konemor med gutt+spire:) Skrevet 6. april 2011 #1 Del Skrevet 6. april 2011 jeg blir 25 i dag og svigerfar kom meg et helt fenalår til meg i gave jeg ble glad for det bevares for slikt er jo dyrt om man ska kjøpe det. vet at man skal være forsiktig med speke mat når man er gravid. gjelder dette hjemmelaget også?? jeg måtte så klart smake på og det var jo sååå godt. men bør jeg la være å spise det fra nå av? hva er det som er farlig med spekemat? spiste vel det før i tiden?? er 8+3 i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desember gutt + oktober tulle Skrevet 6. april 2011 #2 Del Skrevet 6. april 2011 er noen bakterier i kjøttet som kan være farlig for babyen uten at du merker det selv, men fryser du ned fenalåret i en uke eller to så skal det være trygt å spise etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MillaCamilla Skrevet 6. april 2011 #3 Del Skrevet 6. april 2011 Hei Bakterier som kan være i speket kjøtt (som salami, fenalår, birkebeinerskinke, morr etc etc) kan inneholde bakterier som Listeria og Toxoplasmose. Toxoplasmose forsvinner ved nedfrysning i 3 døgn mens Listeriabakterier må varmebehandles til over 70 grader for å dø (altså det hjelper ikke med nedfrysning), så du kan ikke være sikker på at fenalåret er trygt å spise. Desverre spres det mye feilinformasjon om dette, både av helsepersonell og av folk inne på dette forumet. På den annen side er det sjelden at Listeria og Toxoplasmose påvises i kjøtt (iallefall industrielt framstilt, aner ikke hvordan det er med hjemmelaget, men kan ikke tenke meg at hygienen er bedre på et hjemmeslakteri enn f.eks hos Nortura). Jeg ville ikke spist det. Sjekk forøvrig matportalens råd til gravide. Der står det at gravide anbefales å holde seg unna speket kjøtt- Hva med å fryse det fenalåret til etter du har født, så kan du spise det da? Jeg har hamstret inn spekemat som jeg skal kose meg med etter fødsel (har termin rett rundt hjørnet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MillaCamilla Skrevet 6. april 2011 #4 Del Skrevet 6. april 2011 Hei Bakterier som kan være i speket kjøtt (som salami, fenalår, birkebeinerskinke, morr etc etc) kan inneholde bakterier som Listeria og Toxoplasmose. Toxoplasmose forsvinner ved nedfrysning i 3 døgn mens Listeriabakterier må varmebehandles til over 70 grader for å dø (altså det hjelper ikke med nedfrysning), så du kan ikke være sikker på at fenalåret er trygt å spise. Desverre spres det mye feilinformasjon om dette, både av helsepersonell og av folk inne på dette forumet. På den annen side er det sjelden at Listeria og Toxoplasmose påvises i kjøtt (iallefall industrielt framstilt, aner ikke hvordan det er med hjemmelaget, men kan ikke tenke meg at hygienen er bedre på et hjemmeslakteri enn f.eks hos Nortura). Jeg ville ikke spist det. Sjekk forøvrig matportalens råd til gravide. Der står det at gravide anbefales å holde seg unna speket kjøtt- Hva med å fryse det fenalåret til etter du har født, så kan du spise det da? Jeg har hamstret inn spekemat som jeg skal kose meg med etter fødsel (har termin rett rundt hjørnet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
konemor med gutt+spire:) Skrevet 6. april 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 6. april 2011 uff da :/ jeg har jo ikke termin før i november og er såå glad i speke mat.... jaja da får jeg holde meg unna.... burde jeg ta det opp med legen på tirsdag at jeg har spist litt av det i dag?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mia2011 Skrevet 6. april 2011 #6 Del Skrevet 6. april 2011 Spekemat er spekemat Men du kan vel fryse det ned i mindre porsjoner og ta opp igjen, tror jeg, har lest om andre som anbefaler det.. Selv har jeg holdt meg unna det hele svangerskapet, det går greiere enn man tror er nå uke 37 Gratulerer med dagen forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå