Gå til innhold

var på 1 års kontroll idag og legen.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte har dere legekontroller på helsestasjonen da?

Siden denne lege FLERE GANGER har nevnt at barnet ditt er så tjukk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyen din er 3 cm kortere og 3,5 kg tyngre en min baby på samme alder, og h*n er ikke for slank. Din må jo være en litne michelinbaby:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe er ikke så tykk faktisk;)

 

vi har vært il denne legen flere ganger ja, pga mangel på leger også i bygda:( fastlegen vår er utenlands og drar flere ganger i året til hjemlandet sitt og da tar denne legen over....:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, gutten min er 10 kilo, 71 cm, og fem mnd..... Så om du skal slanke barnet ditt, hva skal jeg finne på da?!?!?!

 

Tull og vissvass fra en ende til en annen... Barn skal ikke slankes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var 10,7 kilo og 81 cm som ettåring(hun var god og rund). Er i dag 147 cm lang, ni år og 34 kilo, med beinharde muskler, ikke et gram overflødig fett, noe hun ikke har hatt siden hun var 3-4 år! Jeg har selvfølgelig aldri slanket henne, og hun spiser normal mat, kanskje litt for lite fisk og grønnsaker, men jeg kan ikke sondemate henne heller..

 

Syns det er tullete av legen å skulle redusere maten til en ettåring som enda ikke har begynt å gå, de mister mye av babyfasongen når de begynner å bevege seg mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er TULL!! Hun trenger det hun kan få, hun løper det jo av seg raskt!

Får hun ikke noe grøt forresten? Synes ikke hun spiste så mye jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten vår var rundt 9,5 og 78 lang på 1 års kontroll. Han har vært liten hele veien da, og veier bare litt 10,5 nå og da er han 85 cm. Legen på vår helsestasjon er også veldig dårlig, hu har ikke sagt noe på vekta hans da. Men jeg er kraftig og samboeren min er helt normal. vi spiser det samme og trener ganske likt, hvis ikke jeg trener mer enn han. Når gutten vår var 6 mnd sa hu til oss at det var jo bra han slekta på faren sin og ikke meg for da kunne han fort bli feit og at vi ikke måtte lære han til mine spisevaner. eg ble så paff at jeg ikke visste hva jeg skulle si go samboer hørte det ikke men var på vei inn til hu igjen når jeg sa det. Jeg var helt normalvektig som liten og har lagt på meg pga en skade som gjorde at jeg ikke fikk trene på noen år og det er jeg avhengig av for å ikke legge på meg med mindre jeg omtrent ikke spiser. Men jeg sa da til helsesøster at ved neste anledning vi skulle til lege ville jeg til en annen. Vi har heldigivs en annen helsestasjon i byen så det var ikke noe problem. Har dere ikke mulighet til å ha en annen lege på helsestasjon så si at du vil ha legekontrollen hos fastlegen neste gang. Det var ikke bare pga dette at vi vil ha en annen, men hu er generelt dårlig. Som da de trodde fontanellen hadde lukket seg for tidlig sa hu at det kan være dere må igjennom en operasjon som er alvorlig og hvor vi skjærer opp hode hans, men det snakker vi ikke om nå for jeg vil ikke at dere skal uroe dere. Takk skal du ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var også god og rund rundt ettårsalderen, men når han begynte i barnehagen kom det endel sykdommer og han mistet helt matlysten hver gang. Kan si jeg var glad han hadde noe å gå på! Nå er han to år og er en strek. Prøver å få han til å spise mer så han får litt mer å gå på igjen. Det er så tungt å bekymre seg over for tynne unger og spesielt når de blir syke...

 

Kos deg med fine jenta di! Tviler på at 11 kg på en ettåring er en indikator på senere overvekt, gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, normalområdet for ei jente på 73 cm er ein plass mellom 7,5 og ca 10,6 kg (dvs 94% av jentene på 73 cm er innanfor det området). Så jenta di ER litt tung i forhold til lengde. Det er dog så små marginar om å gjere at det neppe er nødvendig å gjere noko oppstyr rundt det.

 

Så lenge jenta di ikkje går godt lengre utanfor normalområdet så ville eg tatt det med knusande ro. Det ho et i løpet av ein dag ser jo og heilt normalt ut. Uansett så veks desse små i rykk og napp, plutseleg legg dei på seg mykje, for så å strekke seg fleire cm på kort tid etterpå.

 

Så eg er ikkje einig med legen i at barnet ditt bør "slankast", men det er jo greitt å vite at ho faktisk er litt tung, så ein kan følge med at det ikkje fortsetter i same retning i åra som kjem. Dei aller fleste veks av seg babyvalkane i løpet av nokre år, sjølv om dei er gode og runde som 1-åringar. Det er godt å "ha litt å gå på" i forbindelse med sjukdom og, det skal ikkje meir enn ein kraftig omgangssjuke til før eit lite barn kan gå ned både eitt og to kg.

 

Her kan du sjå vekstkurvene helsestasjonen brukar: http://www.ammetaka.no/Baby/percentil.php

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre nekter å forholde seg til barns overvekt er et MYE større problem enn at legen fornærmer mødrene på kontroll!

 

Jeg har erfaring med barn og overvekt, og mor og far er generelt dem som totalfornekter problemene. Fordi de, som vi alle, bare ser det vakre og nusselige ved egne barn.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/-foreldre-ser-ikke-barns-overvekt-3441632.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal la være å kommentere andres utseende, både for barn og voksne. Det er sårende og vondt for den det gjelder uansett. Men det må være lov å si - når vi diskuterer her, f.eks. - at fedme eksisterer også blant barn! Å bortforklare det med søte babymager er bortforklaring og ingenting annet!

 

Og det er DA jeg for min del frykter at foreldrene er blinde for sitt eget barn. Jeg ser det ikke som min livsoppgave å opplyse andre - men barna vil likevel få kommentarer før eller siden uansett. Ofte av andre barn. Foreldrene gjør barna en bjørnetjeneste ved å bortforklare åpenbar fedme med at "du er jo bare kraftig bygget" eller "det er bare valpefett". Fett er fett! Om fettet er plassert som "babymage" på en 4- åring, eller som "valpefett" eller som en "bilring" spiller ingen rolle. Fett er fett.

 

Jeg har hatt to bonusbarn som begge to er under oppfølging av helsestasjon pga dette. Hvorvidt det kalles "fedme" eller "overvekt" er jeg ikke sikker på, men jeg vil anta at gutten lider av fedme. Jenta er kanskje "bare" overvektig. Og det underlige er at både foreldre, tanter, onkler og besteforeldre er SÅ enige om at disse barna spiser SÅ sunt, at de bare har "litt valpefett", at det er alle de andre som er for magre og gud vet hva.

 

Dette er et hyppig samtaletema, fordi helsestasjonen har gitt tilbakemeldinger på begge barna at foreldrene må være obs på vekt og kosthold. Og hver gang samler bortforklaringsgjengen seg, for å backe hverandre opp i troen på babymager og valpefett.

 

Jeg mener ikke at man skal "angripe" foreldre med feite barn, men det må være lov å ha en offentlig debatt om fedme også hos barn! Kanskje kan en slik debatt til og med bidra til å åpne folks øyne, selv om det ikke går direkte på dem som person.

 

Jeg syns det er svært uheldig at mange foreldre (og helsepersonell for den del) forsøker å maskere overvektsproblemer hos barn. For selv om det selvsagt er sånn at noen er tjukke som babyer og tynne som streker når de begynner på skolen, så er det OFTE sånn at de som er tjukke som 3-åringer fortsatt er det som 6-åringer - og kanskje også som 12-åring, 18-åring, osv. Tenk for et problem for dem gjennom pubertet og sårbare ungdomsår!

 

Det finnes en egen BMI-kalkulater som er tilpasset barn - se denne linken:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/forald...314650,00.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...