Gå til innhold

var på 1 års kontroll idag og legen.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

mente snuppa vår var for tykk(noe hun har nevnt flere ganger før!)....

hun sa det i en slik tone at det er noe jeg hadde sviktet på, at det var min feil!:( hadde liksom ikke en nok dårlig dag fra før....

 

Hun er forresten 11 kg...hun gikk opp en del etter hun begynte å få erstatning....

 

Hun er ikke tykk, hun er babyrund....

Legen mente jeg skulle kutte ut melk til henne og bare gi vann!?!

Også mente hun at jeg måtte ikke gi henne så mye mat som jeg gjorde...da leksa jeg opp for henne hva jeg gav henne:

 

Frokost: 1 brødskive og litt melk.

 

Lunsj: Banan/eller eple...og vann

 

 

Middag: barnematglass med et eller annet/eventulet liten porsjon av det vi spiser til middag, og vann.......

 

 

Kveld: 1 brødskive og melk.......

en og annen gang hender det at jeg gir henne litt fruktmos også......

 

 

det er da ikke for mye?!?

 

men hun sa sikkert 4-5 ganger at jeg måtte passe på, også gav hun meg det blikket...tilslutt sa hun "jaja kan jo hende at det er etter all erstatninga!"....

 

Må bare si at hun er kjent for å slanke folk:P mamma veier 50 kilo og hun ville at hun skulle legge om kostholdet sitt og gå ned mere:O

 

jeg ble så sur...heldigvis sa helsesøster at hun er helt normal og går nedover på kurven....

 

mye veier deres 1 åring da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekt har vel ingenting å si, så lenge du ikke oppgir høyden. Bort ifra det, så overse legen og hør på helsesøstra da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege. I tillegg kan du vel kutte erstatninga nå? Her gikk vi rett fra mme til kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Ikke bry deg om henne. Jenta mi på 2,5 år va ca.10 kg da hun var 1 år, men hun er ikke så stor.

Jenta til svigerinna mi var 10 kg på 6 mnd. kontrollen hugser jeg. Er den tynne flisa i dag:-)

Nei, ikke slank henne. De vokser i rykk og napp, og hun er helt normal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en helt tåpelig kommentar fra legen din... kjenner jeg blir litt irritert. Synes ikke barnet ditt veier for mye, og hun spiser ihvertfall ikke for mye.

Frøkna her veide bare 8,2 kg på 1 års kontrollen, men spiser mer enn din. Så blås i denne legen, og la barnet ditt få den maten hun trenger.

 

Og du, ikke kutt ut melken pga denne kommentaren. Det er mye gode næringsstoffer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er ikke fastlegen vår heldigvis, men siden det er den legen som hører til helsestasjon så må vi bruke henne når det er slike kontroller....:S

 

jeg kommer ikke til å kutte ut melka nei, alt for viktig med melk for utviklingen!:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har vi samme barnelege? Vår prøver også å slanke de fleste barna jeg hører om. Naboene har et barn som er normalvektig+ og et barn som er svært tynn og legen pleier å påpeke at den tynne har så flott fasong og at de bør prøve å redusere næringsinntaket til den andre.

 

Vårt barn var ca 9,5 kg på 12 mnd kontroll og 71,5 cm, så er i godt hold men absolutt ikke tykt. Men siden han er så kort (foreløpig), så er legen såkalt bekymret.

 

Uansett, vår mini spiser ca samme som din, får lettmelk til morgen og kveld, ellers vann. I tillegg spiser han en yoghurt om dagen og frukt mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kan godt hende det er samme lege ja, eller så er det faktik flere gærne leger der ute;)

 

men gurimeg så teit av en lege å påpeke at ene barnet har så fin fasong, mens det andre liksom ikke har det:S

 

hun som er lege her er selv syltynn og skal slanke både unge og gamle;)juhuu...rart hun ikke nevnte mine litt tykke lår:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å passe på matinntaket til et barn på 1 år høres da helt absurd ut..! Vekten vil helt sikkert regulere seg ganske bra selv når hun begynner å gå mer uansett. Synes heller ikke 11 kg høres altfor mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av bhg om å sende med mer mat da min datter var 1,5 år. 3 brødskiver og fruktmos var alt for lite for henne :)

Fortsett med å gi datteren din det kroppen og hjernen hennes trenger for å utvikle seg.

 

Legen ser ut til å overføre sitt eget forvridde syn på mat og kropp til andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk høre dette første gang når barnet var 4-5 mnd...:S hun går ikke enda, men hun er mer mobil og vekstkurven gå jo nedover nå pga mer mobilitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 kg er ikke noe oppsiktsvekkende resultat for norske barn i dag. Jeg veide visst selv 10,3 kg på ettårskontrollen i 1975, men var kanskje noe lengre enn babyen til HI.

Det hele bunner sikkert i at legen synes det er behagelig å se på slanke babyer, og en bekymring for framtidig overvekt.

 

Men man pleier å si at det er bra babyer har noe å tære på hvis/når de blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten tar du melder inn legen ellr skyter legen!!!! Dummere i mitt liv har jeg aldri hørt om. Tror også mi var om det kg når hun var 1 år, og aldri om jeg har fått en så teit, og dum tilbakemelding. Hvem i alle dager slanker småbarn?? De er jo så mye i aktivitet at. Blir rett og slett forbannet for slike kommentarer..Og da spes fra en barnelege, eller skal liksom være en lege. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg skal klage til helsesøster neste gang jeg er der...denne dama er ikke riktig vell bevart:P er jo en grunn for at kollegaene hennes sykemelder seg hele tiden:P

 

lille snuppa er helt fin slik som hun er, har ingen planer om å slanke henne!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 11 kg og 73 cm? Da er hun vel litt under gjennomsnittlig høy og litt over gjennomsnittlig tung? Gutten min var iallefall akkurat gjennomsnittlig og veide 10.3.

 

Ville ikke bekymret meg nevneverdig enda, med mindre det er andre grunner til at legen bekymret seg? Hun begynner vel å bevege seg mer etterhvert

 

Jeg hadde en skikkelig tjukk 1 år gammel datter og legen sa at man begynte ikke å bekymre seg for overvekt før de var to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre. Jenta di hører vel ikke til Veitvet helsestasjon ? Har hatt samme problemet med min sønn der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er foressten høy og tynn idag. Jeg fikk også masse kommentarer fra legen om at hun var tjukk osv, men ble ikke lei meg av den grunn...

Nå kommenterer de at sønnen min er for tynn og at datteren min er for høy og tynn. Jaja,

 

22.59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg hører med sånne kommentarer når barna er små! En nabo her sin gutt var 12 kilo på 6 mnds kontrollen, det var jo rimelig vilt, men i dag er han en helt normalt stor unge på 2,5 år.

 

Mine gutter har vært henholdsvis 12 og 13 kilo på 1 årskontrollen, og den tyngste av de var den som var kortest. Jeg har fått noen ikke gi kjeks kommentarer hehe, men nå er min helsesøter gammeldags og ikke helt vel bevart hehe. Men en lege skal jammen meg ikke be deg slanke/sulte en 1 åring, jeg hadde sendt inn klage.

 

Jeg hadde også er merkelig opplevelse på helsestasjonen. Spurte helsesøster om hun hadde noen godt triks på hvordan man best skulle håntere trass, og ikke bli sint selv (bevare tålmodigheten) Hun kom knapt med noen ting, gav meg en brosjyre og sendte meg ut igjen. Så ikke på brosjyren før jeg kom hjem. Begynte da å lese "Har du noen gang opplevd å bli så sint at det går ut over barnet ditt fysisk" Så masse om om at det var hjelp og få og at vold i hjemmet var skadelig for barnet. Jeg fikk helt sjokk over hva hun hadde sendt med meg!

 

Mammaen til en annen i bhg fikk også denne brosjyren da hun søkte råd ang en svært rampete 2 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er visst ikke alle leger/helsesøstre som har valgt riktig yrke:P

 

men helsesøstera vi bruker er helt vanvittig flink, alle råd hun kommer med funker!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, der får helsesøsteren min fulle støtte. Heller informere om dette en gang for mye enn en for lite. Hun gikk absolutt ikke over streken der. Du spurte jo tilogmed selv om råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...