje 30 min. Anbefaler epidural!

 

(Hadde epidural første gangen også, men den sluttet å virke, og de satte aldri ny - de bare pøste på med drypp og mente ungen kom "hvert øyeblikk".... etter 6 timer på null drugs og høyeste drypp kom endelig ungen, og jeg var rett og slett livredd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fødselen med epidural var grusom. Riene stoppet opp til tross for fullt kjør med riedrypp. Å presse barnet ut var mye vondere med dårlige rier, dessuten hadde ikke epiduralen effekt i det området.

 

Fødselen uten smertestillende gikk sin gang og jeg hadde full kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har også. Men fikk min litt for sent, for rett etter at jeg fikk epidural (den skulle begynne å virke etter noen minutter, sa anistesilegen), så kom presseriene. Vet egentlig ikke hvordan det er å føde uten, for det gjorde dritvondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født 3 med epidural ( har aske fødsler uten pause) Og fikk god smertelindring.. Men jeg kjente jo toppen på riene fordi, og den ble skruvd av når pressriene kom, hadde fin opplevelse av fødselen alle gangene :)

 

Ta deg en prat med jordmora om du har fødselsangst du, er masse hjelp å få, som kan gjøre deg mindre engstelig !

 

Lykke til med nestemann !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabian kom med epidural - jeg vet ærlig talt ikke om det hjalp så mye.

 

Felizia og Bella kom uten, det gikk helt fint :o) (Hurra for lystgass, forresten!)

 

Har du fått snakket med noen om den første fødselen? Fått bearbeidet hva som skjedde og frykten for at det skal skje igjen? Jeg tror virkelig at det er enda viktigere enn å vite at det er epidural tilgjengelig ved neste fødsel.

 

Ønsker deg masse lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange slitsomme timer med forferdelig vonde rier fikk jeg omsider epidural ved første fødsel, og det gjorde at jeg fikk slappa av og hvilt. Mulig det påvirka riene, det kan jeg ikke huske (begynner å bli noen år siden).

 

I likhet med deg tenkte jeg at neste gang skal epiduralen være på plass med det samme, men resultatet ble at jeg fødte uten noen form for smertestillende, og hadde en mye bedre fødsel. Høres sikkert rart ut, men den fødselen gjorde ikke vondt. Sikkert fordi det var andre gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural. Jeg måtte faktisk ha det - fødselen stoppet fullstendig opp så de måtte kjøre på noe voldsomt med rieforsterkende, de sa jeg ikke ville klare det uten epidural.

Etter mange timer med sterke, vonde rier var det FANTASTISK å få epidural. Jeg sovna faktisk, og sov gjennom de store riene.

Men da jeg skulle presse ut ungen så skrudde de av epiduralen. Det gikk helt fint, for da hadde jeg fått hentet meg inn igjen.

 

Eoidural hjelper masse for de aller fleste, og er et supert alternativ til folk som er engstelige for å føde. Jeg vet ikke om jeg skal ha det neste gang jeg føder, men det er veldig betryggende å vite at jeg har valget. Snakk med jordmor om det og skriv det i papirene at du vil ha epidural om du føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!!!

 

Jeg lå på føden i 3.døgn før han endelig var ute, og fikk prøve det meste av det de hadde av smertestillende, inkl. epidural, men denne satt de veldig sent og fikk kun virke to timer før de satt meg på drypp og skrudde ned epiduralen.

 

Jeg er overhodet ikke redd for smertene, men det var en traumatisk opplevelse og det å være så totalt utslitt at jeg ikke orket se babyen etter den var ute er noe jeg er livredd for å oppleve igjen.

 

Er mye jeg skulle ønske ble gjort annerledes, men som dere sier så må jeg kanskje prate med jordmor neste gang og evt. legge inn ønsker på føden før fødselen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...