Gå til innhold

Marte meo metoden- noen som har jobbet med den?


Fru Bell med to skjønne små :)

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på 3 år sliter med sosialt samspill og trenger generelt en del hjelp for å komme seg gjennom barnehage dagen. Vi skal prøve Marte meo metoden nå, og jeg ønsker å prøve det hjemme hos oss i tillegg til i barnehagen. Håper da å oppnå mer harmoni og bedre kommunikasjon med han hjemme ( den er ikke så værst, men det er noen punkter vi ønsker at skal bli bedre ) er det noen som har jobbet med denne metoden? Hvor snart og hvordan ser msn resultater? Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

for å drive med marte meo metode må man gjennom en grundig utdanning og sertifiseringsprosess...så du kan nok ikke gjøre det

 

hvis dere får tilbud om marte meo metode via barnehagen/ppt, så kan dere be om å ta noen timer med observasjon hjemme.

 

det du kan gjøre er å ta et videoopptakk av deres samspill og se på den kanskje sammen med mannen for å analysere, det blir da en videoobservasjon, men ikke marte meo.

 

må legge til at det kanskje ikke blir effekt hvis dere gjør det på egen hånd.

be gjerne pp tjeneste om veiledning !!! og gjerne marte meo metode hvis pp tjeneste har medarbeidere som er kvalifisert til å utføre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skrev kanskje teksten litt dumt, jeg mente ikke at jeg selv skulle gå igang med denne metoden,men at en sertifisert i barnehagen skal gjøre det :-)

det jeg lurte på er om denne metoden er effektiv, og hvor snart man ser resultater. Vi skal bli filmet både hjemme, og gutten vår skal bli filmet i barnehagen i samspill med andre barn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dine hensikter krasjer litt med Marte Meo. Mitt inntrykk er at Marte Meo skal lære voksne hvordan de kan nå fram til barnet, og ikke omvendt.

Ettersom du skriver vil du at treåringen deres skal få hjelp, mens Marte Meo kanskje går mer på at foreldrene skal få hjelp til å svare på barnets signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte Meo er jo en effektiv metode, men om det er mulig å si akkurat hvor lang tid det tar før endring kan oppdages, det er jeg ikke sikker på. Som Avatar svarer - det er samspillet mellom gutten og de voksne som studeres i videoopptakene og man skal hjelpe den voksne å forsterke det som er positivt hos barnet. Jeg tenker derfor at et tilbaketrukkent og forsiktig barn godt kan hjelpes med Marte Meo, sannsynligvis gjør både dere som foreldre og de voksne en del ting som dere tror hjelper ham, men som i stedet forsterker hans følelse av at han ikke klarer selv. Hvor fort man ser resultater er derfor avhengig av hvor store korreksjonsbehov det er og hvor mottakelige dere er for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god erfaring med metoden:)

 

...men husk at dette er en metode for å rettlede de voksne i samspillet, ikke barnet.

 

For at metoden skal være vellykket må de voksne man jobber med (foreldrene og/eller barnehagepersonalet) være tålmodige, reflekterte og oppegående. Metoden fokuserer både på det positive og negative i samspillet, derfor må man også tåle og bli påpekt det som ikke er så bra. Det er det dessverre ikke mange som takler like bra, men dette er en nødvendighet for at metoden skal fungere. Spesielt vanskelig kan det være med to foreldre der den ene takler en situasjon bedre enn den andre.

 

Metoden egner seg ikke i saker hvor det er alvorlige og store samspill -og/eller atferdsproblemer hos barnet, men i mindre alvorlige tilfeller av samspillsvansker.

 

Dersom de man jobber med er åpne og mottakelige for kritikk, er villige til å ta imot rettledning, veiledning, til å innse egne feil, jobbe med disse, og bygge videre på det positive, så kan man se resultater veldig raskt, faktisk etter en dag eller to:)

 

Likevel er det en lang prosess som tar for seg mange ulike settinger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vi er åpne for å motta kritikk og ros for måten vi kommuniserer med sønnen vår på, det skal bli interessant å høre hva man kan forbedre. Den største utfordringen vi har hjemme er egentlig ikke mellom oss voksne og barnet, men det er det å få han til å forstå hvordan han skal oppføre seg overfor lillesøster og andre barn. Så hvis vi kan bli gjort oppmerksomme på hvordan vi kanskje kan lære han dette på en annen måte så føler jeg at vi har kommet langt. Mulig at denne metoden da ikke er den beste, men det var den som barnehagen anbefalte.

Har noen noen andre tips, tar jeg gjerne i mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt marte meo veiledning og filming me mitt barn,de filmer korte sekvenser,som dere som foreldre ser på sammen me marte meo veilederen.og det som er bra,de ser det som er positivt hos barnet og dere som voksne...de ser ikke etter det negative,og det som de ser er positivt,gjøres mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som jobber i barnehage er Marte Meo kollegaveileder, hvis de skal filme i hjemmet og veilede i hjemmet må de ha en lengre utdanning og er da Marte Meo terapeuter. Ville sikret meg at de i barnehagen er kompetente nok, hvis ikke ville jeg tatt kontakt med helsestasjon eller ppt/barne og familietjenesten.

 

Jeg har stor tro på metoden, som en del av flere tiltak. Det handler jo om at voksne skal bli oppmerksomme på de positive tingene som skjer i samhandling med barnet for så å forsterke dette. Selv om man kun snakker om de positive tingene man ser i samhandlingen, vil man jo, ofte, også se det som er mindre heldig. Synes dere tar ansvar for å hjelpe barnet deres og stiller dere positive til å få veiledning - veldig bra!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...