MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 6. april 2011 #1 Del Skrevet 6. april 2011 Etter en kort ammekarriere med nr 1 fikk jeg så vondt etter amming og når jeg kledde av meg bhen - og fant ut at det antagelig var Raynauds fenomen. Brystknoppene var hvite når de var kalde og alle symptomene var der. Dette var vel og merke ikke grunnen til at amminga ikke fungerte. Nå, etter 3 uker med amming (som forøvrig går STRÅLENDE bra denne gangen, HURRA!!) så er de såre brystvortene blitt mye bedre, huden er hel igjen og ikke så vondt. Men så kommer plutselig disse smertene tilbake, som jeg husker det fra sist. Hvite brystvorter rett etter amming og svinvondt når de "luftes". Blir bedre med varmt trykk fra håndflaten umiddelbart eter amming, og da blir det hvite borte. Går dette over, eller kommer det til å vedvare hele ammeperioden?? Har lest meg opp litt på feks ammehjelpen.no, men finner ikke så veldig mye info. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143112661-raynauds-fenomen-g%C3%A5r-det-over/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlmaN Skrevet 29. april 2011 #2 Del Skrevet 29. april 2011 Jeg kan bare snakke ut fra egen erfaring. Har også lest rådene på ammehjelpen. Jeg har Raynuds fenomen på det ene brystet hovedsaklig. Med førstemann varte det i ca. 6 mnd, han er født i november og jeg syns ikke det ble bra før det ble vår og varmt. Nå jeg baby født i februar og jeg merket faktisk fenomenet på begge bryst denne gangen, men det kommer og går litt. Nå er det ikke så ille. Er du ikke lenger sår så vil jeg først anbefale å kutte ut luftinga. Tørk bare av brystvorta med en tørr klut. Legg hånda på rett etter amming og hold den der en liten stund. Jeg ble betydelig bedre bare av dette. Kle deg alltid varmt og særlig rundt brystene. IKKE utsett deg for trekk, kle alltid på deg vindtett om du kjenner et gufs når du går ut. Dette er for øvrig viktig for å unngå alle slags ammeproblemer. Å drikke svart te har jeg litt tro på også. Du kan gjerne prøve å håndmelke noen stråler før du legger til (rett på et tørkepapir f.eks., da får barnet melka fortere og det slipper å suge så hardt. Unngå også å gå med våte ammeinnlegg og alt som kan gjøre brystvorta kald. Jeg har ull amme bh, den er desisert bedre enn de i polyster etc. Noe annet som hjelper er å unngå å tenke for mye på problemet, det har jeg merket når jeg f.eks. hadde besøk en uke. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143112661-raynauds-fenomen-g%C3%A5r-det-over/#findComment-143180235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvinna82 Skrevet 29. april 2011 #3 Del Skrevet 29. april 2011 det finnes medisiner for det, sjekk ut nasjonalt kompetanse senter for amming sine hjemme sider. Det er en medisin som heter adelat, egentlig en blodtrykks medisin. Fenomenet er såkallte vasospasmer (kramper) i brystet, grunnet at bodårene "kramper seg sammen" under og etter amming.Medisinen er ikke farlig å ta selv om man ammer. Dersom legen din ikke har hørt om dette, be han/hun å sjekke hjemmesidene til kompetanse senteret for amming. Der står dosering etc. Ellers så skal helsesøstre og jordmødre også vite om dette og kan legge press på legen dersom han/hun ikke er enig. Mange leger som ikke vil gjøre noe med noe de ikke har hørt om, de kan være litt vel stollte! Ingen vits å ha så vondt når det finnes hjelp! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143112661-raynauds-fenomen-g%C3%A5r-det-over/#findComment-143180396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå